Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kitt till E34

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kitt till E34

Skaffade mig en 540 E34 94:a Touring igår och som vanligt när man köper bil så skaffar man sig ju direkt tankar kring detta med billjud

Sitter stora paketet i denna, mao 6 element fram och 4 bak i taket.

Prio ett är att skaffa något lämpligt att stoppa in i fram, gärna 3vägs.
    Enkelt och lätt hade ju givetvis varit att stoppa in 5.25" kitt tex ett DLS UR35i.
    Men, sen vet jag att jag läst någonstans att det ganska enkelt får plats 8" i kickarna (vet dock inte var jag läst detta) så då tänkte jag lite på ett DLS Iridium 8.3i kitt.

Frågan är, hur många liter kan man räkna att kickarna är på ungefär, och räcker volymen till något annat än 5.25".

Jag hade i en annan E34 ett DLS UP36 kitt men jag tyckte basarna lät ganska bummligt, distade gitarrer och liknande blev bara ett rungande otrevligt ljud tyckte jag. Dessa satt ordentligt monterade i Backes färdiga bafflar.

Framsystemet är tänkt att drivas med ett Genesis Four Chanel, bi ampat eller vad man nu skall säga, basarna på 2 kanaler och mid/diskant på resterande 2 kanaler. Detta är tänkt att delas aktivt i Eclipse 8445.

Eventuell baslåda kommer in senare i bilen.

Mvh Daniel

Re: Kitt till E34

Jag har haft 6.5" i kickarna o det har då både smällt på bra o haft djup så det räcker.. då ja har för mig att kickarna går en bra bit ut i skärmarna och trösklarna på dessa bilar... så ja tror absolut inte det ska vara några problem att trycka dit 8orna... bara modd i plåten där nere..
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

Comment

Nån som har erfarenhet av just DLS Iridium 8.3i och kanske har koll på om 8" funkar i relativt små volymer?

Comment

kompis hade 10"are i kickarna på e-34, så 8or bör inte va några större problem,

Comment

jag har haft 2st E34 och provat några olika högtalaruppsättningar, och det enda som gav acceptabel återgivning under 300hz i kickarna var JL 6W0.
          har kört dessa med dels triusar, och dels en uppsättning små peerless 2,5" på originalplats i brädan, som även de funkar fint.

Alla 6,5" kit jag använt har låtit skit, eftersom de är konstruerade för betydligt större volymer.
          har varit kitsystem i prisklassen 1-6000 kr.

Comment

Har allt funderat i dom banorna med men JL 6orna är ju subbar, det är ju inte det jag är ute efter direkt heller.
            Eller hur pass långt upp i registret har du kört dom, har fattat för att dom inte låter nå vidare vid lite högre frekvenser.

Comment

Kör med RE audio XXX och dem låter bra enligt mig , allt är ju subjektivt , diskanten är mysig.

Räcker med ett sånt kit för att få fullgod bas i hela bilen.

Mvh Niklas

Comment

Har inte någon erfarenhet av just Iridium 8.3 men 6.3 och det låter bra med rätt förutsättningar (som alltid).

Jag körde med 6,5" i kickarna på min e34 ja hade och använde då Amegas lila q-comp och tyckte det stampade på riktigt bra trotts liten volym bakom. Hade även ur2,5" under orginalgaller vilket var en klar förbättrning mot orginal.
                Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
                  Har allt funderat i dom banorna med men JL 6orna är ju subbar, det är ju inte det jag är ute efter direkt heller.
                  Eller hur pass långt upp i registret har du kört dom, har fattat för att dom inte låter nå vidare vid lite högre frekvenser.
                  Jag kör JL 6orna upp till ca 150-170hz, funkar fint ihop med peerless 2,5" som tar över där.
                  ska man spela högt är det väl inte riktigt optimalt, eftersom 2,5" blir lite ansträngda.
                  men för min del funkar det kanon.

problemet när jag använt tex Amega gula korgen eller Focal K2P 165 är inte att det inte stampat på, för det har det gjort!, utan att frekvensåtergivningen har varit så enormt icke-linjär.
                  blir grymt tröttande när man lyssnar på aukustiskt eller jazz.
                  Last edited by HFR; December 23, 2010, 16:51.

Comment

Denna tråd kan man spana in lite då jag oxå har precis köpt en vintersladdis. Bmw 525 touring 95. Oxå i den stora ljudpaketet.
                    Linus "Lellen" Andersson

Passat kombi 01 clean edition
                    Espl,Bassrace

Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
                    Svensk mästare Super street NW -06

Comment

Originally posted by Lellen View Post
                      Denna tråd kan man spana in lite då jag oxå har precis köpt en vintersladdis. Bmw 525 touring 95. Oxå i den stora ljudpaketet.
                      Åka breetttt :d
                      BMW E38 740
                      BMW M5 -01
                      bilradiohuset.se
                      SM-guld 2012

Comment

Åka brett är inga bekymmer med min iaf, snarare svårt att hålla rak kurs, tur att det finns antispinn kan man säga.

Comment

Working...
                        X