Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutstegs Problem M3 "runda"

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutstegs Problem M3 "runda"

    Måste vända mig till den stora massan och försöka få tipps om vad man kan försöka hitta på...

    Problemet är att Steget till Basen slår av efter ca en timme.
    OAVSETT vilken volym jag spalar. så går steget i protekt.

    Steget kommer just från service hos DD.

    Bänkat hos dom i 40 timmar utan problem.

    men i min bil Vill det bara inte fungera som det ska.

    Så nu efterlyser jag ideer tankar och saker som kan provas för att kunna lista ut vad som är probmet.

    Bilen är en BMW E39
    90Ah Generator.
    3 st Batterier. Global 240Ah, 140Ah, och orginal 90Ah.
    50mm2 kablar mellan batterier.
    70mm2 Dragna från Batteri
    Skyldemarks kabelskor och batteri terminaler

    Vid 3/5 volym har jag 13,4V på slutstegs plinten.

    Provat Annat slut steg, 3 timmar spelning utan problem.
    (Gammalt Zakery 300W)

    Lågnivå kabel med skruv anslutning.
    2 andra slutsteg DLS A1 och A3 spelar på utan problem
    Med Likadana lågnivå kablar och ansluten på samma sätt i batteri banken.

    Steget blir varmt men inte mer en 40grader ca. Har inte mätt.

    Ever att steget går i protekt, Slår man av och på. Sterion "remote" fungerar det i 10 minuter, sedan 5min, och sedan en minut.

    Får en känsla av att något blir varmt, Men bara en känsla...

    Har någon någon bra ide vad som kan ställa till det.. Då det är kombinationen Bil och steg som strular, Steget fungerar och om jag har ett annat steg fungerar det i bilen...

    HJÄLP MIG!!!!
    Change is the only constant.




    https://www.facebook.com/groups/massql/

  • #2
    Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

    Prova i en annan bil..
    Builder of the Metallica Tribute Car

    Comment


    • #3
      Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

      Originally posted by Tokken View Post
      Prova i en annan bil..
      Stegt är helt fel fritt. Testat utförligt och grundligt 40 timmar utan fel.

      Så problemet sitter i kombinationen steg/bil.

      Då andra steg fungerar bra. Med dls stegen.
      Change is the only constant.




      https://www.facebook.com/groups/massql/

      Comment


      • #4
        Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

        Originally posted by Shidapu View Post
        Stegt är helt fel fritt. Testat utförligt och grundligt 40 timmar utan fel.

        Så problemet sitter i kombinationen steg/bil.

        Då andra steg fungerar bra. Med dls stegen.
        De stegen har riktigt dålig kylförmåga.
        Det S2 & S4 jag hade blev duktigt varma. Och DD monterade först fläkt sedan bytte de kylfläns.

        När vi hade det monterat helt öppet i bagaget stängde det av otaliga ggr under det event det fick sitta kvar i Rutgers Passat.

        Att det funkar 40h i en testrigg säger inte ett skit, då du förmodligen inte har samma kylning i bilen.
        Men steget är förmodligen inte trasigt, bara behov av mer kylning.
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #5
          Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

          Som jag skrev på Garaget, det Z1 steget jag hade fick efter ett tag för sig att slå till och från lite när det kände för det. Cliffs steg som satt monterat på liknande sätt slog inte ifrån. Tror det var någon värmekänslig komponent som de bytte ut för att få det att funka.

          Men det är många år sen så jag kommer inte ihåg exakt.

          Comment


          • #6
            Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

            Originally posted by JALLE View Post
            De stegen har riktigt dålig kylförmåga.
            Det S2 & S4 jag hade blev duktigt varma. Och DD monterade först fläkt sedan bytte de kylfläns.

            När vi hade det monterat helt öppet i bagaget stängde det av otaliga ggr under det event det fick sitta kvar i Rutgers Passat.

            Att det funkar 40h i en testrigg säger inte ett skit, då du förmodligen inte har samma kylning i bilen.
            Men steget är förmodligen inte trasigt, bara behov av mer kylning.
            Vist blir steget varmt, men det är ju inte mer en ca 45 grader.
            Lite varmare en jummet men inte varmt. känns inte som om det är det som är felet. Sitter monterat öppet, Men kommer investera en fläckt eller 2 bara för att jag kan... Har ju fläckt styrning från dls A3 så kan montera en som blåser över allt.
            Change is the only constant.




            https://www.facebook.com/groups/massql/

            Comment


            • #7
              Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

              Som sagt så har jag för mig att mitt steg stängde av p.g.a att komponenten som ska slå ifrån vid för hög värme hade fått spel och stängde av steget lite som den själv ville..

              Comment


              • #8
                Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                Ska ha det i minnet... Ska leta fram en Värme kamera tills nästa vecka då är omgång 3 i fel letande. Någon som vet hur varmt ett steg "ska" vara tummen och pekfingret med en över 50 gradet borde ju vara dåligt....

                har inte mätt men ska börja leta efter fel efter "semestern"
                Change is the only constant.




                https://www.facebook.com/groups/massql/

                Comment


                • #9
                  Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                  Ska ha det i minnet... Ska leta fram en Värme kamera tills nästa vecka då är omgång 3 i fel letande. Någon som vet hur varmt ett steg "ska" vara tummen och pekfingret med en över 50 gradet borde ju vara dåligt....

                  har inte mätt men ska börja leta efter fel efter "semestern"
                  Change is the only constant.




                  https://www.facebook.com/groups/massql/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                    De svarta/silvriga DD C4 stegen som vi hade i Hondan blev skållheta när vi stod i solen och spelade, var så pass varma att en kille som satte tummen på det ena brände sig så pass mycket att det blev ett tummavtryck på steget. Men dem spelade vidare utan problem.

                    Så över 50 grader borde väl inte vara nått problem.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                      Originally posted by Extra Kim View Post
                      De svarta/silvriga DD C4 stegen som vi hade i Hondan blev skållheta när vi stod i solen och spelade, var så pass varma att en kille som satte tummen på det ena brände sig så pass mycket att det blev ett tummavtryck på steget. Men dem spelade vidare utan problem.

                      Så över 50 grader borde väl inte vara nått problem.

                      Ska bli väldigt interesant att se vad som är fel, När jag väl hittar felet.
                      Change is the only constant.




                      https://www.facebook.com/groups/massql/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                        Har provat mätt och funderat lite mera nu.. Men inte kommit fram till något...

                        Kopplat in remot relä, Fungerade kanon.. Hadde en späning på Remote kabeln på 11,6V så hoppades att det var där felet satt... Men icke, Med remote relä volten över 13V och nu mera bara på tomgång, altås på slaget utan musik, eller väldigt VÄLDIGT lågt, volym 10 av 62. men jo då... en timme 37 minuter senare... PROTEKT.

                        Står bara och kliade mig i huvudet, hämtade temperatur sonden, 47,3grader.

                        Alla kabel anslutningar kollade i gen, Snart åker DD steget fan i soporna,

                        Någon som har 2 st DLS A6 steg som ligger ?
                        Change is the only constant.




                        https://www.facebook.com/groups/massql/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                          Kan det ha med monteringssättet att göra?

                          Tex om du monterar det på en lådsida så går det i protect, men vid bänkningen och test i andra bilar är det liggande och då funkar det. I så fall är det ändå fel i steget, men det händer bara när steget är i en viss position.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                            Originally posted by Optima View Post
                            Kan det ha med monteringssättet att göra?

                            Tex om du monterar det på en lådsida så går det i protect, men vid bänkningen och test i andra bilar är det liggande och då funkar det. I så fall är det ändå fel i steget, men det händer bara när steget är i en viss position.
                            Steget ligger upp med gott om kylning
                            Change is the only constant.




                            https://www.facebook.com/groups/massql/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                              Låt endast strömkablarna vara anslutna, dvs plocka ur både högtalarkablar och lågnivåkablar. Kolla om steget fortfarande slår av efter ett tag. Är det samma sak så skulle det nästan behövas spänningsmätning på plinten med en mätare som har loggningsfunktion, för att se om någonting händer med spänningen efter en stund.

                              Hade du alltså kopplat in det där gamla Zachrysteget på precis samma kablar som DD-steget när du provade?

                              Comment

                              Working...
                              X