Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjälp med Baslådevolym

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjälp med Baslådevolym

    tänkte fixa mer bas till bilen

    Fick en bas när jag hjälpte en bilstereokille, med hans bil.
    En Climax Phatt-901 har jag för mig att den heter.

    Hej tänkte plasta en låda i reservhjulsbaljan..
    Tyyvärr är inte baljan så himla stor.

    Därför undrar jag lite om hur stor låda denna bas "behöver ha"..
    för att låta "kul"
    Kollade lite på nätet detta

    FS: 31,4Hz
    Känslighet: 87,5dB
    VAS: 88,5L
    Qts: 0,65

    hittade även en länk tillden

    http://www.auto-tuning.se/webshop/pr...5156581d29ce50

    om någon vill/kan hjälpa till ?

    bilen är typ golfstorlek musik- disko - rock

  • #2
    Re: hjälp med Baslådevolym

    Funkar endast i sluten skulle jag tro. För hög Qts för portad konstruktion. Dessutom kommer frekvenssvaret bli peakat i liten låda. Subben är förmodligen gjord för open-air om den dessutom har hög X-max (slaglängd).

    EPB: 40,5
    Qtc 1.1 = 38 lit
    Qtc 1.3 = 22 lit
    Qtc 1.4 = 18 lit

    Du kan inte pressa mycket mer sen. 20 liter är absolut minimum. Kommer bli peak i frekvenssvaret 60hz och uppåt på ca 3-4db. Kommer inte spela speciellt djupt med så liten låda heller. 8db lägre än optimal konfiguration (400-500lit låda...) vid 40hz. Skulle nog använt den i en öppen baffel eller ventlilerad låda / aperiodisk. Kommer gå djupare, låta bättre samt dista mindre.

    Om du ska ha en sub i reservbaljan, rekommenderar jag att du införskaffar en annan sub som passar för sådan montering!

    Comment


    • #3
      Re: hjälp med Baslådevolym

      Någon norsk sida på nätet rekommenderade 40 liter slutet. Basreflexlåda kommer att spela högre, men knappast "kul". En sån låda skulle dessutom bli betydligt större och eftersom utymmet var begränsat så lär den lådtypen inte vara något alternativ.

      Comment


      • #4
        Re: hjälp med Baslådevolym

        Tack för svar.
        han ja fick den av(trol han me den norska sidan) sa oxå 40l.
        jag vet inte hur den låter-varken basen eller i den lådan?
        Ej heller om han mena brutto/netto volym..
        men tänkte det kanske blev tajtare
        om man gick ner lite i volym30-35l?

        hanatsu-hänger nog inte med va du menar, me olika qtc osv..
        Menar du att den aldrig kommer låta bra i en sluten låda?
        Utan att den funkar bättre i typ"hatthyllemontage"?
        eller bara en skiva ovanför baljan..

        Kan prova en låda oxå.. tyckte mest d verka kul å gora nått nytt..

        mycke text/frågor blev d..

        Comment


        • #5
          Re: hjälp med Baslådevolym

          Kanske skulle förklara vad Qtc är först

          Enkelt förkortat är det karaktären på lådan, högre Qtc = mindre djupbas, får en puckel i frekvenssvaret över resonansfrekvensen, lägre konrörelse p.g.a högre luftkompression i lådan och detta ökar även förvrängningen av signalen (distortion). När lådvolymen minskar, ökar Qtc och tvärtom. Qts värdet på högtalaren är "utgångsvärdet", när du sätter högtalaren i en låda ökar Q och detta ger det totala Q-värdet=Qtc.

          "Optimalt" Qtc är 0.707 - Frekvenssvaret är så rakt som möjligt ner till lägsta f-3 punkt (där ljudtrycket minskat 3db). En bra kompromiss på transistentsvar och djupbas, samt effekttålighet.

          När högtalaren i detta fallet har ett högt Qts; i detta fallet 0,65. Krävs en monsterlåda för att nå denna optimala konfiguration, en "oändligt stor" baffel (open-air) har "oändligt" med volym och kommer inte påverka Q-värdet mycket alls. Därför passar din sub bra till en sådan konstruktion. Typ hatthylla kan man väl säga är openair... ^^

          Comment


          • #6
            Re: hjälp med Baslådevolym

            okaj - tack för svar

            EPB: 40,5
            Qtc 1.1 = 38 lit
            Qtc 1.3 = 22 lit
            Qtc 1.4 = 18 lit

            Vad betyder detta för ljudet ?

            Och hur stor låda tror du man"behöver" ha för att det ska låta ok-bra?

            tack på förhand

            Comment


            • #7
              Re: hjälp med Baslådevolym

              Det är ganska så stor hörbar skillnad på lådor som har Qtcn över 1-1.1, tycker att de generellt låter tunt i botten och riktigt högt där man normalt delar av mot middarna. Varierar självklart men lite åt de hållet. Bilens kupe kommer visserligen att förstärka låga frekvenser sen så de kanske jämnar ut sig något. Bilen var inte så stor heller, vilket är bra i ditt fall.

              Men om du ska ha subben i baljan. Gör så stor låda det möjligtvis går, sen packa lådan full med dämpull. Dämpullet sänker lufthastigheten i lådan så subben "tror" att den sitter i större låda. Du kanske vinner 15-20% i lådvolym.

              Lycka till, om du vill kan du alltid använda en annan sub i lådan sen

              Comment


              • #8
                Re: hjälp med Baslådevolym

                tjo - det va ungefär så jag tänkt göra innan ja fråga.

                Men nu funderar ja på å göra en vanlig låda å prova med..
                Det var det den sista frågan gällde..

                Om du eller någon kan rekomendera(gissa) volym för lagom gött ljud..

                Comment


                • #9
                  Re: hjälp med Baslådevolym

                  Gör den 45-50 liter fylld med dämpull då

                  Comment

                  Working...
                  X