Jag ska bygga en låda till min AQ sdc 10" och fick ett lådförslag av Peter på
Soundpressure, lådan ska vara på 45 liter + port, portarean beräknas genom att gångra 3,41 med lådvolymen (45liter x 3,41) dvs i mitt fall 153,45 cm2
porten ska vara 38 cm lång!
Har suttit och skummat igenom både AQ´s o DD´s hemsida samt här på forumet o får inte ihop det,vart är logiken?
Varför 45liter till en AQ 10" när lådförslagen till en motsvarande DD bas är 10 liter mindre?
Vid beräkning av portarean: Talet 3,41 var kommer det ifrån?
På DD´s sida skriver de:
För att hålla en 3-1 förhållandet konarea till portarean, använd följande formel
16 kvadrat portarea per kubikfot boxvolym!
Använder man den uträknings metoden så blir portarean mycket mindre!
Längden på porten i Peter´s förslag dvs 38 cm dvs det är kortare än i DD lådorna,varför det?
AQ kanske inte tillhör "SQ" segmentet av basar men med en bra byggd låda
så låter den säkert bättre än en bra "SQ" bas i fel låda
Ni är ju så många här på forumet som sitter på mycket kunnskap från den praktiska verkligheten och har vetskapen att teori o praktik oftast inte går hand i hand!
Det vore enkelt att bygga den rekomenderade lådan men för att bli bättre på det här området så måste jag förstå varför?
(Bilen jag har är en BMW 325 E91)
Tacksam för svar
Mvh Peder
Soundpressure, lådan ska vara på 45 liter + port, portarean beräknas genom att gångra 3,41 med lådvolymen (45liter x 3,41) dvs i mitt fall 153,45 cm2
porten ska vara 38 cm lång!
Har suttit och skummat igenom både AQ´s o DD´s hemsida samt här på forumet o får inte ihop det,vart är logiken?
Varför 45liter till en AQ 10" när lådförslagen till en motsvarande DD bas är 10 liter mindre?
Vid beräkning av portarean: Talet 3,41 var kommer det ifrån?
På DD´s sida skriver de:
För att hålla en 3-1 förhållandet konarea till portarean, använd följande formel
16 kvadrat portarea per kubikfot boxvolym!
Använder man den uträknings metoden så blir portarean mycket mindre!
Längden på porten i Peter´s förslag dvs 38 cm dvs det är kortare än i DD lådorna,varför det?
AQ kanske inte tillhör "SQ" segmentet av basar men med en bra byggd låda
så låter den säkert bättre än en bra "SQ" bas i fel låda
Ni är ju så många här på forumet som sitter på mycket kunnskap från den praktiska verkligheten och har vetskapen att teori o praktik oftast inte går hand i hand!
Det vore enkelt att bygga den rekomenderade lådan men för att bli bättre på det här området så måste jag förstå varför?
(Bilen jag har är en BMW 325 E91)
Tacksam för svar
Mvh Peder
Comment