Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga ljud i Charger -68

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bygga ljud i Charger -68

Hejsan,ska till och bygga ljud i min Charger -68 så jag behöver en hel del råd,original så sitter det ju bara 1 högtalare i mitten av brädan,tänkte börja med huvudenhet och framsystem så tar jag baslåda sen när det är klart så slipper det bli allt för mycket på en gång,la in en tråd om hu här men inte fått nått svar är.
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=6018

Har ett framsystem 3-vägs pioneer ts-c170
    http://www.pioneer.eu/eur/products/a...170/index.html
    Vad tror ni,går det och använda det,blir ju problem med placering som jag förstått,tänker inte kapa i dörrsidorna,går ju bara och sätta midbasarna i kickar vid fötterna och mellanregister på brädan i mitten där original satt och diskanterna på brädan,får diskanterna sitta i hörnen pga att dom då sitter långt ifrån mellanregister eller blir det och låta kattskit,som jag ser det så har jag dessa allternativ.

1. Köra med ts-c170 som jag beskrev
    2. Köpa 3.5-4" coaxialer och sätta på originalstället på brädan och sen midbasar i kickar men detta blir väll ungefär som det första förslaget.
    3. Köpa 2-vägs 6.5" kit och ha basarna i kickar och diskanterna på brädan

1 och 2 kanske funkar med dagen HU med tidskomp m.m. eller har jag fel? men man ska väll sträva efter bästa möjliga placering från början.
    Hoppas på svar om detta och även om vilken HU utav dom jag nämnt skulle passa mig bäst,tänker mest på inställningsmöjligheter.

Mvh Petri
    Last edited by Petri.; January 27, 2011, 19:26. Reason: change so text

Re: Bygga ljud i Charger -68

Kom på en sak till,varför jag inte nämnt alpine som huvudenhet är för att som jag förstått så lär jag även ha pxa-h100 om man ska ha en maskin med bra inställningsmöjligheter,vill gärna ha allt i ett.

/Petri

Comment

ring å snacka med grabbarna på bilstereohörnan i västerås *ligger väl inte så långt från fagersta* vet att dom byggt i en del gamla jänkare så dom har säkert massa ideer.

Comment

Jag hade gått på alternativ 3 fast med även diskanterna i kickarna.
        Ang HU så behöver du nog inte göra så jätte mkt inställningar om du får till monteringen bra.
        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Ska ta och ringa dom en sväng imorgon, alternativ 3 alltså,syftar du på ett 2-vägs kitt eller 6.5" koaxialer med diskant i mitten,har du nå erfarenhet av dom HU jag radat upp.

/Petri

Comment

Lars K har ju byggt i en chager åt Ericsson i Mora. Var ett repotage i Bilsport.

Comment

Johans Charger är grym den och i en helt annan division,är ju ett sjukt grymt bygge rakt igenom.

Comment

Originally posted by Petri. View Post
                Ska ta och ringa dom en sväng imorgon, alternativ 3 alltså,syftar du på ett 2-vägs kitt eller 6.5" koaxialer med diskant i mitten,har du nå erfarenhet av dom HU jag radat upp.

/Petri
                Jag menar 2-vägs kitt. Tror du kommer få svårt att få ihop diskant och mellanregister om du sätter dom så långt isär och föreslog därför att du skall placera dem ihop/nära varandra.
                Jag blir lite fundersam när du vill ha både tidskomp och bra Eq när du inte ens skall lyssna på cd , kommer du köra ngt lossless format ifrån telefonen eller vad? Vad har du tänkt använda för steg? 2-kanal och passiv delning eller 4-kanal och aktiv delning?
                Jag har ingen erfarenhet av de HU du funderat på men viktigt för dig kommer ju vara att den intigrerar/funkar bra med din telefon(IPhone?).
                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Kommer köra aux från htc och även usb minne,steg vet ja inte än har ett 2 kanals men köper nytt om inte det passar,tänkte ja skulle slippa cd spelaren och köra ren mediaspelare,menar du att ljudet blir sämre via telefon usb minne eller SD kort.

Comment

2. Köpa 3.5-4" coaxialer och sätta på originalstället på brädan och sen midbasar i kickar men detta blir väll ungefär som det första förslaget.
                    3. Köpa 2-vägs 6.5" kit och ha basarna i kickar och diskanterna på brädan

4. bästa möjliga placering från början.

Mvh Petri
                    1.....vill du inte, du vill handla nytt! Julklapp till dig själv.
                    2. Coaxar på brädan och midbasar i kickarna kan bli bra.
                    (vet dock inte var orginalplacering är på brädan)
                    3. Kör du kit så satsa på att sätta diskanten nära midbasen.

4. den är bra tillsammans med lite nivåjustering m.m

5. Min åsikt...vad den nu är värd
                    Hoppa över tidskomp.
                    Skall du köra på HU direkt utan steg, köp något i "Robsarve-tipsprisnivå".
                    Ska du lägga någon krona till på högtalare och skaffa steg så:
                    coax+midbas, köp ett 4-kanal, 2v-kit, ett 2-kanal.

Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originalplacering är i mitten av brädan en bit in mot rutan,är ett rektangulärt hål,varför hoppa över tidskomp,menar du att det blir för krångligt och justera,vill ha en skaplig HU och då får man ju lägga nån tusing och då får man ju tidskomp på köpet,är det bara onödigt,tänkte på denna maskin som har den här finessen.
                      The auto time alignment is automatically adjusted for the distance between each speaker and the listening position.
                      Auto time alignment adjusts the speaker sound output timing within your car for each speaker in steps of 2.5cm, so the sound form each speaker will reach your (the driver’s) ears at the same time.
                      Auto time alignment automatically estimates the delay from each speaker to the listening position and adjusts the time alignment accordingly.

http://www.pioneer.eu/se/products/25...200/specs.html

Kommer absolut köra med steg,kan lägga upp till nån tusing på varje enhet , ex: huvudenhet,framsystem,bas bak,slutsteg fram,slutsteg bak.

Comment

Originalplacering är i mitten av brädan en bit in mot rutan,
                        Då skulle jag skippa coax+mid lösningen och köra 2v-kit i kickarna.

Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Kommer köra aux från htc och även usb minne,steg vet ja inte än har ett 2 kanals men köper nytt om inte det passar,tänkte ja skulle slippa cd spelaren och köra ren mediaspelare,menar du att ljudet blir sämre via telefon usb minne eller SD kort.
                          Alla komprimerade ljudformat ger sämre ljud än okomprimerat , dock så är det ju inte så att du inte har nytta av tidskomp och eq bara för det kanske men du kommer att tappa emot cd.
                          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Kanske är lika bra och satsa på en med cd ändå då,om jag tar nån finare alpine hu tror ni jag kommer behöva köpa till den extra processorn eller räcker det med bara hu,finns ej en beggad processor på säljes för 1000kr.

Comment

Det räcker nog fint med bara HU och skulle du vilja bygga ut systemet senare så har du ju med alpinen potential i att kunna addera processorn i efterhand. Till övriga HU kan man ju addera t.ex Audison BitOne.
                              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Working...
                              X