Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad menas med "free air dc resistance"?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad menas med "free air dc resistance"?

Tjena!

Sitter och tittar på Hertz HX300 kopplingsschemor i manualen och där anger de ohm-antalen i en tabell som "free air dc resistance". Och enligt den tabellen så är då alltså 2ohm = 1,45ohm om jag förstår detta rätt. Hur kan det vara så? 2ohm ska väl vara 2ohm och inget annat? Därför jag undrar hur de kommit fram till de här siffrorna, om det är mätt på nåt annat vis. Tycker manualen är luddig, ena sidan står det 1,45ohm i en tabell och andra sidan 2ohm när de illustrerar hur man kan koppla på talspolarna.

Tack på förhand!
    // Daniel G

Re: Vad menas med "free air dc resistance"?

I en talspole så beter sig motståndet anorlunda med likström och växelsström.
    När man ohmmäter vid dc (likström) så får man ett statiskt värde när spolen befinner sig i sitt viloläge. Om du mäter på en bas och rör på konen så att spolen rör sig så kan du se hur värdet ändras ngt.

Så dc resistance är helt enkelt likströmsmotståndet som är "fast" till skillnad från det nominella motståndet vid växelström (vilket är signalen som kommer från steget) där det varierar kraftigt beroende på både talsolens position i magnetfältet och frekvensen som skickas igenom den.

Jag gjorde iaf ett försök att förklara enkelt.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Robsarve är duktig på detta med parametrar
      men även många andra
      Vet inte vart han tagit vägen men han har väl ett liv utanför detta

Comment

Det du behöver bry dig om vid koppling är iaf impedansen, värdet som är 2Ohm i manualen.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Man borde lära sig lite mer om el innan man börjar på med sånt här.. Men jag förstår. Ändå lite lurigt detta när man ska koppla ner till 1ohm, om man hamnar under det i nåt läge? Basarna är ju på 2x4ohm och parallellkopplade. Enligt tabellen med dc så ska det alltså bli 0,73ohm, men det kan "räknas" som 1ohm vid växelström? Så jag inte behöver oroa mig för att motståndet blir för lågt.
          // Daniel G

Comment

Re är det värde man bör se när man kopplar in en Ohmmätare på högtalaren.
            Den visar oftast ett lite lägre värde än den angivna impedansen.
            Jag har skrivit en artikel på n-core.se som går djupare in i ämnet.
            /tycker Erik.

Comment

Det är nämligen så att mitt steg har lagt av och jag funderar om motståndet blivit för lågt när då basarna ska vara kopplade till 1ohm, men om de nu gått i 0,73ohm så är det ju inte så bra. Förstår inte varför man konstruerar något på det viset och sen speccar de som nåt annat.
              // Daniel G

Comment

Likströmsresistansen ska du som sagt inte bry dig om, det steget ser och jobbar med är impedansen (växelströmsresistansen) & det är den du behöver bry dig om, men den bör bli ca 1Ohm nominellt med basarna du har.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Ok, vilken tur! Var orolig att jag gjort något fel då men då bör det inte vara så

Någon som har nån teori om vad som kan va fel på steget som är ett DLS A6? Kopplade in allt nytt o fint igår, hann spela 10min innan det la av och det lät inte bra.. Hade förväntat mig mycket bättre attack av allt man läst men tyckte mest det var bröl.. Spänningen låg mellan 13,4v-14,0v när man spelade normalt och som lägst 12,6v när jag spelade högre. Sen la det av och gick in i protect mitt i en låt. Får inte igång det hur jag än gör och kopplar med lågnivå och basar i och ur, bara protect. Strömmen är seriöst ordnad med batteri i skuffen och jordat direkt på det. Alla kablar ska vara i sin ordning.
                  // Daniel G

Comment

Om man skall trassla till det ytterliggare .....

Ett exempel på 4 ohms högtalare, Re är på 2,5 ohm.

Impedansen varierar mellan under 4 ohm till flera gånger högre beroende på frekvens (svarta linjen)
                    , sen beror det även på lådan.
                    Så förstärkarna måste hanterar dessa laster.

Vet inte varför A6 gick i protect.
                    /Conny
                    Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                    SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Ah, den där var fin
                      // Daniel G

Comment

Originally posted by DiskBengt View Post
                        Spänningen låg mellan 13,4v-14,0v när man spelade normalt och som lägst 12,6v när jag spelade högre.
                        Mätt på batteriet eller på stegets plint där strömkablarna sitter?

Det är alltid bäst att mäta direkt på stegets plint, då ser man vilken spänning som verkligen kommer in i steget.

Comment

Mätte på stegets plint. Har konding med mätare oxå och värdena överensstämmde.
                          // Daniel G

Comment

Kan tillägga att remotekontrollen betedde sig skumt med. Den fungerade inte som den skulle utan jag fick dra ut kontakten lite och vicka lite på den för att den skulle hoppa igång, men det fungerade bara om man hade reglaget åt vissa håll. Kopplade ur den helt sen. Om det kan ha nån inverkan.
                            // Daniel G

Comment

Working...
                            X