Hej jag undrar hur man räknar ut rms effekten av ett slutsteg så simpelt som möjligt ??
Announcement
Collapse
No announcement yet.
mäta effekt på ett slutsteg
Collapse
X
-
Re: mäta effekt på ett slutsteg
Maxeffekten gånger 0.707
Detta är i teorin
är många faktorer som spelar in
Typ säkringar i steget,Ström,komponenter i steget mm
Exvis 200 watts slutsteg
200 X 0.707 = 141.4 rms
För att få ett mer rättvist effektuttag så får du nästan mäta upp steget
Finns många här på forumet som kan detta bättre
Exempelvis är mitt Rf 801s specat till 800 rms
men enligt testpapper så ger det 896 watt Rms i 2 ohm stereo
mätt vid 14.6 volt
-
enklast att mäta!Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.
Comment
-
Originally posted by The one n only View PostMaxeffekten gånger 0.707
Detta är i teorin
är många faktorer som spelar in
Typ säkringar i steget,Ström,komponenter i steget mm
Exvis 200 watts slutsteg
200 X 0.707 = 141.4 rms
För att få ett mer rättvist effektuttag så får du nästan mäta upp steget
Finns många här på forumet som kan detta bättre
Exempelvis är mitt Rf 801s specat till 800 rms
men enligt testpapper så ger det 896 watt Rms i 2 ohm stereo
mätt vid 14.6 volt
Tex Kicker, Audison, Orion av de jag har mätt så slår de av tidigt.
SinusLive, Stetsom bara öser på långt efter det blir oren signal där av mycket effekt .
Det är av erfarenhet av de stegen jag har mätt!
MVH//Björn
www.dbakuten.se
Comment
-
Tänk på distorsionens funktion i det hela. Alla förstärkare ger mer effekt med mer distorsion och det går inte att jämföra olika steg på ett bra sätt via max-mätning med AC-spänning på multimeter utan att speca disten. Det är som att löparna i ett 100m-lopp har olika långa banor. Allt mellan 80 och 120m är ok. Det ger inte så mycket ifall man vill veta vem som är snabbast.
Jag tycker det är mindre lyckat att försöka mäta effekt eftersom det är så svårt att speca hur man ska mäta det.
Mitt förslag är att göra en enkel likriktning av utsignalen och mäta DC-spänningen över likriktaren. Då får man ut hur mycket spänning man kan få ut över en given last. Mängden distorsion påverkar inte denna mätning och helt plötsligt kan man jämföra äpplen och äpplen.
Comment
-
kan man inte köpa en ampär mätare och ta ampären och volten gångrat med varandra ?? och hur gör man isåfall funkar denna då hade täknt köpa den http://cgi.ebay.com/Clamp-Ammeter-Vo...item5adf1b5fbb
Comment
-
Originally posted by bassinmyvan View Postkan man inte köpa en ampär mätare och ta ampären och volten gångrat med varandra ?? och hur gör man isåfall funkar denna då hade täknt köpa den http://cgi.ebay.com/Clamp-Ammeter-Vo...item5adf1b5fbb
Dvs, det är inte så enkelt som man tror....och skall du jämföra din egen mätning med tex en broschyr, så....glöm det utan en THD mätare!SM-guld 2007 och 2008.
Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda
Comment
-
Originally posted by jonash View PostDu vill väl ha RMS sa du, dessutom så gissar jag att du vill ha nån form av dist kopplad till det, typ 1% THD, eller 0.1 eller vad det nu kan vara.
Dvs, det är inte så enkelt som man tror....och skall du jämföra din egen mätning med tex en broschyr, så....glöm det utan en THD mätare!
Comment
-
Originally posted by bassinmyvan View Postjag vill ha ut wrms men jag hittade hemma en ampärmätare och en multimätare kan man inte ta ampären gånger volten typ 10 ampär x 50volt =500wrms
Ska du jämföra slutsteg så funkar det inte.
Comment
Comment