Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan man bygga såhär i en sedan?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kan man bygga såhär i en sedan?

Hej!

Är ny här, och innan jag blir dummförklarad så vill jag bara säga att jag är en glad amatör som är lite nyfiken av mig! =)

Jag har en Alfa Romeo 156 som jag tänkt skicka in en baslåda i skuffen på.

Enda möjligheten jag har för att få in ljudet i kupén är igenom skidluckan.

Jag har en låda som passar rätt bra mot ryggstödet och övriga mått i bilen, basarna sitter monterade "ut mot bakluckan" och på samma baffel sitter två portar monterade.

Kan man göra som så att man flyttar portarna ifrån "frammsidan" till baksidan av lådan så att portarna spelar ut igenom skidluckan, eller blir det bara pannkaka?

Re: Kan man bygga såhär i en sedan?

Det brukar inte bli bra resultat att göra så, diverse fasskillnader i ljudet uppstår och basen kan låta otajt. Med tanke på att endast portarna har "fri väg" in i kupen så blir det mest dessa frekvenser som hörs, vilket ger ett peakat basljud.

Comment

Precis som Optima sa.

Bästa vore nog om du byggde så att både basar och portar spelade in igenom skidfacket och sen stänger för så gott det går så att ljudet ej tar sig ut i bakluckan.

Comment

Originally posted by towj View Post
        Hej!

Är ny här, och innan jag blir dummförklarad så vill jag bara säga att jag är en glad amatör som är lite nyfiken av mig! =)

Jag har en Alfa Romeo 156 som jag tänkt skicka in en baslåda i skuffen på.

Enda möjligheten jag har för att få in ljudet i kupén är igenom skidluckan.

Jag har en låda som passar rätt bra mot ryggstödet och övriga mått i bilen, basarna sitter monterade "ut mot bakluckan" och på samma baffel sitter två portar monterade.

Kan man göra som så att man flyttar portarna ifrån "frammsidan" till baksidan av lådan så att portarna spelar ut igenom skidluckan, eller blir det bara pannkaka?