Announcement

Collapse
No announcement yet.

6 högtalare (4+2 diskanter) med en ny 4 channel stereo?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 6 högtalare (4+2 diskanter) med en ny 4 channel stereo?

Hej! Snurrig ovetandes människa här.

Jag har en Toyota Avensis T25 2005 med original bilstereo. Jag har tittat på att installera Bluetooth/AUX adapter men då detta verkar bli lika eller dyrare än att ploppa in en ny bilstereo så lutar jag åt det istället.

Jag blev lite fundersam eftersom bilen har 4 högtalare, dörrarna och 2 diskanter framtill, medan nya bilstereos är 4 channel. Typ 4x50w. Fungerar då alla 6 högtalare i bilen?

Brukar diskanterna var ihopkopplade med högtalarna framtill så att detta inte ska vara något problem?

Finns det eventuellt några andra problem med att stoppa in en ny stereo med gamla högtalare?

/E
    Last edited by Sparvass; January 29, 2025, 19:17.

Generellt så brukar framsystemet vara passivt kopplat och således endast använda 2 kanaler.
    Vet inte om det är någon "risk", men man ska ha med sig att ofta så brukar originalhögtalarna inte klara av lika mycket effekt. När jag plockade ut mina på en 2007 crv så var det typ 25-30w RMS. Så antar att krämar man på fullt ös så kan man bränna dem till slut (något de lärda tvista). Spelar du normal volym så ska det inte vara några problem.

Du ska även veta att det tillkommer oftast kostnader för fordonsspecifika monteringskit o dylikt, som ett exempel;
    https://cdbilradio.se/sv/modellanpas...2003-2009-t250

Comment

Working...
    X