var kan man hitta orion basar till detta program eller måste jag skriva in själv alla parametrar eller vad finns det för anat program som är bra att räkna ut låder
Announcement
Collapse
No announcement yet.
winISD
Collapse
X
-
-
Re: winISD
Prova bygg en vanlig hederlig portad låda för att lära dig
lådbyggen i praktiken
felbyggd 4 och 6 ord Bp låda är en låda för att bränna basar i då du inte hör hur mycket basen "distar"
Men en rätt byggd 4 el 6 ord låter helt gudomligt
och ska du nu testbygga en 4 ord Bp låda så köp en billigare bas
Detta är vad jag läst mig till och inte provat i praktiken
Men Hedde,Robsarve mfl som är insatta i det praktiska lär kommentera
Comment
-
Originally posted by bassinmyvan View Postok jag gjorde det fick fram detta ni som kan skriv om det blir bra eller inte
detta är en 6 ordningens bandpass
lådan bak 100 liter 20 hz lådan fram 26 liter 63,50 hzOriginally posted by bassinmyvan View Postok 4 ordningen då
6:e ordningens bandpass får "alltid" ruskigt långa portar i den lågavstämda kammaren när man använder en modern bilbas och inte vill ha en superhög entonig baspeak, detta gäller i låda avsedd för bil alltså.
Som övriga skriver så är 6:e ordningens extra känslig för felberäkning, kan bli pannkaka av allting.
Comment
-
Originally posted by Optima View PostVi vet ju inte vilka av Orions modeller det gäller, är det tex HCCA så tror jag att bandpass blir lite knepig pga långa portar. HP-serien, åtminstone HP12, fungerar dock bra i 4:e ordningens bandpass.
6:e ordningens bandpass får "alltid" ruskigt långa portar i den lågavstämda kammaren när man använder en modern bilbas och inte vill ha en superhög entonig baspeak, detta gäller i låda avsedd för bil alltså.
Som övriga skriver så är 6:e ordningens extra känslig för felberäkning, kan bli pannkaka av allting.Last edited by bassinmyvan; March 6, 2011, 17:30.
Comment
-
när man skriver in parametrarna själv så är toleranserna väldigt små, även uträkningarna är inte helt 100. ska man spela högt, så får man labba. och göra de med en 3 kammarlåda, de är inte de lättaste.
portad är lättare o lyckas med.Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar
Comment
-
Har räknat på en vanlig 6:e ordningens trekammars bandpass, mittenkammaren har "låg avstämning" och yttre kammarna har "hög avstämning".
Yttre kammare (per kammare): 60 liter netto
Mittenkammare: 90 liter netto
Port yttre kammare (per kammare): 1 st slotport på 200 cm2 som är 18 cm lång
Port mittenkammare: 1 st slotport på 232 cm2 som är 71 cm lång
Vill du testa detta förslag så gör gärna det, men jag kan ju inte garantera att det funkar som det är tänkt. Kollar man på frekvenskurvan i ett program som inte kan lägga till "rumsförstärkning" så ser det antagligen konstigt och peakat ut, teoretiskt sett ska dock lådan kunna spela 30-60 Hz någorlunda jämnt.
Comment
-
Originally posted by Optima View PostHar räknat på en vanlig 6:e ordningens trekammars bandpass, mittenkammaren har "låg avstämning" och yttre kammarna har "hög avstämning".
Yttre kammare (per kammare): 60 liter netto
Mittenkammare: 90 liter netto
Port yttre kammare (per kammare): 1 st slotport på 200 cm2 som är 18 cm lång
Port mittenkammare: 1 st slotport på 232 cm2 som är 71 cm lång
Vill du testa detta förslag så gör gärna det, men jag kan ju inte garantera att det funkar som det är tänkt. Kollar man på frekvenskurvan i ett program som inte kan lägga till "rumsförstärkning" så ser det antagligen konstigt och peakat ut, teoretiskt sett ska dock lådan kunna spela 30-60 Hz någorlunda jämnt.
Comment
Comment