Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till b2 ac 10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låda till b2 ac 10

    Har en B2 ac 10 liggandes, då det är för kallt för o bygga låda så letade jag i förrådet efter nån lämplig, hittade en fabriksbyggd slot portad låda från bassworx, o tänkte att man kunde modifiera den lite så den funkar hyffsat till basen. Lådan är på 34 liter + slot port(totalt ca 37.5 liter), porten är 26,5x2 cm och längden på porten är 20 cm, skulle det funka ok eller lär jag göra nått åt volymen/slot porten? Viktigaste är att lådan funkar hyffsat till musik då jag inte vill köra hela vintern utan bas. Basen ska köras i 4 ohm och drivas av ett dls a6.
    Lådan ska sitta i en volvo v70 -98
    Last edited by tobbe77s; December 5, 2010, 00:57.

  • #2
    Re: Låda till b2 ac 10

    Räknar man på 34 liter med den portdimensionen så verkar avstämningen ligga runt 41-42 Hz, när basen sätts i så blir det kanske 43 Hz eller så. I ett beräkningsprogram kan lådan fungera, frekvensgången får en relativt markerad peak om man tar hänsyn till kupeförstärkning och jag vet inte om lådan riskerar att låta aningen entonig.

    Spelar man högt i den lådan så finns risk för flåsljud i teorin och jag skulle egentligen vilja ha större area, men om du bara spelar "lagom högt" så funkar det väl.

    Har ju inte testat basen själv utan det är bara hur det ser ut i beräkningsprogrammet, andra som har provat basen i verkligheten får ge mer råd.

    Comment


    • #3
      Re: Låda till b2 ac 10

      Annars så kan du testa att stänga av porten och testa slutet i stället. Det kommer att funka det med.
      B² audio Sweet Like Danish
      www.b2audio.com

      Comment

      Working...
      X