Announcement

Collapse
No announcement yet.

om jag dockar....

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: om jag dockar....

Varför måste du docka stegen då? Enklare och funkar lika bra för musik att bara köra ett steg per bas (eller ett rejälare steg till båda).
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Varför måste du docka stegen då? Enklare och funkar lika bra för musik att bara köra ett steg per bas (eller ett rejälare steg till båda).
      Undrar detsamma desutom drar det ju lite mindre ström samt lite bättre kontroll

Comment

Blir dock rätt stor effektskillnad mellan två dockade steg i 2 ohm och två steg som har en 4 ohms last var.

Comment

Originally posted by albinkramer View Post
          OKej! Tack för lite grundligare svar
          har aldrig hållit på förr med det här och börjar med det i sommar, så har redan basar som jag tänkt köra på i sommar tills jag ser om det är det här jag vill hålla på med.

Så ska jag skippa att köpa ett till spl dynamic 1500 och docka med mitt som jag redan har? om det går vill säga. Man blir ju som kluven då en säger en sak och en annan säger en sak. Ljudverkstan tror starkt på att jag har för lite effekt och lika så Tomas på DD. Så jag vet inte vad jag ska lite på då man hör olika saker från olika håll.
          Jaha jag missade att du redan hade ett. Ja isåfall så är ju det billigaste alternativet att köpa ett till. Som det är nu får varje bas ca 500Wrms och om du köper ett till så har du 1500Wrms per bas i dockat läge.

Mvh Mattias Hedin
          DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

okej, tack för svaret!
            ja, jag lider av en sjukdom !

Comment

jo det är dd enklare basprogram och bygget är rätt och godkännt, visat ritning och bygget för stefan på ljudverkstan och det ska vara korekt.
              Han ringde även ner till Tomas på DD som sa att jag har alldeles för lite effekt och sa för att kunna nyttja basarna till fulla skulle jag minst behöva Dubbla DD m1b och docka dom.

och värme börjar bildas över 500w per bas?

Nu blir jag riktigt förvirrad :S Tomas från DD och Stefan på ljudverkstan sa att jag har för lite effekt därav kommer lukten som jag har nu.

man blir líte lätt förvirrad då det kommer olika bud från olika ställen....

jag är jue som sagt nybörjare i det här med ljud och när 3 st som håller på med det här och alla säger olika så blir det inte lättare att få ordning på det..
              hoppas inte att jag rörde till det allt för mkt med mitt OT. 3500D steget funkar bra till musik men till ton verkar det inte så bra till

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
                Blir dock rätt stor effektskillnad mellan två dockade steg i 2 ohm och två steg som har en 4 ohms last var.
                Men två dockade steg lastade med 2Ohm borde väl bli samma sak som att köra dom var och ett för sig och lasta med 1Ohm, eller har jag missat nåt?
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Men två dockade steg lastade med 2Ohm borde väl bli samma sak som att köra dom var och ett för sig och lasta med 1Ohm, eller har jag missat nåt?
                  Jo du har missat nått.
                  Enkla 4ohms spolar på 2st basar ger:
                  4ohms last med ett steg per bas.
                  eller:
                  paralellkopplade basar, så blir det 2ohm last, vilket blir 1ohm per steg linkat.

mvh micke

Edit: med andra spolar så ja.
                  Last edited by kaslinkov; May 14, 2011, 01:50.
                  TEAM STALLBASVERKSTAN
                  Tack till min sponsor:
                  AI-GROUP.se
                  Samt stort tack till:
                  Elektronikservice i hemse
                  Seastreamsgarage.se

Comment

Trådskaparens basar har enkel 4ohm spole (DD0515?)
                    Lite svårt att få fram 1ohm per steg då utan att docka dem
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

provspelade för första gången idag och är vell nöjd med resultatet med tanke på att jag har föör lite effekt, spelade 135,4db

Comment

labba med lådan först, finns många gratis db att hitta innan du börjar mosa på en hel massa kräm på basarna, för 3kw blir MASSOR på 2st 05-serie basar

Comment

Originally posted by kaslinkov View Post
                          Jo du har missat nått.
                          Enkla 4ohms spolar på 2st basar ger:
                          4ohms last med ett steg per bas.
                          eller:
                          paralellkopplade basar, så blir det 2ohm last, vilket blir 1ohm per steg linkat.

mvh micke

Edit: med andra spolar så ja.
                          Aah var den lilla detaljen ja, tänkte inte så långt. Men ja då ger det en rejäl effektökning med två dockade steg.

Men TS har nog andra problem att ta itu med först, med tanke på att t.ex. jag med mitt SQ bygge med en bas och 1200Wrms når 134,6dB. Så effekten är nog inte problemet här.
                          Last edited by ChriZtoffer; May 14, 2011, 23:32.
                          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

provspelade för första gången idag och är vell nöjd med resultatet med tanke på att jag har föör lite effekt, spelade 135,4db
                            Får jag fråga vad du har för låda till dina basar och i vilken bil du bygger i.
                            Med 2 st 15" i rätt låda så ska det lätt spela över 140dB
                            sigpicMS-SOUND
                            Micke7406

Comment

Vad man spelar beror på mycket, stoppar man bara i senaste favvo skivan och sen mäter så kan det skilja massor mellan låtarna..
                              Så att säga att två 15" lätt ska spela över 140dB är en sanning med modifikation och beror helt på bil, musikval och byggnation.

Comment

jag spelade med db drag vol 13 och på 43hz för det var där jag hade peaken
                                Lådan är på 198L, porten är 450mm2 x 400mm2 = 18L
                                Och då ska lådan vara avstämd för 35hz, men vet att jag gjort porten 5cm för lång enligt Tomas på DD.

Visat ritning över lådan och byggnation för stefan på ljudverkstan och fick godkännt, byggt lådan med dubbla 22mm golvspånskivor, den är tätad och limmad, inga vassa kanter i osv.

Bilen jag spelar i är en Audi a6 sedan, och spelar basarna in mot cupen, har ryggstödet nedfällt då jag spelar.

- så jag ska kapa porten 5 cm och köpa ett till steg så får jag se vad som händer

Jag har jue inte ljuddämpat bilen så mycket, bara dörrarna just nu,
                                Last edited by albinkramer; May 15, 2011, 12:25.

Comment

Working...
                                X