Kan inte säga att jag har någon bra koll på detta men det låter som en dålig idé. Menar, om stegen inte matar identiska signaler till talspolarna så kommer det nog dista kraftigt med tanke på att talspolarna lider risk att motarbeta varandra. Men jag kan ha fel...
Tycker helt klart att det är bättre att köra ett steg per spole och gaina in dem noga. Linka är för burp men kanske det du ska göra?? Då borde du använda större steg.
TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE SM 1a i SuperStreet NW 2012. SM 1a i BassRace 149,9dB 2013. SM 1a i Extreme 2013. SM 2a i BassRace 149,9dB 2014. SM 1a i Extreme 2014. SM 1a i BassRace 149,9 2015. SM 1a i Extreme 2015. EM 2a i BassRace 149,9 2015. EM 3a i Extreme 3+ 2015.
Funkar kanon! Inget steg är linjärt mot ett annat så du behöver ingen multimeter för att gaina dom exakt! Även om dom ger olika så spelar det ingen roll! Så ställ gainen på steget lika det duger bra det!
Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.
Vad är anledningen till att det enbart lämpar sig att docka steg för burp och inte för musik också? Mycket sämre ljudkvalité? Det blir ju smidigare med filterinställningar osv.
Jag har planerat att köra fyra steg på två basar i år, därför jag frågar.
Orsaken till att man dockar är mer effekt på basen (fler slutsteg)! Om det blir sämre ljud kvalite tror jag ingen bryr sig i när man gör detta! Man gör det för effekten! Men du får inte mer effekt ur 2st dockade steg än om du kör 2st var för sig!
Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.
Orsaken till att man dockar är mer effekt på basen (fler slutsteg)! Om det blir sämre ljud kvalite tror jag ingen bryr sig i när man gör detta! Man gör det för effekten! Men du får inte mer effekt ur 2st dockade steg än om du kör 2st var för sig!
Tappar man effekt vid dockning då? Istället för att köra ett steg per spole. GAIN/LPF/Subsonic blir ju enklare när man dockar då ena steget blir master.
Ja kommer dock bara lasta i 2 ohm per steg, pga spolarna på mina basar. Men det blir ju fin kontroll då
Du tappar inget heller dockat eller odockat ger samma effekt. På så sätt blir det enklare med dockning, men istället får du kablar mellan stegen som måste kopplas på rätt sätt, och så måste master/slave/fasvändning fungera helt 100! Så mitt förslag behöver du inte docka så kör ett steg/spole!
Tack för hjälpen, ska fundera lite hur jag ska göra. Vad tror ni? 2 zx 1000.1 på 1 fi btl? räcker effekten? zx stegen lämnar väll mer än på pappret också?
En till fråga, klarar ett zx 2500.1 att lastas i 1 ohm? Har 2 optima yellowtop 75ah batterier. För i 4 ohm lämnar det för lite effekt för dual 2 ohms fi btl 18.
Är dock mer sugen på att köra med 2 zx 1000.1. Hur hade ni gjort?
Comment