Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-Line låda

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• T-Line låda

Är det någon som vet hur man "bygger" en T-line låda. Jag har 2st Focal utopia 5ws liggandes och tänkte det skulle vara intressant att bygga en sådan låda åt dom. MEN, hur räknar jag ut hur "stor" lådan skall vara??

mvh.Tommy

Re: T-Line låda

En transmissionslinje kan vara mycket svår att bygga. De blir ofta riktigt stora stora lådor om konarean är stor. Dina 2 focalsubbar har en total konarea på 154cm³. Fs=34.5hz (låter lågt för 5 tums subbar...?). Om du ska stämma av lådan genom att utnyttja 1/4 våglängd blir resonansfrekvensen runt 34hz. Lådan kommer bli ca 58liter med en intern bredd på 25cm. Längden på själva transmissionslinjen kommer bli 2m precis. Bakom elementen ska det vara 11,9cm och mynningarean ska vara 9,9x25cm. Delar du av lådan, alltså vinklar den internt för att få den mindre så ska det finnas 10,9cm utrymme mot alla väggar. Lådan måste dämpas i hela gången då ljudhastigheten sjunker med ca 15-20%, vilket 20% lägre (278m/s) hade varit optimalt i denna konstruktionen.

Det krävs mycket tålamod att bygga en sån låda, gör den med en vägg borttagbar så du kan exprimentera med olika mängd stoppning. Om lådan är korrekt byggd borde den ha karaktär som en sluten låda men gå en aning djupare. Provat att bygga en sån här låda ett par år sen, tog evigheter att få den någorlunda bra.

Uträkningar kan du göra här http://www.mh-audio.nl/TML.asp

Comment

Jag rekommenderar inte att göra en transmission line utan att ha simulerat och tittat på det ordentligt. Eller lyssna på någon annans bygge och kopiera i liknande lyssningsmiljö, vilket kanske kan bli svårt.

Ifall du verkligen vill göra en bra transmission line så ladda hem hornresp eller något annat vettigt simuleringsprogram och sätt dig in i det. Komplexiteten på en transmission line är ungefär som en bandpass-låda, blir det fel så blir det ofta åt skogen fel. Med tanke på att det är mycket svårare att stämma om en transmission line än en basreflex så kan det vara bra att ha gjort hemläxan i simuleringsprogrammet innan man bygger lådor.

Vill du ha en transmission line i bilen?
      Eller är det för hemmabruk?

Comment

hmm,det låter nog som jag tar mig "vatten över huvudet" om jag ska bygga en transmissionlinje...men,skam den som ger sig brukar dom ju säga.....Jag hade nog tänkt att ha den i bilen..

Comment

Det första att fundera på är kanske varför just en transmission line?

Jag simulerade två element i en transmission line. Såg inget vidare ut. Tål knappt 100W och kommer inte skaka om bilen direkt. Fördelen är att det blev bara ~35 liter stort. Stor peak runt 120hz som måste filtreras brant för att inte låta riktigt illa.

I ett tappat horn blir det 47 liter och då försvinner peaken vid 120hz. Tål 70W.

I en 20L basreflex skulle den också tåla ~100W, men spela lite peakat runt 40hz (avstämningen).

Alla tre spelar i praktiken lika högt enligt simulering. Det skiljer en dB hit och dit bara.
          Jag hade valt tappat horn ifall jag haft gott om plats, annars basreflex. Det går att bygga tappat horn så man får sluttande frekvensgång så det låter lite mer SQ än basreflex.

Comment

Håller med, skippa T-Line. Gjorde en lågt avstämd basreflex med ett par 6'5or en gång i bilen, spelade inte jätte högt men hade trevlig "hifi" karaktär. Bra mycket lättare att bygga då det finns vettiga program som winisd!

Comment

Jag är inte ute efter någon jordbävnings bas, vill hellre ha lite mera hifi bas.. orsaken till t-line lådan är nog mitt experiment intresse, har testat basreflex,slutna,isobarik och bandpass lådor men ännu inte bashorn eller transmission

Comment

Har inte byggt T-line låda
                Men testa bygg för hemmabruk först då det är en annan rumsakustik än i en bil mm
                Robsarve kan detta teori kontra Praktiskt tillämpning
                finns endel på forumet med teknisk kunnande
                ingen nämnd ingen glömd

Lycka till med bygget

Comment

Working...
                X