Announcement

Collapse
No announcement yet.

dls eller alpine

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• dls eller alpine

mina gamla r type basar har nu gett upp så nu ska de handlas nå nytt.

dom basar ja funderar över är dls nobelium 12'' och r type 12'' swr1223.
    har hört på två swr1223 och tycker dom spelade på riktigt bra men de blir bara en bas nu till att börja med. vilken av dessa skulle ni tagit? den kommer sitta i en e39 och spelas in genom skidluckan.

skulle ni bygga en portad eller sluten låda ?
    hittar inte så mkt lådinformation om nobelium 12'' ?

slutsteget som kommer användas är ett dls a6.

Re: dls eller alpine

Här http://www.c-art.jp/download/pdf/om_NO_subs.pdf har du manual för "gammla" Nob 12 vilket jag antar det är som du menar , dock är förslaget på 43L sluten med paralell kopplade talspolar lite väl tilltaget tycker jag , jag körde med runt 36L och de gick bra djupt i den volymen.
    Bästa är väl om ngn räkna på det åt dig om det blir en sådan.
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

är basarna ganska lika varandra annars eller är det någon av dom som spelar betydligt mer? vore bra om man kunde få lite mer feedback, tänkte handla i veckan men vet inte om ja vågar mig på nobelium basen, har ju aldrig hört en sån.

Comment

Här hittar du all information du behöver om Type-R-basarna, jag säger varken bu eller bä i denna fråga (det är alldeles för tydligt vart jag lutar ändå).
        Svensk importör/generalagent av:

Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

Best European Distributor 2011 - Alpine

Comment

Nobelium basarna låter i mitt tycke fruktansvärt bra, spelar snyggt och högt, tror det är svårt o hitta bättre bas för dom pengarna då dom säljs ut billigt.
          Har själv en Nobelium 15" i 46 liter slutet, och brorsan kör nobelium 12" i 45 liter portat, båda låter grymt bra men jag gillar den slutna lådan bättre.
          Basarna drivs av dls A6

Comment

Både iridium och nobelium basarna låter riktigt bra... efter inspelning. De fina är att de är både välljudande och bra drag i dom. Är du ute efter en ren välljudsbas är nya DLS Nordica värt att ta sig en titt på. Skulle kört med 12" versionen i vilket fall, räcker mer än väl

Alpines basar vet jag inget om, men de är säkert inte fy skam heller!

Comment

är inget proffs och förstår mig inte riktigt på alla parametrarna... men slaglängden på vardera bas måste ju påverkar hur djupt basen går å hur trycket blir? är de någon vänlig själ som skulle kunna jämföra de i så fall? sq är inte de ja är ute efter egetligen. vill väl mest ha tryck och sen om de är fina grejjer är de ju ett plus och båda basarna är ju i rätt prisklass. tänker inte lägga mer än 2500 iaf.

den enda dls bas jag har hört är 2 stycken mw12''.

Comment

om du är villig att lägga ut en slant till så har dbakuten ett enormt bra paket nu!
                http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318836 har en polare som har typ samma paket, ett sämre steg bara och det spelar sjukt bra!!, kommer inte ihåg lådvolymen
                ja, jag lider av en sjukdom !

Comment

fick tag i en alpine swr 1223 som ska stoppas in i bilen så fort den kommer hem. vad rekomenderas för volym i sluten låda till en sån ?

Comment

I inlägg #4 skrevs en länk till manualen, där står lådförslag till slutet och basreflex.

Comment

är inte så jätte haj på teknisk engelska men fick fram att sluten skulle vara mellan 18-35 liter.... vilket är rätt stor skillnad ? eller har ja kollat fel.... tänkte mest om det var någon som provat en låda och tyckte den lät bra eller om någon räknat på en

Comment

Originally posted by arreman View Post
                        är inte så jätte haj på teknisk engelska men fick fram att sluten skulle vara mellan 18-35 liter.... vilket är rätt stor skillnad ? eller har ja kollat fel.... tänkte mest om det var någon som provat en låda och tyckte den lät bra eller om någon räknat på en
                        Tja.. Mindre lådvolym betyder mindre konutslag p.g.a högre kompression, mot bekostnad på djupbas. Större låda = Mer djupbas, bättre transistentsvar, sämre effekttålighet. Om du använder något program, typ WinISD eller liknade. Kolla vilken Qtc lådan har. Bör ligga runt 0.7 generellt...

Comment

Manualen anger även en "optimal" låda på 21 liter, vilket ger 0,9 i Qtc.

Comment

Likadant med mina iridium 12i or. Rekommenderat 19lit, tycker de lät skit i så liten låda. I 35 liter låter de som de ska och gräver djupare under 40hz. Qtc över 0,85 brukar jag undvika faktiskt när jag bygger

Tycker de är lustigt att de rekommenderar så pass små lådor, kanske integrerar bättre i mindre bilar?

Comment

Jag kollade upp i ett beräkningsprogram på nätet (ajdesigner) vilket Qtc det borde bli med 21 liter för att jämföra med vad manualen visade (0,9), enligt programmet ska det bli ca 0,82 i Qtc. Lådvolymen vid 0,71 är 31,5 liter

En liten jämförelse mellan 21 liter och 31,5 liter visar på ungefär 2 dB lägre tryck vid 20 Hz på 21 liters låda, egentligen inte så stor skillnad teoretiskt iaf.

Comment

Working...
                              X