Announcement

Collapse
No announcement yet.

Midbas problem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Midbas problem

Igår tog ljudsuget över så jag letade fram mina gamla ljudprylar och började riva ner andrabilen (Golf 4). Efter ca 9 tim slit var allt monterat o ihopskruvat. Fick in ett Amega q-comp gold kit som drivs av RF 801s samt DLS A6 och en DD 10. Hu är en Eclipse 5425. Nu till problemet....

När jag sist använde Amegakittet så var det ett jäkla drag i det, nu känns det väldigt "platt" och tråkigt. Saknar den där kroppen som man är van vid. Känns som det liksom sitter något ivägen som inte låter midbasen piska på.

Filtret är kopplat som ett vanligt filter med amp1 o båda byglarna på on. Ger inge direkt skillnad att köra med HP från stereon resp steget. Har trippelkollat alla kablar och alla är i fas.

Kan det bli bättre av att dra två högtalarkablar till och köra i bi-wiring läget på filtret?

Känns så frustrerande när det i stort sett inte är någon tryckskillnad mot originalhögtalarna så tips vad jag kan göra mottages tacksamt.

Re: Midbas problem

Kanske just det som är problemet, att de ÄR i fas. Testa fasvänd subben mot middarna, ibland hjälper det. Hur har du installerat middarna? Sitter de fast i mellanväggen (plåten)? Såfall måste de med all säkerhet dämpas med butylmattor, väggen är inte direkt stabil.

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
      Kanske just det som är problemet, att de ÄR i fas. Testa fasvänd subben mot middarna, ibland hjälper det. Hur har du installerat middarna? Sitter de fast i mellanväggen (plåten)? Såfall måste de med all säkerhet dämpas med butylmattor, väggen är inte direkt stabil.
      Har precis kopplat in filtrena på bi-wiring istället och det blev stor skillnad. Middarna sitter med mdf bafflar o dörrarna är dämpade så det är relativt stumt. Basen är fasvänd. Får kanske kolla på batterisidan om det är kräm som saknas.

Comment

Behöver nog ett hyfsat batteri fram om du inte kör med ett extra bak. Hade nog dragit en 35/50mm² strömkabel till stegen annars. Lite hur du lastar dom, A6an kan nog dra en del ström om du lastar den lågt. Men kolla även jord (Robsarves tips) först, är nog ofta den största boven

Comment

801: an vill med ha en hel del ström för att leverera. HAde en bil fylld med dem för länge sedan å det sade bara slurp i strömbanken.....

Comment

Originally posted by PoloV5 View Post
            dörrarna är dämpade så det är relativt stumt.
            Stumt, men är det tätt?

Pierre
            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
              Stumt, men är det tätt?

Pierre
              Är draget ett stycke 33 kvadratare till A6 och en 25 kvadratare till 801 (hade det liggandes).

Ang tätheten så är det garanterat tätt mellan högtalaren och baffeln likaså mellan baffeln och plåten. Dock så är ju själva dörren inte helt tät då avrinningshålen är kvar.

Comment

Dock så är ju själva dörren inte helt tät då avrinningshålen är kvar.
                Mao har du klistrat över alla stora hålen i innerplåten. Bra jobbat!

Pierre
                SEASTREAMS GARAGE

Comment

Mina amegor jag hade innan satt monterade i en Passat. Hade byggt på 5-6cm med en mdf baffel så den kom jäms med dörrpanelen. Det var inte lyckat, de ville ha luft åt sidorna, plastade ett nytt fäste med en 9" baffel i botten som sedan gick som en pyramid upp mot 6,5". Middarna kunde andas och gav märkbart bättre tryck.

Om du har möjlighet så mät upp bilen med rosa brus och RTA. Kolla så det inte finns några dippar mellan 70-120hz. Haft problem med fas då jag kört med 18db/okt lågpass på subben. Stäng eventuellt av subben och ser hur de låter utan den inkopplad, tycker ändå det låter som du har nåt skumt fasfel.

Finns det tidskomp på din HU? Såfall ställ in den korrekt så borde du få mer fokus från middarna.

Comment

Mao har du klistrat över alla stora hålen i innerplåten. Bra jobbat!

Pierre
                    Ja men går säkert att få det stummare med mer material... Känns som det kanske är batterikapaciteten som dilemmat. Vad rekommenderas som kan sitta på originalplatsen? Vill inte ha något extra i skuffen.

Tack för alla svar hittills

Comment

Ja men går säkert att få det stummare med mer material... Känns som det kanske är batterikapaciteten som dilemmat. Vad rekommenderas som kan sitta på originalplatsen? Vill inte ha något extra i skuffen.

Tack för alla svar hittills
                      Banner Running Bull har jag i min. Funkar super. Optima Gul har jag kört förut. Funkar med, iofs dyrare än banner och är inte nödvändigtvis bättre.

Comment

Vet inte hur du gör, men koppla ur sub+steg när du ska ha ordning på kitet.
                        Och låt dom gå fritt neråt utan delning(HP) till en början.

Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE

Comment

Vet inte hur du gör, men koppla ur sub+steg när du ska ha ordning på kitet.
                          Och låt dom gå fritt neråt utan delning(HP) till en början.

Pierre
                          Alltså bara köra med delningsfiltrena? När jag testat tidigare idag så har HP stått på ca 50 vilket väl är ganska lågt för midbas? Har kopplat bort subben helt då den tagit överhand ganska rejält (DD2510)...

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                            Banner Running Bull har jag i min. Funkar super. Optima Gul har jag kört förut. Funkar med, iofs dyrare än banner och är inte nödvändigtvis bättre.
                            Hade Optima i en tidigare Audi A3 och det funkade fint. Tänker man lite mer budget så har jag sneglat på Varta eller Tudor som ligger lite humanare i pris men är dessa verkligen bra för mitt ändamål?

Comment

Tudor Maxxima 900 är trevligt! Man vill ha så liten intern resistans som möjligt så de klarar av att släppa ström snabbt, startströmmen har också inverkan. Ingen expert på batterier, men inom bilstereo bör man ha deep cycle batterier som Tudor Maxxima 900, Optima Gul osv som klarar bli lite urladdade utan att förstöras. Men spelar du inte inte mycket med bilen avstängd kan du köra med ett bra startbatteri, de är gjorda för att lämna ström snabbt!

Ang ljudet, DLS A6 vad jag vet delar lågpass med 18db/okt, vilket kan ge lustiga effekter om dina middar delas i 12/24db vid samma frekvens. Flytta isär delningsfrekvenserna kan hjälpa men hur lyckat det är i bas registret vet jag ej.

Edit: Gör som Pierre säger, koppla ur högpassen på middarna, se om de löser problemet!

Comment

Working...
                              X