Announcement

Collapse
No announcement yet.

om jag dockar....

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• om jag dockar....

om jag dockar två av dom här DD stegen....

http://www.websitefolder.net/DigDesi...=144&iPageID=3

eller......

dom här två Spl stegen. http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318347 ....

vilka får jag ut mest effekt av?? och ärlig effekt.

kör med dubbla DD basar och dom har 4ohms impendans båda två.
    ja, jag lider av en sjukdom !

Re: om jag dockar....

spl steget

Comment

Hade ju köpt DD stegen jag om jag haft pengarna. Men två SPL steg kostar ju samma som ett av DD stegen, så klart att det blir mer ekonomiskt
      DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

Comment

SPL steget lämnar ca2000w rms i 0,5ohm last. Helt klart prisvärda å låter trevligt med bra kontroll för att vara ett "spelahögt" steg sitter 2st i vita jettan som kommer att finnas på plats i kungsängen på lördag för provlyssning

Edit kollade inte vilka SPL steg du länkade till. Skall du jämföra med DD stegen så får du kliva upp till SPL ICE 3500D stegen

Edit igen: Dessutom tror jag bestämt att DD stegen lämnar sagd effekt vid 14.4volt och inte vid 12. ICE 3500 lämnar som sagt 2000W RMS st vid 12.5volt
        Last edited by Holst; May 12, 2011, 22:32.

Comment

Originally posted by Holst View Post

Edit igen: Dessutom tror jag bestämt att DD stegen lämnar sagd effekt vid 14.4volt och inte vid 12. ICE 3500 lämnar som sagt 2000W RMS st vid 12.5volt
          DD stegen är mätta vid 11.9V
          sigpicMS-SOUND
          Micke7406

Comment

men om man läser specen på båda så står det att spl dynamic lämnar 1000wrms vid 2ohm och DD m1b lämnar 780Wrms vid 2 ohm.

Var och pratade på en butik om mina basar igår då jag inte är nöjd då jag spelar tycker det inte spelar nog högt och fick veta jag har alldeles för lite effekt och då ringde han till Tomas på DD och han tippsade om DD M1b monoblock och köra med dubbla sånna och docka dom men då sitter det i prislappen! DD stegen kostar 5995:- st och Spl stegen kostar 2990 st och ja jag vet man får vad man betalar för! DD stegen är garranterat mer exxakt och går justera in finare än spl stegen.

Men är det värt dom 12000:- jäntemot 2990 som jag måste lägga ut om jag ska ha ett till spl steg?

Comment

vad tror ni om ett sånt här ist???

http://www.mtx.com/caraudio/products...under92001.cfm

får byta in mitt spl mot en sånt plus lite pengar och han har bänkpapper på och det lämnar 3000wrms vid 1ohm och 2000Wrms vid 2ohm,

Comment

Ett annat trevligt steg som lämnar bra med effekt i 2 Ohm är Alpine MRP-M2000

www.dbakuten.se/detail-item_id-318453

Steget lämnar ca 2200wrms på ett bra sätt och har riktigt bra kontroll.

Kan även det vara ett bra alternativ åt dig.
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

Comment

det verkade mer rimligt och lämnar effekten jag vill åt!

Men en spontan fråga, ni tror inte på att Docka 2 st SPL Dynamic 1500??
                  tänkte det blir billigast för mig iom att jag redan har ett sånt steg nu.

Comment

Iomed du har enkel spole på basarna så antar jag att det är DD enklare serie basprogram.

Jag tror inte att basarna prestera så mycket märkbart bättre om du susa på mer effekt en ca 500W/bas sen börja basarna bli mättade och värme bildas.

Docka 2st 1500W steg och skicka på, så kommer risken att bli markant att du skickar basarna till månen.

Jag hade kollat över konstruktionen på bygget och försök få den mer effektiv istället, eller om du ska ha så mycket effekt så kolla på kraftigare basar.

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Comment

Originally posted by Holst View Post
                      SPL steget lämnar ca2000w rms i 0,5ohm last. Helt klart prisvärda å låter trevligt med bra kontroll för att vara ett "spelahögt" steg sitter 2st i vita jettan som kommer att finnas på plats i kungsängen på lördag för provlyssning

Edit kollade inte vilka SPL steg du länkade till. Skall du jämföra med DD stegen så får du kliva upp till SPL ICE 3500D stegen

Dock så är inte 3500D så stabilt i 0,5ohm när man kommer upp mot 148,7 i 55-57Hz(har testat, och det klipper där) men kan ju kanske bero på lådkonstruktionen, för jag tycker inte att jag har för lite ström för att köra det
                      i 0,5(3st banner 95ah batterin) sorry för OT.

Comment

Originally posted by dBAkuten View Post
                        Iomed du har enkel spole på basarna så antar jag att det är DD enklare serie basprogram.

Jag tror inte att basarna prestera så mycket märkbart bättre om du susa på mer effekt en ca 500W/bas sen börja basarna bli mättade och värme bildas.

Docka 2st 1500W steg och skicka på, så kommer risken att bli markant att du skickar basarna till månen.

Jag hade kollat över konstruktionen på bygget och försök få den mer effektiv istället, eller om du ska ha så mycket effekt så kolla på kraftigare basar.

MVH//Björn

www.dbakuten.se

jo det är dd enklare basprogram och bygget är rätt och godkännt, visat ritning och bygget för stefan på ljudverkstan och det ska vara korekt.
                        Han ringde även ner till Tomas på DD som sa att jag har alldeles för lite effekt och sa för att kunna nyttja basarna till fulla skulle jag minst behöva Dubbla DD m1b och docka dom.

och värme börjar bildas över 500w per bas?

Nu blir jag riktigt förvirrad :S Tomas från DD och Stefan på ljudverkstan sa att jag har för lite effekt därav kommer lukten som jag har nu.

man blir líte lätt förvirrad då det kommer olika bud från olika ställen....

jag är jue som sagt nybörjare i det här med ljud och när 3 st som håller på med det här och alla säger olika så blir det inte lättare att få ordning på det..

Comment

Man behöver mycket effekt, men ska behöver inte använda allt. Då blir det som bäst
                          Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Eftersom basarna har vardera enkel 4ohms spole så blir lasten 2ohm om man lägger dem parallellt. Dockar man två slutsteg kommer varje steg "se" en belastning om 1ohm per steg. Dvs 1500Wrms per bas blir effekten då om de lämnar det per styck i 1ohms last. Frågan är ju dock vad som är tillräckligt högt. Personligen så tycker jag kanske att man borde satsa på två kraftigare basar med dubbla 4ohms spolar så lasten blir 1ohm och sedan satsa på ett bra steg som lämnar ordentligt med effekt i 1ohm.

Mvh Mattias Hedin
                            DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Originally posted by Hedde View Post
                              Eftersom basarna har vardera enkel 4ohms spole så blir lasten 2ohm om man lägger dem parallellt. Dockar man två slutsteg kommer varje steg "se" en belastning om 1ohm per steg. Dvs 1500Wrms per bas blir effekten då om de lämnar det per styck i 1ohms last. Frågan är ju dock vad som är tillräckligt högt. Personligen så tycker jag kanske att man borde satsa på två kraftigare basar med dubbla 4ohms spolar så lasten blir 1ohm och sedan satsa på ett bra steg som lämnar ordentligt med effekt i 1ohm.

Mvh Mattias Hedin
                              OKej! Tack för lite grundligare svar
                              har aldrig hållit på förr med det här och börjar med det i sommar, så har redan basar som jag tänkt köra på i sommar tills jag ser om det är det här jag vill hålla på med.

Så ska jag skippa att köpa ett till spl dynamic 1500 och docka med mitt som jag redan har? om det går vill säga. Man blir ju som kluven då en säger en sak och en annan säger en sak. Ljudverkstan tror starkt på att jag har för lite effekt och lika så Tomas på DD. Så jag vet inte vad jag ska lite på då man hör olika saker från olika håll.

Comment

Working...
                              X