Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Skiljerelä, Generator, batteribank m.m."

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• "Skiljerelä, Generator, batteribank m.m."

Hallå!

Har funderingar på det där med skiljerelä mot batteriet ifram.
    Behöver jag ha det?

Jag har 2x50mm2 ström "runt om, hela vägen" under huven. (generator, motorjord, batteri m.m.)

Framifrån till bak har jag 4x50mm2. (2x plus, 2x minus).
    Ibak har jag nog 4 till 6x50mm2 olika jordpunkter.

Vad det blir för batterier är ännu inte klart men minst 8x95amp. Tex "RB"..
    Hur gör jag med skiljerelä? Samt klarar jag mig med originalgenerator på 90amp?
    (bortsätt från 2st ctek 25000).
    SM 2a, Street 2K 2015.
    SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
    SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
    SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

Re: "Skiljerelä, Generator, batteribank m.m."

Skiljerelä är ju för att du alltid ska ha ett friskt batteri att starta med.

Pierre
    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
      Skiljerelä är ju för att du alltid ska ha ett friskt batteri att starta med.

Pierre

Jo, det är jag med på. Så antar att det är något man kanske "borde" ha ett?
      SM 2a, Street 2K 2015.
      SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
      SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
      SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

Comment

I ett spl bygge med likadana batterier överallt så skulle jag inte använda ett relä.
        Om du däremot har ett udda batteri som startbatteri så skulle jag köra med relä.

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
          I ett spl bygge med likadana batterier överallt så skulle jag inte använda ett relä.
          Om du däremot har ett udda batteri som startbatteri så skulle jag köra med relä.
          hur tänkte du nu da?? vad skulle skillnaden bli om man har ett skilje relä för attm an har olika batterier??

Comment

om din generator räcker till? beror helt på hur mycke ström du plockar ur systemet, ska du ladda 8st 95ah batterier fulla från tomt läge.........ja då jävlar får generatorn slita både hårt och länge, kommer du ha steg som kanske förbrukar 200amp i snitt med spelandet..... ja då tömmer du batterierna pga att generatorn inte räcker till,
            De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

Originally posted by M-icke View Post
              hur tänkte du nu da?? vad skulle skillnaden bli om man har ett skilje relä för attm an har olika batterier??
              För att om man kombinerar olika sorter och storlekar av batterier så kan det sämsta batteriet (som i de flesta fall är just ett gammalt slitet startbatteri) dra ner övriga batteribanken till en sämre kapacitet än vad den egentligen har.

Comment

I vilken bil ska det sitta i och jag tycker att det är enklare att köra en separat generator till batteri-banken för stegen.
                Då klarar du dig på en mindre generator eftersom den bara ska ladda batterierna till stegen.

Mvh Crille

Comment

Working...
                X