Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslådeuträkning till AQ HDC310

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Baslådeuträkning till AQ HDC310

Har vart och köpt 3 st AQ HDC310-D2 och fick då en uträkning på en låda samtidigt.
    Fick ett tips om lådan att den skulle vara 120 liter med en slotport på 410cm2 och 38 cm lång.
    Problemet är att det var räknat på att spela bakåt i bilen men jag kommer inte få plats med grejerna bakåt då de får ett fritt utrymme på bara några cm, vilket jag tror skulle hindra luftflödet en aning.
    Så nu undrar jag om jag ska spela dom uppåt och isf om det blir nå skillnad på lådan?

Undrar också om nån kan räkna ut avstämning eller kanske ge mig ett tips om hur man räknar?

Ska spela lite blandad musik så passar avstämningen som är nu för det ändamålet?

Länk till basarna i fall det behövs http://www.audioque.com/HDC310-Coppe...ofer_p_13.html

Ska börja bygga om 2 veckor då lönen kommer in så börjar planera lite.

Re: Baslådeuträkning till AQ HDC310

De där är SPL subbar. Parametrarna föreslår små portade lådor med extremt långa portar. Svår att räkna ut vettig lådstorlek. Sluten låda är ej lyckat, rullar av över 80hz. Kan inte utläsa X-max någonstans, men lådan låter stor ändå. Porten låter överdriven med. Avstämning hamnar på 51,5hz med den lådan.

Eh kanske hade gjort en portad låda på 75 liter och slotport på 44cm*250cm² (rundade hörn, båda sidor). Avstämning hamnar på ca 42hz. Sätt högpassfilter "subsonic" runt 25-35hz beroende på filtrets branthet. Ganska högt tidsfel från porten men det är svårt att få bra med dessa basar

Comment

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men passar inte AQ i DD lådor?
      Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Hm jag tyckte inte lät så farligt stort men kanske är det då.
        Problemet är ju att det inte går att hitta nånstans basarnas värden när dom är inspelade vilket är ett problem då dom tydligen ska ändra sig ganska mycket och vara relativt känsliga innan inspelning.

Men jag får helt enkelt bygga en av båda lådorna, spela in dom och sen avgöra vad som funkar bäst. Men om man ska ändra en avstämning till lägre, alltså om jag bygger 120 liters lådan och sänker avstämningen hur gör jag då?

Har hört av vissa att AQ och DD ska fungera i liknande lådor men det har mest vart spekulationer, och har hört att dom inte ska passa i dom heller men samma där, bara spekulationer ingen som riktigt har nå konkret svar på varken eller.

Comment

Portarea vs längd avgör avstämning. Längre port = lägre avstämning.

Testa modellera i programmet WinISD

Comment

Använd denna länk: http://www.mobileinformationlabs.com...0lenth%201.htm

Lådvolymen på 120 liter är inte alls så tokig utan kommer fungera utmärkt, dock så är 250cm2 mera rimlig area med den längden. Tänk på att räkna bort volym för element samt port om du vill labba med länken.

Mvh Mattias Hedin
            DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Originally posted by Hedde View Post
              Använd denna länk: http://www.mobileinformationlabs.com...0lenth%201.htm

Lådvolymen på 120 liter är inte alls så tokig utan kommer fungera utmärkt, dock så är 250cm2 mera rimlig area med den längden. Tänk på att räkna bort volym för element samt port om du vill labba med länken.

Mvh Mattias Hedin
              Okej jag har räknat på en låda på 150 liter då varje bas tar ca 5 liter var och porten blir ca 15 liter om jag räknat rätt så borde hamna på 120 liter när jag är klar.

Men ska jag testa att bygga en låda som jag tänkt och sen bygga en stor port? För det är väl lättare att göra en port mindre genom att bara lägga i en skiva till istället för att dra fram och kapa upp ett till?

Comment

Working...
              X