Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan man bygga såhär i en sedan?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kan man bygga såhär i en sedan?

Hej!

Är ny här, och innan jag blir dummförklarad så vill jag bara säga att jag är en glad amatör som är lite nyfiken av mig! =)

Jag har en Alfa Romeo 156 som jag tänkt skicka in en baslåda i skuffen på.

Enda möjligheten jag har för att få in ljudet i kupén är igenom skidluckan.

Jag har en låda som passar rätt bra mot ryggstödet och övriga mått i bilen, basarna sitter monterade "ut mot bakluckan" och på samma baffel sitter två portar monterade.

Kan man göra som så att man flyttar portarna ifrån "frammsidan" till baksidan av lådan så att portarna spelar ut igenom skidluckan, eller blir det bara pannkaka?

Re: Kan man bygga såhär i en sedan?

Det brukar inte bli bra resultat att göra så, diverse fasskillnader i ljudet uppstår och basen kan låta otajt. Med tanke på att endast portarna har "fri väg" in i kupen så blir det mest dessa frekvenser som hörs, vilket ger ett peakat basljud.

Comment

Precis som Optima sa.

Bästa vore nog om du byggde så att både basar och portar spelade in igenom skidfacket och sen stänger för så gott det går så att ljudet ej tar sig ut i bakluckan.

Comment

Originally posted by towj View Post
        Hej!

Är ny här, och innan jag blir dummförklarad så vill jag bara säga att jag är en glad amatör som är lite nyfiken av mig! =)

Jag har en Alfa Romeo 156 som jag tänkt skicka in en baslåda i skuffen på.

Enda möjligheten jag har för att få in ljudet i kupén är igenom skidluckan.

Jag har en låda som passar rätt bra mot ryggstödet och övriga mått i bilen, basarna sitter monterade "ut mot bakluckan" och på samma baffel sitter två portar monterade.

Kan man göra som så att man flyttar portarna ifrån "frammsidan" till baksidan av lådan så att portarna spelar ut igenom skidluckan, eller blir det bara pannkaka?
        Det går att göra som du säger men du får en frekvenskurva som ser ut som en hängmatta.

Om du ska spela igenom skidluckan är bästa alternativet att bygga en 4 ordningens bandpass och montera porten i skidluckan. Välj en bas som är lämplig för montering i sluten låda. 1st 10" eller 12" räcker gott.

Satsa på 1 bra bas istället för 2 billigare.

(4ordningens bandpass har en sluten kammare och en portad kammare. Basen sitter i den slutna kammaren och spelar in i den portade lådan.)

Comment

Hej igen, och tack för alla svar!

Trist att jag då förmodligen inte kommer kunna använda den låda jag har då.
          Jag satt och funderade lite över möjliga alternativ och kom fram till följande funderingar.

Om man använder den låda jag har och låter en högtalare med tillhörande port spela igenom skidluckan och ut i kupén och den andra basen med tillhörande port spela ut i bagageutrymmet, hur skulle det bli?

Fundering nr:2
          Hur blir det om man monterar in en, eller om det får platts, två basar på en skiva som spelar in igenom skidluckan och använder själva bagagerummet som en sluten låda?

Jag gissar att bagageutrymmet är på tok för stort och kanske för otätt för att det ska fungera över huvudtaget?

Basarna jag har är två st. Infinity REF-1050w, kan man göra någon annan trevlig lösning?
          4:e ordningens bandpass verkar lite klurigt att få till =)

Comment

http://www.bilstereoforum.se/showthr...7009#post57009
            Så gjorde jag...
            Jobbig låda att bygga bara.
            TEAM STALLBASVERKSTAN
            Tack till min sponsor:
            AI-GROUP.se
            Samt stort tack till:
            Elektronikservice i hemse
            Seastreamsgarage.se

Comment

Den där ser rätt avancerad ut, ett problem för mig är nog att jag inte har så mycket bredd att bygga på, uppskattningsvis utan att ha mätt så har jag nog ca: 110-120 cm på bredden och max 45 cm på höjden, så något jättebygge får inte platts =)

Comment

Förslag på 4:e ordningens trekammarbandpass:

Sluten kammare (per bas): 18 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
                Portad kammare: 55 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
                Port: 1 st 6", röret görs 5 cm och sedan sätts trattar i båda ändar

Comment

Varför inte bara vända på lådan du har och bygga en ram runt mot ryggstödet så att ljudet "tvingas" in i kupén? Har fungerat för andra så borde fungera även för dig.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Varför inte bara vända på lådan du har och bygga en ram runt mot ryggstödet så att ljudet "tvingas" in i kupén? Har fungerat för andra så borde fungera även för dig.
                    Kan man göra så?
                    det borde ju indirekt bli en 4:e ordningens bandpass, fast med fel volym och en gigantisk port?

Jag får nog fan ta och räkna ut vilken volym jag har på lådan i dag.
                    hur räknar man fram volymen när man har en lutande sida på lådan?

Comment

Originally posted by towj View Post
                      Kan man göra så?
                      det borde ju indirekt bli en 4:e ordningens bandpass, fast med fel volym och en gigantisk port?

Jag får nog fan ta och räkna ut vilken volym jag har på lådan i dag.
                      hur räknar man fram volymen när man har en lutande sida på lådan?
                      Den lilla extravolymen ihop med "porten" som skidluckan utgör påverkar inte så mkt. Gör du ramen säg 4-5 cm så märker du själv att volymen inte blir stor.

Dela upp uträkningen i två.
                      Mät överdelen och räkna ut den rektangulära/fyrkantiga volymen.

Ta sedan det måttet och mät på den längre biten från framkant (gemensam med den kortade överdelen) och gör ett märke.
                      Mät därifrån till bakkanten och räkna ut volymen och dela på två. Då har du räknat ut volymen för delen som är kvar.

Lägg sedan ihop dessa två värden så har du totalvolymen.
                      Räkna i dm så får du liter direkt.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                        Den lilla extravolymen ihop med "porten" som skidluckan utgör påverkar inte så mkt. Gör du ramen säg 4-5 cm så märker du själv att volymen inte blir stor.

Dela upp uträkningen i två.
                        Mät överdelen och räkna ut den rektangulära/fyrkantiga volymen.

Ta sedan det måttet och mät på den längre biten från framkant (gemensam med den kortade överdelen) och gör ett märke.
                        Mät därifrån till bakkanten och räkna ut volymen och dela på två. Då har du räknat ut volymen för delen som är kvar.

Lägg sedan ihop dessa två värden så har du totalvolymen.
                        Räkna i dm så får du liter direkt.
                        Eller tar man

Överstyckets area+understyckets area
                        Delar i två
                        Och multiplicerar med höjden

Comment

Originally posted by luunggan View Post
                          Eller tar man

Överstyckets area+understyckets area
                          Delar i två
                          Och multiplicerar med höjden
                          Går ju när lådan är enkelt uppbyggd som denna ja, tänkte inte på det.

Men när lådan blir allt mer asymetrisk då?
                          Segmentering is the shit
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Tack för alla svar grabbar!

Nu har jag räknat ut att min gammla låda var 68 liter stor, på tok för liten med andra ord, han som byggde den måste ha varit ute och cyklat åt helt fel riktning!

Jag hittade ett datablad för basen på nätet där de föreslog en badpasslåda på 28liter för basen och 28 liter för den portade kammaren/bas.

Det skilljer ju sig ganska mycket ifrån förslaget som ligger på sidan ett i denna tråd, vilket förslag bör man följa?

Om man följer förslaget tidigare i tråden så föreslogs det ett 6" rör, skulle det fungera med två st. 3" rör i stället, och i så fall, hur långa ska de vara?

Comment

Två 3" rör har samma area som ett 4", två 4" har samma area som ett 6". Så två 3" blir nog i klenaste laget, skulle tro det blir rätt mycket flåsljud å då.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
                              X