Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plastning och slippa lukten?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Plastning och slippa lukten?

Har lite att plasta och tänkte göra det i ena delen av mitt "lilla" garage. Plastade för något år sedan i garaget och då fick jag en svag doft av polyester i hela huset. Var hemma själv så mig gjorde det inte så mycket. Men nu är frun hemma och hon vill inte att det ska lukta. Har gjort en plastfront på min ena arbetsbänk nu. Tejpat runt om mot bänken, väggar och tak och satt upp två datorfläktar som suger ut luften via en ventil på väggen inne i dragskåpet. Ventilen går genom väggen och ut tutanför huset. Kommer detta funka? Kommer jag slippa att lukten drar ut i huset denna gången?

I princip bör ju min arbetsbänk funka som ett dragskåp nu med ett "hål" som jag kan jobba genom. Vid detta hål har jag hängt upp strimlor av plast för att inte göra hålet för stort när jag stå där och plastar.

Någon som har testat detta innan eller har något annat bra tips på hur man gör för att slippa polyesterlukten? Alla gillar den inte lika mycket som jag gör har jag märkt.
    Last edited by BMF; November 19, 2010, 12:34.

Re: Plastning och slippa lukten?

tjo, har inte testat din variant, dock har jag haft flera garage med utsug, och likförbannat har de luktat, de ja använt några ggr när ja plastat små saker är ett tätslutande blästerskåp med utsug, dvs man ställer i alla grejorna där å kör in händerna genom ett par fast monterade gummi handskar, det funkar, men som sagt så har kanske inte alla ett skåp stående.

Sen gör de ganska stor skillnad i valet av plast, köper du billig plast *typ biltema mm* så luktar den hela tiden, köper du bra (oftast dyr) plast som båtfabriker mm använder så är de nå vax i den, vilket gör att när du kladdat klart så lägger sig vaxet på ytan och hindrar i princip all lukt, MYCKET trevligt å jobba med. Har ingen aning om vad den typen av plast heter, men ja köper de ibland av båttillverkaren som vi orginal monterar gz i.
    De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

Det finns Epoxy som alternativ, vet inte om det luktar mindre.
      De som bygger träkajaker plastar dom med Epoxy och de tycker att det är bättre än polyester (Epoxy är mycket dyrare).
      Själv har jag bara använt polyester och det luktar länge ...
      /Conny
      Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
      SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Epoxi ser jag inte så mycket som alternativ. Är cancerogent (stavfel säkert) och jag vill därför inte jobba med det om jag slipper. Vet att det inte luktar och just därför skulle jag aldrig hålla på med det om jag inte är utomhus eller i en ren garagelokal. Nu har jag garaget i källaren.

Kan varna andra lite. Epoxi är inte nyttigt alls. Att få polyester på huden är inre bra men epoxi är värre. Fina utslag är vanligt.
        Råkade själv ut för att få lite polyesterstänk i ögonvrån i sommras trots skyddsglasögon. Sved som fan. Klarade i alla fall ögat men man fick dig en tankeställare.

Comment

Hej!

När vi skulle plasta en del på Brl i U-a så skafade Björn en köksfläkt via nån snickare som bytt ut den ngn stans. Den sattes ovanför bänken i snickeriet och kördes på fullt skaft. Det luktade utanför utblåset men inte i garaget och det som ibland kunde lukta inne i själva garaget var om det vinden låg på garageporten när den öppnades. I butiken som låg i anslutning till garaget luktade det inget alls!

Det handlar troligen om att få till ett ordentligt undertryck i "dragskåpet".
          Och att inte huset tar in luften via ventilationen igen....

/Jonas
          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Ett filter med kolfilter på utblåset på fläkten och ca 40 grader plus inuti dragskåpet är en höjdare.
            /tycker Erik.

Comment

Det bästa sättet att slippa lukten helt är nog helt enkelt att lämna uppdraget till någon som jobbar med plast och gjutningar

Skämt åtsido - en andningsmask är inte fel...

/mt4base

Comment

Originally posted by mt4base View Post
                Det bästa sättet att slippa lukten helt är nog helt enkelt att lämna uppdraget till någon som jobbar med plast och gjutningar

Skämt åtsido - en andningsmask är inte fel...

/mt4base
                Dvs Björn får helt enkelt köpa en mask med kolfilter till frun
                Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Originally posted by jensclaudius View Post
                  Dvs Björn får helt enkelt köpa en mask med kolfilter till frun
                  Bra idé

/mt4base

Comment

Hon kan få ta skyddsmasken jag fått på jobbet. Men vart hittar jag mask till grabben och hunden? Själv behöver jag ingen mask. Är imun numera... Får testa om mitt skåp funkar i helgen då helt enkelt.

Comment

Working...
                    X