Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hörselskador av billjud

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hörselskador av billjud

Har funderat ett tag angåénde detta. Är det verkligen stor risk att få
    hörselskador utav billjud? Som jag har fattat det är basen inte det farligaste
    utan diskanterna som förstör öronen mest? Ni som har hållt på med det här i
    flera år, hur är eran hörsel nu? hur högt ljud behövs det för att det ska bli
    hörselskador? Snacka på, är bra och intressant och veta när
    folk kommer och säger att man kommer få hörselskada, tinnitus mm...

Emil
    Originally posted by Softis
    Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

Re: Hörselskador av billjud

Räcker med högre än 100-110 db vad jag vet för att kunna få hörselskador.
    Sen vilka frekvenser vet jag inte, men visst känns diskanten mer än basen vid samma volym.
    Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Jag har lätt tinnitus, inget som direkt plågar mig.

Men om det kommer från billjudet eller från när jag sköt med AK 5:a i lumpen vet jag inte.

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
        Jag har lätt tinnitus, inget som direkt plågar mig.

Men om det kommer från billjudet eller från när jag sköt med AK 5:a i lumpen vet jag inte.
        jag har lätt tinnitus med men jag klagar heller inte förmodligen efter 160db demot jag fick då jag inte var med på noterna hur högt det var

Comment

Haha alla verkar ha tinnitus här. Även jag själv
          Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
            Haha alla verkar ha tinnitus här. Även jag själv
            sånt man får leva med man väljer den absolut dyra och högsta hobbyn ju

Comment

När man har tinnitus, "märker" man det hela tiden eller lixom glömmer man bort det? när ni sitter tyst hemma själv exempel, tänker ni då på att det piper i öronen?
              Originally posted by Softis
              Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

Comment

Originally posted by Zäta View Post
                När man har tinnitus, "märker" man det hela tiden eller lixom glömmer man bort det? när ni sitter tyst hemma själv exempel, tänker ni då på att det piper i öronen?
                asså jag tänker inte på det men för mig kommer det och går ibland när det är tyst så hör man men efter ett tag försvinner det man tänker inte på det

Comment

Originally posted by bassinmyvan View Post
                  sånt man får leva med man väljer den absolut dyra och högsta hobbyn ju
                  Skjut människan som demar i 160db e mitt svar på det

Och till TS efter 20år med bilstereo så visst fan har man nedsatt hörsel

Comment

Med tinnitus är det lite olika, men om man är trött eller stressad så orkar inte hjärnan filtrera ut ljudet. Jag har själv ingen, men jag vet av erfarenhet att det är inget man vill ha.

Jag har aldrig varit någon dB jagare men jag spelar gärna hyfsat högt och har gjort det i tjugo år nu. Man skall vara uppmärksam på om det låter illa.
                    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Holst View Post
                      Skjut människan som demar i 160db e mitt svar på det

Och till TS efter 20år med bilstereo så visst fan har man nedsatt hörsel
                      skjuta nä tack men jag fick lite spel på han trode det var 140 till 145

Comment

Min morfar hade Tinnitus och det höll stundtals på att driva honom till vansinne.
                        Så det finns olika grader i tinnitushelvetet.

Själv lider jag av nedsatt hörsel. Detta är orsakat av 23 år i fordonsindustrin samt 10 år som musiker i blåsorkester och symfoniorkester.

Trots förmaningar från alla håll så stuntade jag i princip helt konsekvent att använda hörselskydd i yrkeslivet.
                        Hörselnedsättningen visar sig mest när det blir allt för mycket sorl i bakgrunden. Då har jag svårt att hänga med.

Well, slutfakturan kommer förr eller senare till oss alla.

Det är då man inser att det här med osårbarhet och odödlighet inte gällde mig heller.

Jag jobbar idag med utbildning och detta med personlig säkerhet är det absolut viktigaste jag tar upp.

Majoriteten av de yngre är lika j@vla dumma som jag var (och som jag kanske fortfarande är ) och tar således inte åt sig ett skit.

Men är det någon eller ännu bättre, några av er som tänker till lite extra och inte utsätter er för allt för höga volymer under allt för lång exponeringstid, då har mitt förmaningstal burit frukt.

Men jag har inte allt för stora förhoppningar

http://www.ammot.se/
                        sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
                          Själv lider jag av nedsatt hörsel. Detta är orsakat av 23 år i fordonsindustrin samt 10 år som musiker i blåsorkester och symfoniorkester.

Trots förmaningar från alla håll så stuntade jag i princip helt konsekvent att använda hörselskydd i yrkeslivet.
                          Hörselnedsättningen visar sig mest när det blir allt för mycket sorl i bakgrunden. Då har jag svårt att hänga med.
                          Du som jag.
                          Har det exakt som du och av samma anledningar fast med 5 år mindre inom industrin och en mindre orkester i 10-11 år
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Vad örat tål innan det uppstår skador beror på volym (självklart), frekvens och mängd tid utsatt för ljudet. Vi är mindre känsliga för låga frekvenser och det krävs högre nivåer inom detta område för att det ska bli skadligt. Här står det lite om hur vår hörsel uppfattar olika frekvenser och mot vilken nivå vi hör dom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fletche...3Munson_curves

Som man ser på bilden är området 2500-3500hz allra känsligast. Höga nivåer här omkring är riktigt otrevligt.

Men som generella nivåer på blandade toner (musik) så kan man ha följande som riktlinje:

90db = Max 8 timmar/dag.
                            100db = Max 2 timmar/dag.
                            105db = Max 1 timme/dag.
                            110db = Max 30 minuter/dag.
                            120db = Max 7.5 minuter/dag.
                            130db = Max 3.75 minuter/dag.
                            135db = Kan vara skadligt efter bara några sekunder.
                            140db = Skadligt oavsett exponeringstid.

Edit; Även jag har varit korkad nog att arbeta med vinkelslip utan hörselskydd. Har 2-3 olika ljud i huvudet permanent, hör de när det är helt tyst. Så akta öronen, jag är riktigt noga nuförtiden
                            Last edited by Hanatsu; March 17, 2011, 19:50.

Comment

I verkstadsindustrin är det läckande tryckluftsanslutningar som skördar flest öron!

Mina trötta öron tjuter inte, dom susar eller brusar lite.
                              Är jag stel i nacke eller axlar blir bruset samma som att trycka in mediaexpandern i huvet, jobbigt att lyssna på
                              Faktum är att detta blev sämre efter min krock med en lastbil förra våren!
                              Sen att även synen blev sämre HÖR inte hit!

-
                              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                              X