Announcement

Collapse
No announcement yet.

lithium batterier?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• lithium batterier?

hur skulle dte fungera att ha lithium batterier i en sq bil?

är inte så insatt i detta med olika batterityper, men säg att man skulle lägga ihop ett batteripack av 4st 3.2v 100ah celler? dom är väl ganska tåliga med urladdningar? och vad jag har förstått så laddas dom lättare upp och klarar att hålla högre spänning längre?

någon med erfarenhet?
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Re: lithium batterier?

Hur skulle man ladda lithiumbatterierna?
    Om jag förstått rätt så är det speciell laddningsteknik.
    /Conny
    Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
    SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Enkelt svar nej, blir en massa jobb för att få det att fungera. Som ConnyK skriver så kräver lithiumbatterier speciell laddning. Samt att deras nominella spänning är 3,7V (Li-Po) eller 3,6V (Li-Ion) per cell.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Någon som vet vad dagens elbilar använder? Borde väl finnas endel krockade priusar nu som man kan köpa delar från.

Comment

hur fungerar laddning till lithium batterier då? är som sagt helt oinsatt i denna teknink

är samma typ av celler som elbilar använder jag funder på, heter LiFePO4 alltsåp lihium yttrium...

Comment

http://www.a123systems.com/products-...rt-battery.htm

Det där gör mig lite konfunderad. Också hört att litiumbatterier behöver avancerad laddning och hej och hå. Men det verkar vara ett plug n play startbatteri?

60% lättare än ett vanligt blybatteri är ju inte fy skam

edit: http://lithiumstorage.com/index.php?id=3&main_page=page intressant
            Last edited by Maildaemon; March 9, 2011, 17:19.
            DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

Comment

A123 batterierna är mindre känsliga, men jag skulle tro att det där batteriet innehåller någon form av elektronik för laddningen ändå. Vid laddning av Li-Po brukar först strömmen hållas på en jämn nivå tills dess att cellspänningen ligger på 4,2V, då hålls istället spänningen jämn och strömmen varieras.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Li-po batterier hade jag inte stoppat i en bil. Li-fe däremot är intressanta. Problemet är att de behöver underhållsvärme på vintern.
                /tycker Erik.

Comment

alltså man kan i princip konstruera (lättare sagt än gjort ) ett laddrelä eller använda den typ av elektronikkrets som säljs i samband med själva batteriet för att möjligen få det att fungera?

vissa race bilar körs ju på lithium batterier pga vikten och storleken, men skulle inte bli så förvånad om dom som kör lithium är helt utan motordriven laddning...

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                    Li-po batterier hade jag inte stoppat i en bil. Li-fe däremot är intressanta. Problemet är att de behöver underhållsvärme på vintern.
                    bilen i fråga kommer knappast att användas på vintern, så det är inget problem (tror ja) vid vilka grader behövs det isåfall?

skiljer det något på laddningstekniken mellan Li-fe och Li-po?

Comment

Startbatteriet innehåller med all sannolikhet styrelektronik som sköter ur- och uppladdning samt balancering och övervakning. Vanliga kretsar i botten samt lite kraftig delar för att hantera strömmarna.

Annars vore väl hybridbilarnas systemlösning en dröm för just stereobyggarna?

Toyota/Lexus förser ju 12v-batteriet med kraft från hybridpaketet via en spänningsomvandling från 288V.
                      Det enda som 12-voltbatteriet gör är att driva alla datorer, belysning etc i bilen. Framdrivning och förbränningsmotorstart sköts av hybridbatteriet via en inverter.

Tyvärr vet jag inte hur mycket ström de tillåter ur 12v-batteriet. Det hänger ju mest på spänningsomvandlingens strömbegränsning. Men hybridpaketets prestanda i övrigt är det ingen brist på - 288V och 120A kan det lämna i en Lexus.

Originally posted by Maildaemon View Post
                      http://www.a123systems.com/products-...rt-battery.htm

Det där gör mig lite konfunderad. Också hört att litiumbatterier behöver avancerad laddning och hej och hå. Men det verkar vara ett plug n play startbatteri?

60% lättare än ett vanligt blybatteri är ju inte fy skam

edit: http://lithiumstorage.com/index.php?id=3&main_page=page intressant

Comment

Originally posted by sidny View Post
                        hur fungerar laddning till lithium batterier då? är som sagt helt oinsatt i denna teknink

är samma typ av celler som elbilar använder jag funder på, heter LiFePO4 alltsåp lihium yttrium...
                        Vad skulle du få ge för 4st sådana då?
                        Jag misstänker att AGM eller GEL ger dig mer prestanda per krona då de Lithium batterier jag sett priser på varit snor dyra och som sagt frågan är hur det ser ut med laddning av dessa dels med originalgeneratorn och dels med laddare?
                        Tror att tekniken inte är riktigt mogen ännu för att applicera i "gamla" bilar till rimlig kostnad.
                        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

OT – jag läste för några år sedan att 12V systemet i vanliga bilar skulle ersättas med 48V (eller något liknande).
                          Sen har varit helt tyst om detta, är det någon som hört något?
                          /Conny
                          Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                          SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Kolla racefactory.se dom har bra batterier
                            sigpic

Ägare av DekorTeknik
                            Gå in och gilla!

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                              Vad skulle du få ge för 4st sådana då?
                              Jag misstänker att AGM eller GEL ger dig mer prestanda per krona då de Lithium batterier jag sett priser på varit snor dyra och som sagt frågan är hur det ser ut med laddning av dessa dels med originalgeneratorn och dels med laddare?
                              Tror att tekniken inte är riktigt mogen ännu för att applicera i "gamla" bilar till rimlig kostnad.
                              prismässigt blir det ungefär som en gul/blå optima 5.5l, och det är ju beprövat...
                              men med tanke på prestandan i lithiumbatterier så vore det ju intressant att prova!

får väl hoppas att "tekniken går framåt" (som att det inte skulle göra det....) potential verkar det ju finnas iaf!

har sålt/servat diverse el-scootrar av olika slag och he*vete viken skillnad det är på lithium och vanliga bly batterier! inte bara att laddtiden är mycket kortare med lithium, men det är även kraftig skillnad på prestandan, inte minst när de är körda några timmar!

Comment

Working...
                              X