Hej! nu har jag köpt mig en färdig baslåda och det var en billig en men vad bra den lät med mitt spl dynamics steg iallafall. Men sen när vi provade lådan i min 740 så vart jag inte nöjd alls. det lät mest utanför bilen för ljudet kom aldrig in i kupen som jag vill. Och eftersom den inte fick plats under hatthyllan så tänkte jag nu bygga egen låda som kan ligga under hatthyllan. jag ska försöka bygga så det blir lika många liter som färdiga lådan men att jag bygger ut den på den på bredden istället.. ska jag bygga så porten är upp i hatthyllan eller kan jag ha så den spelar in i kupen genom armstödet bak? luckan man kan öppna alltså. Men eftersom porten inte är utanför färdiga lådan, kan man göra så att man flyttar ut porten så den går in i kupen om man säger så? eller måste den gå in en viss bit i lådan för att fungera som det ska? Jag har sett folk som har porten utstickande från baslådan en bit. Om ni förstår vad jag menar. Hoppas ni kan svara ganska snart för jag tänkte dra igång redan idag. Mvh Patrik
Announcement
Collapse
No announcement yet.
bygga baslåda, volvo 740
Collapse
X
-
Re: bygga baslåda, volvo 740
porten ska vara på sama sida som basen så bas och port spelar in igenom skid lukan anars blir det fas för skutningar det måste vara tätt mellan lådan och sätet så set ett par distanser runtom lådan mellan sättet ta även in rednigen i bagget mot sättet för det dämpar ljud tryket sen kan man även täta mellan distanserna och bak sätet med asfalts matta
-
tack för snabbt svar. alltså ska basen stå så den syns genom luckan, alltså att den spelar in i kupen? ska porten också synas genom luckan? alltså att den också går in i kupen? det där med distanser, kan man inte bara bygga en låda som går in under hatthyllan och sen lira?
Comment
-
Byggt en portad låda som gick in imellan hathyllan som var riktad uppåt mot bakrutan. Fick kapa lite i plåten så man släpper in ljudet, detta gav bättre resultat än genom skidluckan i detta fallet, mer jobb dock. Tänk på att plåten hjälper till att stabilisera chassit så man bör inte kladda för mycket med den.
Comment
-
Hejsan, provade först att bygga en låda själv som spelade upp genom hatthyllan men fick aldrig det till att spela nått bra.
Så fick då byggt en låda som spelar genom skidluckan vilket gjorde att det lätt mycket bättre inne i kupen.
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6318
Du kan kolla bilden i länken för att se lådan.
/Mikael
Comment
-
Vill minnas att jag tog min baslåda och ställde frammåt, dock inte tätt emot ryggstödet utan en bit ifrån, sen den spelade igenom skidluckan och hatthyllan.Tätade självklart, och sågade bort hela hatthyllan. Fungerade rätt ok.
Comment
Comment