Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ström, säkring och kabelfråga?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ström, säkring och kabelfråga?

    Kan man med fördel dra en extra kabel lite grövre än orginal (runt 6-8 kvadrat) från generatorns plus till batteriets plus och samma sak för minus kabel från generatorn till jord? och även dra en extra jord kabel för batteriet? Ska köra med ett biltema silver batteri på 75ah, orginal generator på 100a (volvo 945 ltt)

    Tänkte byta ut min automat säkring iom den har hängt med i ett antal år och vill ha nytt och fräscht iom man bygger nytt och fundera på att använda mig av ANL säkringar med tillhörande hållare men hur mycket ska jag säkra av?
    steg som kommer att användas är ett phoenix gold m25 på 2*50w och ett Hifonics TXI-8400 på 4*150w i 4ohm, ström kablage är 50 kvadrat till både plus och minus och en en farads konding till det stora steget om detta hjälper något?

    och blir en ände på strömkabel(undrar även om högtalarkabel med?) bättre om den får lite lödtenn på sig alltså bättre kontakt och hållbarhet? för har tillgång till gasolbrännare och lödtenn på jobbet.

  • #2
    Re: Ström, säkring och kabelfråga?

    Jord kan man med fördel alltid ha lite grövre och gärna i bra skick. Finns inget mer irriterande än jordfel som uppstår av dåliga anslutningar. 8mm² låter tunt till en generator, jag har 16mm² på min 90A generator. Om du byter, skulle jag satt en 21mm².

    En 50mm² kabel får avsäkras max 200A.

    Om det är små stift-kabelskor så brukar jag löda dom så de håller. Kan tänka mig att tenn inte oxiderar lika lätt som koppar eller aluminium. Vissa kablar är redan förtennade från fabrik.

    Comment


    • #3
      Re: Ström, säkring och kabelfråga?

      Originally posted by Hanatsu View Post
      Jord kan man med fördel alltid ha lite grövre och gärna i bra skick. Finns inget mer irriterande än jordfel som uppstår av dåliga anslutningar. 8mm² låter tunt till en generator, jag har 16mm² på min 90A generator. Om du byter, skulle jag satt en 21mm².

      även om det är extra? för ska alltså inte ersätta det som sitter utan mont extra som sagt var och du menade att det även gick bra att göra så på plussidan med

      En 50mm² kabel får avsäkras max 200A. då vet man tack

      Om det är små stift-kabelskor så brukar jag löda dom så de håller. Kan tänka mig att tenn inte oxiderar lika lätt som koppar eller aluminium. Vissa kablar är redan förtennade från fabrik.


      även om det är extra? för ska alltså inte ersätta det som sitter utan mont extra som sagt var och du menade att det även gick bra att göra så på plussidan med?


      Nja jag menade mer där det är anslutningar där man bara kör in kabeln och skruvar fast med insex skruv (ström terminalen vid batterit, konding och steg)

      Comment


      • #4
        Re: Ström, säkring och kabelfråga?

        Nja... skulle nog dragigt en helt ny kabel. Tagit bort den befintliga och ersätta med en fräsch något tjockare kabel. Jorden ska var minst lika tjock som alla kablar på plussidan är tillsammans.

        Det är möjligt att de kan bli bättre genom att löda kontakterna, jag har aldrig gjort det själv. Inte haft några problem med dålig fastsättning. Men de är bara till att testa, kanske är en bra idé

        Comment


        • #5
          Re: Ström, säkring och kabelfråga?

          blir lite knöligt för ena kabeln alltså pluskabeln följer en kabelstam över halva motorn nästan och tillbaka och trångt iom den går in i ett hölje och sen tillbaka till batteriet..förstår inte direkt varför volvo har gjort så än att bara dra en plus rätt över från generatorn och till batteriet...så den drar jag bara en extra kan ju inte bli sämre iallaf och tack för svar

          Comment


          • #6
            Re: Ström, säkring och kabelfråga?

            Har du generatorn på höger sida motorn eller vänster sida ovanför ac-pumpen (om du har ngn)?
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: Ström, säkring och kabelfråga?

              vänster sida fast har ingen ac pump för är ingen ecc eller acc på denna så alltså ingen el-fläkt för kylaren

              Comment


              • #8
                Re: Ström, säkring och kabelfråga?

                Originally posted by Tobben View Post
                vänster sida fast har ingen ac pump för är ingen ecc eller acc på denna så alltså ingen el-fläkt för kylaren
                Batteriet på höger sida om jag inte missminner mig....

                Jag drog en helt ny kabel en annan väg på min 240.
                Visserligen från höger till vänster, men principen blir densamma.
                50mm2 i robotslang som klammades fast i plåten under kylaren.
                Direktkopplad till batteriet istället för omvägen via startmotorn (vilket jag antar att du med har).

                Org-kabeln togs bort helt mellan generatorn och startmotorn.
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #9
                  Re: Ström, säkring och kabelfråga?

                  Jag drog en separat 8kvadrat kabel från generatorn till min batteribank bak i unon förra året o de funkade klockrent.
                  Jorden från batterierna drog jag ner i karossen sedan.
                  Om de var fel så funka de för de klockrent hela året
                  Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
                  sigpic
                  Tack till Ljudia AB

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ström, säkring och kabelfråga?

                    Är faktiskt vänster sida..fast "höger" om du öppnar motorhuven och kikar ner

                    men tack för svar då vet man att det inte är någon "fara" att göra så utan är väl mer bara bra för generatorn iom man belastar den mer om den får lite grövre kablage i detta fall blir det lite 30kvadrat iom det var sånt som skulle kastas på jobbet. och orginal kabeln får sitta kvar iom den går in i en annan kabelstam så det blir bökigt att få bort den.

                    Comment

                    Working...
                    X