Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjälp med o hitta delningfilter?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hjälp med o hitta delningfilter?

Hejsan
    Jag har precis köpt Focal TN52 diskanter och Focal 6K3P 6½" midbasar dock utan delningsfilter.
    Finns det nån som kan berätta var jag får tag i såna eller kanske tom kan hjälpa mig så jag kan bygga egna delningsfilter?
    vill hellst inte lägga ut en massa pengar på en Alpine PXA- H701 processor. så då tänkte jag att de borde va billigare o hitta delningsfilter.

tack på förhand!

Re: hjälp med o hitta delningfilter?

Jo, visst går det att lösa.

Men du behöver inte en box till att köra aktiv delning. Ett tvåvägs kit klarar de flesta cdmaskiner med tidskomp.
    /tycker Erik.

Comment

ok. jag har inte tidskomp i min alpine IVA-200ir tror jag iaf.
      men hur löser man delningsfiltrer frågan lättast?

Comment

Är det en bra kombination eller har du ett mellanregisterelement?

Vad jag har förstått är det ett midbaselement (tror de delar typ 200-300Hz) och i kitten som den ingår i finns det ett ytterligare ett mellanregisterelement.

Jag körde TN52 diskanter och Focal 6K3P körde under installationen utan mellanregister (aktivt delat) och det vart inte bra (ifs var tillfälligt så la jag inte ner någon tid på det).

Det är mycket trevliga element
        Last edited by ConnyK; January 29, 2011, 01:11.
        /Conny
        Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
        SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Ja vad jag har läst mig till så har jag sett att de ska dem här höra till ett 3vägskit. Varför låter det Inge bra för? Måste jag gå o köpa mig ett par mellan register oxå? Hur får man till det på smidigaste sättet. Jag har en passat 3c. Vill bara tillägga att jag tävlar inte o kommer nog inte göra de heller.

Comment

Är ingen expert på att förklara ljud men det var som inte mellanregistret inte hängde med, det vart inte rent och sakade detaljer.

Själv kör jag med ett K2 4” kit och förut hade jag även 6K3P som midbas, det är en mycket välljudande kombinationen men då blir det ett 4-vägs.

De flesta K2 element går att köpa lösa men sen är det hur mycket pengar man har lust att lägga.

Men jag tror på Robsarve idé med en HU som klarar aktiv delning så du kan testa vad du tycker (vet inte avd IVA-200ir klarar).

Tycker du att det inte låter bra byt ut 6K3 till ett som är avsett att även spela mellanregister med så är det nog det minst dyra alternativet.
            Last edited by ConnyK; January 29, 2011, 11:08.
            /Conny
            Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
            SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Min HU klarar inte av aktiv delning. finns ingen tidskomp. en snik variant
              ja byta kan jag ju göra om de inte låter bra. men hur löser jag de nu på enklast o billigast sätt? delningsfilter eller ej? delningsfilter borde ju va de billigaste alternativet tycker jag
              Finns det nå adapter o köpa till Passat 3c så man får dit 6,5"
              hade tänkt o montera i dem om typ ett par månader. väntar på dämpmatta.

Comment

Problemet är väl att hitta ett filter med just rätt delningar för dina element, CDT hade ett par trevliga filter förut som hette HEX-5000 om jag minns rätt, där hade man rätt fina delningar som kunde justeras direkt på filtret för om man körde 2,3 eller 4 vägs delning. Dock var filtret nästan lika stort som ett A4 ark

Comment

Jag har dålig erfarenhet av 3-vägs kit med passiva filter. Svårt att få det att låta bra utan tidskomp på de olika elementen. Bästa man kan göra är att sätta högtalarna så nära varandra och på samma avstånd. I min mening borde man endast använda 2-vägs passivt i bil. Kan låda riktigt bra om man får till det med installationen

Du kan bygga egna filter, inte allt för svårt. Första och andra ordningens filter (6/12db) är enkla att få till. I 1a ordningens filter har du i princip bara en kondensator i serie för högpass, spole för lågpass.
                  Last edited by Hanatsu; January 30, 2011, 01:52.

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                    Jag har dålig erfarenhet av 3-vägs kit med passiva filter. Svårt att få det att låta bra utan tidskomp på de olika elementen. Bästa man kan göra är att sätta högtalarna så nära varandra och på samma avstånd. I min mening borde man endast använda 2-vägs passivt i bil. Kan låda riktigt bra om man får till det med installationen

Du kan bygga egna filter, inte allt för svårt. Första och andra ordningens filter (6/12db) är enkla att få till. I 1a ordningens filter har du i princip bara en kondensator i serie för högpass, spole för lågpass.
                    ok. jag har inge 3vägs kit. Det här med o bygga delningsfilter de har jag aldrig gjort förr. bygga ett går säkert bra om nån kan berätta exakt hur jag gör o vilka komponenter jag ska använda.
                    vill ju som sagt inte lägga ut en massa mer pengar för att att få detta o låta bra.
                    Eller om det här inte går o få till bra så om det är nån som har ett 2vägs 6,5" kit och vill byta mot dem som jag har

Comment

Kan filter från K2P 130KR funka kanske?
                      Ni som INTE vet.....svara helst inte.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Driver man elementen med ett par 2 kanal eller ett 4 kanal steg så kan man dela aktivt med hjälp av slutstegets delningfilter, brukar finnas på de flesta steg.

Om någon kan specificera vilka delningsfrekvenser som det gäller kan jag göra ett kopplingschema på ett filter. Vet inte om orginalfiltrerna har impedans korrigering, men de går att ordna de med!

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                          Driver man elementen med ett par 2 kanal eller ett 4 kanal steg så kan man dela aktivt med hjälp av slutstegets delningfilter, brukar finnas på de flesta steg.

Om någon kan specificera vilka delningsfrekvenser som det gäller kan jag göra ett kopplingschema på ett filter. Vet inte om orginalfiltrerna har impedans korrigering, men de går att ordna de med!
                          Filtren till 130KR delar iaf vid 3.5KHz 12db/okt

Men jag upprepar frågan till de som kan Focal betydligt bättre, kan dessa filter funka ihop med killens element?
                          Jag har ett par liggandes.....
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

men mitt steg som jag tänkte använda är ett MDS gti power 4kanaligt. men som jag har förstått så är delningsfiltret där passivt. så de går ju inte om man ska dela aktivt.
                            ursäkta mina ev. dumma frågor. vill bara lära mig!

hoppas nån kan svara på Lonefox fråga!

Comment

Att bygga filter eller använda felaktiga filter till Focal är lika med......köp nya högtalare!
                              Focal är ruskigt känsliga för felaktiga filter, dom som varit med ett och testat vet vad jag pratar om!

Hade jag varit som dig skulle jag kört aktivt med en PXA-H100!
                              Kostar bara 1995:- och du får både tidskomp och EQ som du dessutom behöver till ditt kit!
                              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                              X