Announcement

Collapse
No announcement yet.

vilken bas ska jag välja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vilken bas ska jag välja?

    ska bygga baslåda i min bmw e39. jag har nu två gamla R type tolver i slutna lådor på 27 liter men jag är inte alls nöjd med ljudet... så tanken är att köpa nya basar som trivs bäst i portade lådor och kapa upp ett hål där amrstödet är och vända basar och portar mot ryggstödet så jag får in trycket i bilen. Jag är ute efter så mycket bas som möjligt kan man väl säga, kommer nog leta begagnade basar för de känns med prisvärt men typ 3000 för två basar kan jag lägga. det kommer att drivas med ett DLS A6 monoblock.
    12'' eller 15'' är vad jag funderat på, men troligtvis 12''. lådan får vara absolut max 80 liter. mer ryms inte ? enligt mina beräkningar iaf
    har ni några förslag?

  • #2
    Re: vilken bas ska jag välja?

    Om du ska ha 15" så kan du glömma att ha två om du bara har plats för 80L, en kan vara rätt lagom i den lådvolymen.

    Comment


    • #3
      Re: vilken bas ska jag välja?

      joo det vet jag. har funderat på en bas också men kan man få bra tryck med endast en bas eller är de två som behövs med de steg jag har...
      basar jag funderat på är två dls MW12 ? har också funderat på en Rockford t1 12'', men i så fall blir det nog bara en.

      Comment


      • #4
        Re: vilken bas ska jag välja?

        Type-R är inga dåliga basar. Har man rätt förutsättningar så är det inte så stor skillnad på vilka basar man använder faktiskt.
        Är lådan rätt funkar de mesta man stoppar i den.

        Gör alla de ändringar som du tänkt och behåll basarna är mitt tips.
        Bygg en ny låda och täta ordentligt mot ryggstödet eller modifiera den befintliga så att det blir helt tätt framåt. Basarna ska spela framåt. Ta upp ett rejält hål i mittarmstödet (ca en och en halv gånger större än membranarean minst)
        Om du inte kör med A6 just nu så prova det oxå först.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #5
          Re: vilken bas ska jag välja?

          det är den gamla sortens R type bas, ser inte alls ut som swr1222d eller vad den nu heter. och dom gamla R modellerna ska visst inte spela bra i portade lådor utan trivs bäst i små slutna, dom är just nu i 27liters lådor. använder dls steget redan.

          Comment


          • #6
            Re: vilken bas ska jag välja?

            Frågan är vad du har för
            framsystem?

            Har nog aldrig hört en bil med en bas som låter bra
            om det inte funnits ett bra framsystem.
            sigpic

            Ägare av DekorTeknik
            Gå in och gilla!

            Comment


            • #7
              Re: vilken bas ska jag välja?

              framsystemet är inte värt att nämna än så länge. har dls ur5i i framdörrarna som än så länge drivs av stereon. men nog om de. det är tryck jag vill ha.

              Comment


              • #8
                Re: vilken bas ska jag välja?

                Originally posted by arreman View Post
                framsystemet är inte värt att nämna än så länge. har dls ur5i i framdörrarna som än så länge drivs av stereon. men nog om de. det är tryck jag vill ha.
                haha
                skiter du i hur det låter så ska jag inte komma med flera förslag.
                sigpic

                Ägare av DekorTeknik
                Gå in och gilla!

                Comment


                • #9
                  Re: vilken bas ska jag välja?

                  Den äldre modellen av typ R funkar klockrent i 41 liter slutet med en 3" port på 26,5 cm om jag inte minns helt fel!

                  Jag är ingen fan av portade lådor, men den lådan är en av de bästa "inte högst" jag själv tävlat med.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: vilken bas ska jag välja?

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Den äldre modellen av typ R funkar klockrent i 41 liter slutet med en 3" port på 26,5 cm om jag inte minns helt fel!

                    Jag är ingen fan av portade lådor, men den lådan är en av de bästa "inte högst" jag själv tävlat med.
                    Vad rekommenderar du att täppa igen porten med?
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                    www.garaget.org/Frippe_L

                    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                    Comment


                    • #11
                      Re: vilken bas ska jag välja?

                      Har du inget bra framsystem suger vilken bas som helst

                      Håller med Antonic där

                      Bygg stereo framifrån

                      Comment


                      • #12
                        Re: vilken bas ska jag välja?

                        Äh, lyssna inte på dom. Man börjar bygga bakifrån

                        Men det låter BÄTTRE med ett schysst framsystem, men jag kan inte påstå att basen låter illa om man har ett dåligt framsystem.
                        Hopp, ska man göra nu då?

                        Comment


                        • #13
                          Re: vilken bas ska jag välja?

                          jamen framsystemet ska jag jobba vidare på sen... det blir ju inte mer tryck från basarna för att man byter framhögtalarna....

                          får väl nästan ta å prova bygga en portad låda till dom innan jag ger upp hoppet går det att göra den lite mindre än 82 liter och kompenserar det med andra portar eller nå eller är det bara de som funkar bra? för 80 liter är nog absolut max storlek på lådan tyvärr...

                          Comment


                          • #14
                            Re: vilken bas ska jag välja?

                            Får man fråga vilket modellnamn basarna har?

                            "Gamla" modellen kan ju betyda tex från början av år 2000 eller kanske mitten av 1990. SWR1221D kan iof räknas som gammal, men R-serien fanns även innan 2000 och hade enkel spole.

                            Nu talar jag inte av egen erfarenhet, jag har bara kikat i högtalardatabasen i mitt program.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vilken bas ska jag välja?

                              googlade på swr 1221d och den ser ut som den basen, vet inte hur gamla dom är men det är dubbla 4 ohms spolar på dom och har för mig att dom är på 350 Watt rms.

                              Comment

                              Working...
                              X