Announcement

Collapse
No announcement yet.

Påverkas ljudet av kylan?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Påverkas ljudet av kylan?

Tjena,

Som överskiften lyder. Påverkas talspolen av kylan ute? Jag vet att induktionen ökar i spolen när den börjat gå varm och har negativa påföljder. Anledningen att jag frågar är att varje gång de är ett antal minusgrader ute tycker jag mina middar låter stela, går inte lika djupt och mellanregistret låter vasst. Efter ett tags spelande försvinner detta fenofen. Skumt?

Har dubbla agm batterier, amega 6,5or drivs aktivt med h/k ca470 steg/alpine 9887r. Tack på förhand /Simon

Re: Påverkas ljudet av kylan?

Kan även vara så att det är steget som låter sämre p.g.a kylan och när det får upp arbetstemperatur så återkommer välljudet i dem.

Vet att det finns ett flertal bilar som spelar högre om man har låtit stegen värmas upp lite innan man tävlar.

Comment

Ah tänkte inte på de. Nog mer troligt att det ligger till så

Comment

Det är främst högtalarnas fjädringsdelar som blir styvare. Precis som jackan du har på dig ute när det är kallt. Det gör att de är mindre benägna till att röra sig.

Eftersom de då har högre motstånd i sig så bildas lite värme i dem och de mjuknar så småningom av detta.

Alltså helt normalt.
        /tycker Erik.

Comment

upplever samma fenomen i min bil, har även jag h/k förstärkare nu till vintern..
          audison steget var inte alls lika segt när det var, säg -10 som h/k steget är...

så jag tror att det är steget som behöver värmas upp, eller en blandning av att både steget och elementen fryser
          Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

Intressant, dags att skaffa kupevärmare då
            Tackar för svar, kul att så många är intresserade och svarar snabbt!

Comment

Biaseringen av transistorerna i stegen kan man konstruera på lite olika sätt.

Många steg har en konstruktion som gör att biaseringen är designad och permanentad för optimalt ljud vid en ganska fix temperatur och en temperatur som är nån sorts tänkt arbetstemperatur. Andra steg har autojustering av biaspunkten.

Som nån sa tidigare, stegen med fast biaspunkt kan dista ganska rejält när de är kalla, men så snart de uppnått driftstemperatur så skall ljudet bli bättre.

//Jonas
              Last edited by jonash; December 1, 2010, 19:12.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                Tjena,

Som överskiften lyder. Påverkas talspolen av kylan ute? Jag vet att induktionen ökar i spolen när den börjat gå varm och har negativa påföljder. Anledningen att jag frågar är att varje gång de är ett antal minusgrader ute tycker jag mina middar låter stela, går inte lika djupt och mellanregistret låter vasst. Efter ett tags spelande försvinner detta fenofen. Skumt?

Har dubbla agm batterier, amega 6,5or drivs aktivt med h/k ca470 steg/alpine 9887r. Tack på förhand /Simon
                Visst låter det annorlunda när man sätter sig i bilen och det är -15 grader.

När det gäller talspolen så leder den faktiskt strömmen bättre i kyla än när den blir varm. Det är främst den kalla kupén och att upphängningen blir styvare som gör att det låter lite torrt och livlöst innan högtalarna och steget fått upp värmen. Koppar leder ström bättre i kyla medan halvledare som transistorer och dioder leder ström sämre i kyla. Stegen fungerar klart bättre när den är över 30 Celsius än -15 Celsius.

Comment

Hur är det med upphängningen på högtalare. Dom borde kunna spricka om dom är nerkylda ? eller ?
                  Brukar då alltid värma upp ett tag innan man drar på.

Comment

Working...
                  X