någon som vet om något enkelt program man kan ladda hem så man kan räkna ut baslådor enkelt ? portar å port längd å liter å mått mm mm
MVH / martin
Glöm ej att programmen altid beräknar en låda som skall funka i hemma-miljö, dvs du måste själv fatta vad som händer då du stoppar en låda i bilen för att kunna ha nån nytta av programmet.
Om du nu inte gör som många andra utav oss som hållit på med detta ett tag nu, dvs bygger en 10 lådor, först då kanske du kan skaffa dig lite av den erfarenhet som krävs för att designa bra bil-lådor.
För min del har det byggts 3-siffrigt antal lådor (ja, över 100 ja), och man lär sig än!
SM-guld 2007 och 2008.
Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda
är ju lite drygt å behöve be andra räkna ut lådor helatiden hehe vill ju lära sig själv någongång hehe men vad är ^^grunden^^ för att få en bra låda tex ? eller är de bara testa sig fram som gäller ?
är ju lite drygt å behöve be andra räkna ut lådor helatiden hehe vill ju lära sig själv någongång hehe men vad är ^^grunden^^ för att få en bra låda tex ? eller är de bara testa sig fram som gäller ?
En av grunderna inom akustik är att förstå vad som händer med frekvenssvaret i olika storlekar på lyssningsrum. Här är bilen väldigt olik (oftast) hemma, då rummet hemma inte alls förstärker lika mycket som i bilen.
Det som då händer, om du designar en låda i valfritt program att spela ned till 25Hz säg, så kommer den låta alldeles för fett i botten och helt utan topp-punch, alternativt kommer du inte få nån djupbas alls, då den är för lågt avstämd.
De som lyckas få till en identisk respons i bilen med en låda som är designad för hemmabruk har haft turen (eller oturen) att antingen bygga lådan fel, eller så är elementet så dåligt tillverkat att dess parametrar ligger långt från det som är inmatat, eller en kombination av båda!
SM-guld 2007 och 2008.
Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda
okejokej.. är ju inte proff direkt hehe. men går ju inte bara slänga ihop en låda för tex 3 tior å tro att den kommer rocka som f*n. de är ja med på, men de är väl något man får lära sig hehe,..
okejokej.. är ju inte proff direkt hehe. men går ju inte bara slänga ihop en låda för tex 3 tior å tro att den kommer rocka som f*n. de är ja med på, men de är väl något man får lära sig hehe,..
Ja, att mixtra med både volymer, men kanske framförallt portlängder ger mycket bra erfarenheter!
/Jonas
SM-guld 2007 och 2008.
Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda
Varför ska man köra med portade lådor över huvudtaget? En sluten låda faller ju av snällt neråt i frekvens, samtidigt som man för stöd i botten från den begränsade volymen i kupén...
I en av mina bilar hade jag ett open air som spelade genom skidluckan, men den blev mest bumlig i ljudet, trots att det var ett open-air-element. Aldrig mera.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse
"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Bla verkningsgraden blir ju högre med portat, sedan är det lätt att få det där lilla extra trycket vid vissa frekvenser hos viss sorts musik. Men grupplöptiden och transientsvaret är dock i princip "alltid" bättre med sluten, det kommer man nog inte ifrån.
Varför ska man köra med portade lådor över huvudtaget? En sluten låda faller ju av snällt neråt i frekvens, samtidigt som man för stöd i botten från den begränsade volymen i kupén...
I en av mina bilar hade jag ett open air som spelade genom skidluckan, men den blev mest bumlig i ljudet, trots att det var ett open-air-element. Aldrig mera.
Varför leta efter en HU som spelar låtar sömlöst?
Det stör inte mig om det är lite glapp mellan låtar som flyter ihop på skivan men det stör dig, en del folk vill ha så mkt tryck som möjligt från sin baslåda då bygger dem en portad låda även om den spelar sämre SQ-mässigt än en sluten.
Comment