Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Uppgradera ljud

Hej! Jag har en Tiguan från 2019 med standardljud i. Jag blev lite sugen på att byta ut alla högtalare i bilen och frågade en välkänd butik för någon månad sedan vad det skulle kosta. Blev rekommenderad ett högtalarpaket med allt för omkring 3000kr som skulle bräcka det tråkiga standardljudet i bilen rätt så ordentligt.

Men blev även rekommenderad ett annat slutsteg och något som heter ljudprocessor, bara dom prylarna skulle kosta omkring 8-8500kr.

Är detta verkligen nödvändigt för att bara lyfta ljudet i bilen? Jag vet inte ens vad en ljudprocessor är, eller hur man ställer in den.

Behövs ett annat slutsteg för att driva ett annat högtalarpaket?

Offerten hamnade på 13.500 med installation.

Det var rätt långt över vad jag hade tänkt mig när högtalarpaketer bara kostade 3000kr.

Vore intressant och höra vad folk tänker som inte jobbar som försäljare, jag kan ju gå på vilken nit som helst när man inte besitter någon kunskap.

//M

Allt är relativt skulle jag säga. Frågar du nån här som tävlat i ljud så kommer de troligtvis säga att det är väl värt pengarna (med viss modifikation då).

Personligen gillar jag bra ljud men är inte tävlandes i ljud. Bytte HU o högtalare fram på vardagsbilen som frugan kör och det blev stor skillnad. Köpte ett dörrdämpningskitt också ska tilläggas.
    De högtalare jag satte i kostade väl 1500 max, HU köpte jag en begagnad Alpine för en tusenlapp tror jag. Sen tillkom dock monteringskit för en större summa men det var också för jag ville styra HU från ratten eftersom frugan skulle köra.

Man kommer nog uppleva skillnad bara att byta högtalare (och dämpa dörren, behöver inte vara mycket. Jag tog ett halvt dörr-kitt till en dörr). Det kan man alltid börja med, nästa steg skulle jag säga är att byta huvudenheten om vi pratar generellt. Sen efter det så kan man titta på ett slutsteg, och eventuellt då med inbyggd DSP (ljudprocessor). I samma veva kan man titta på subwoofer också om det inte redan finns i standardpaketet på bilen men det kan vara si och sådär att återanvända fabriks-subwoofers.

Så summa sumaris, kör högtalarna först så kan du komplettera senare om du får lust att förbättra ljudet ytterligare. Ljud är subjektivt i stor mån, man kan höra skillnad på high-end prylar men om det är värt de extra pengarna är helt och hållet upp till lyssnaren.

Mina 5 ören av åsikt.

Comment

Working...
    X