Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fas/Tidskomp

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fas/Tidskomp

Hej,

Lite teori nu, lite osäker på just detta. På vissa slutsteg kan man justera fas 0-180grader steglöst. Ersätter tidskomp från HU denna fasjustering helt? Menar om ljudet når lyssnaren exakt samtidigt så måste fasen också ligga rätt? Om mitt tankesätt stämmer kan väl fasen beskrivas som amplitud mot tid. När är fas justeringen på steget till för nytta då egentligen, bara om HUn saknar tidskomp då? Denna justering på steget, måste påverka tiden med såfall.

Detta leder till fråga 2. Om nu tiden påverkas av fasjusteringen på steget så måste väl denna var frekvensberoende med? Om vi tar en 50hz sinusvåg som är 6,8m lång från "topp till topp", innebär då 180grader fasskift att vågen "flyttas" 3,4m (eller 10ms). Blir detta då den maximala gränsen som det går att "tidskompa på steget" med hjälp av fas justeringen vid 50hz?

Re: Fas/Tidskomp

Jag har testat lite och det går att tidskompa till det rätt, men jag föredrar att fixa fasningen först och sen tidskompa då det blir enklare och man behöver inte kompa lika mycket.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Re: Fas/Tidskomp

Hittade en sida där man de förklarade det ganska bra. Ämnet är tydligen mer komplext än vad jag trodde först. Fasfel i mellanregister/diskant måste vara sanslöst känsliga eftersom våglängderna är så små. Vid 1000hz räcker 0,5ms att signalen ska bli 180grader fasvänd och vid 3000hz som brukar vara en vanlig delningsfrekvens, räcker ca 0,165ms fel mellan elementen för total utsläckning. Även om man inte känslig för tidsskillnader så här pass högt upp i frekvens lär ett eventuellt fasfel som introduceras pga utsläckning vid delningsfrekvensen höras ganska väl. Placering av mellanregister och diskant måste vara riktigt uträknad om man planerar att dela elementen vid samma frekvens, om man nu inte har en GRYM HU med tidskomp neråt 0,05ms. (Pioneer P99RS har 0,02ms, medan min gamla 9887r har 0,1ms). Eftersom jag särat på delningsfrekvens på min alpine har denna finjustering inte varit något problem. Undrar vad som bäst egentligen, att köra med 6db/okt mellan elementen eller köra 36db/okt. Om frekvenssvaret varit linjärt med 6db/okt borde detta ge bäst resultat, tyvärr är inte verkligheten likadan som i teorin. Antar man får lyssna och se vad som låter bäst, men för att få till en någorlunda bra grundinställning borde man ha mätutrustning med ett hyfsat MLS mätningsprogram som kan läsa av tidsdomän samt frekvenssvar. Känner bara till 2st program som klarar detta, LSPcad och HOLMimpulse. Vad jag vet är de inte gratis heller.

http://sound.westhost.com/ptd.htm

Comment

Working...
      X