Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådhjälp och porthjälp med JBL GTI1200

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lådhjälp och porthjälp med JBL GTI1200

Haft 2 st GTI1200 liggande hemma i många år och nu har det börjat att klia i fingarna. Vill trycka in den i audin.

Lite problem dock...

Har backes probox som jag räknar ut lådan med. 81 liter med 2 st 4" portar l=290 mm.

nu till det kluriga, tänkte bygga lådan där reservhjulet ligger men då kommer portarna så nära väggen om de är raka.
    Så till frågan, hur skall man mäta ut längden om de är böjda? se bilden. logiskt kan jag tänka mig att det är på mitten man mäter..

Re: Lådhjälp och porthjälp med JBL GTI1200

Ja, du har så rätt i det.

Comment

81liter per bas då? Vad jag minns så ville de basarna ha rätt stora lådor. Tycker inte riktigt probox funkar till att räkna lådor med.

Comment

81 liter för 2 st..

kanske någon vill räkna ut en bättre låda åt mig?

/jonas

Comment

Vad är det för bil och vad har du för önskemål?
          SPL, SQ?

Jag kör två såna element i en 60L låda för att inte få för mycket djupbas i min E39 kombi. I en sedan skulle jag gjort det annorlunda.

Comment

Bilen är en Audi A6 avant. SQ är vad jag är ute efter...

/Jonas

Comment

Originally posted by Lappi View Post
              Bilen är en Audi A6 avant. SQ är vad jag är ute efter...

/Jonas
              Jag har inte mätt upp cabin gain i din bil, men utgår från att den inte är så långt från en E39 kombi. Med de förutsättningarna rekommenderar jag små lådor ifall det är basreflex som gäller. Små lådor ger en sluttande frekvensgång likt den slutna lådan, men med högre verkningsgrad. Det ger även lägre gruppfördröjning än en stor låda. Skillnaden mellan stor och liten låda i min bil är att med liten låda blir inte djupbasen så överdriven. Det blir helt enkelt mycket enklare att få jämn frekvensgång 20-100hz med mindre låda i min erfarenhet. Med två gti-12-or spelar du ändå över 140dB med lite större slutsteg, vilket jag tycker räcker fram o tillbaka till jobbet.

Var inte rädd för att prova slutna lådor och testa skillnaden. Bilens akustik gör mycket större skillnad för din frekvensgång än lådan, så simulera med det i åtanke.

Comment

Probox duger bara till att göra kapritningar med.
                Har för mig att 75 liter var optimalt för basreflex på dem.

Min erfarenhet av bilkupers överföringsfunktion (cabin gain) är att ju större bil ju mindre förstärkning, så jag hävdar nog att man vill ha en hyfsat låg avstämning i en kombi. Jag skrev en del om detta i lilla bilstereoskolans sjunde del på nordicaudi.com.

Föreslår att du stämmer av vid 45 Hz.
                /tycker Erik.

Comment

Ok.
                  Jag skall pröva mig fram lite..
                  Har liggandes 2 slutsteg och ett 3 vägs framsystem av lanzar som jag tänkte montera. Dessa har legat hemma i över 10 år men nu har det börjat klia i fingrarna.. Tänkte ha en iPad som huvudenhet..
                  Kanske man borde göran en projekt tråd om det hela..

Jonas

Comment

Ok.
                    Jag skall pröva mig fram lite..
                    Har liggandes 2 slutsteg och ett 3 vägs framsystem som jag tänkte montera. Dessa har legat hemma i över 10 år men nu har det börjat klia i fingrarna.. Tänkte ha en iPad som huvudenhet..
                    Kanske man borde göran en projekt tråd om det hela..

Jonas

Comment

Är det den gammla/första GTI1200 modellen?

Tycker du att de bottnar ganska lätt?

Ett tips: skit i att programmet säger att du ska ha 290mm långa portar!
                      Ta två portar på 4" i diameter, längd 60mm långa samt ganska mycket dämpull så ska du se på f´n ;-)
                      De kommer spela djupt o rappt samt ha låååångt tills de bottnar!

Jag har själv byggt två lådor på 78 liter med 4" portar o 270mm port längd
                      resultatet var att de bottnade väldigt tidigt,jag slet mitt hår o började kapa portarna cm för cm,när det endast var 6cm kvar lät de grymmt bra!
                      Jag drev dem med ett bryggat Lab-1000 !
                      (Jag ville ha lite ljud i förådet där av ett pa steg)
                      Troligtvis så är det någon av parametrarna som ej stämmer i databladet som följer med elementen!

Men det är bara ett litet tips!

Mvh Peder

Comment

Working...
                      X