Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

    Nu när RogerT har dragit gång en trår om SQ det han kan så dra jag igång en om SPL tävlingar då det är mitt stora intresse för jag hävdar fortfarande att Kicker SoloX 18” bas är det bästa jag har hört på .

    Upplägget som det är nu är kanon bra men jag tycker som alla verkar tycka är att det är ekonomin som styr förmycket för den som tävlar.

    Jag har funderat länge på att det måste till någon slags ”strypning” på denna ruskiga utvecklingen det senaste året på tävlingsprodukterna inom framför allt dBDrag. Det har helt enkelt har spårat ur.

    Tittar man i dag på de produkter som ligger i toppen inom dBDragracing så är det ett fåtal produkter och det är från fåtal bilstereo leverantörer som idag har det i sin produktportfölj som medför att de ”stora” leverantörerna inte syns på tävlingsbanan och där har vi ett jättebekymmer.

    Nu till vad jag vill komma.
    I varje klassgrupp EX, SS, Steet så införs det en avsäkring som begränsar effektuttaget ur den totala slutstegs racket.

    Tänk vilken otrolig spänning det hade varit i tävlingsmomentet
    ”ska säkringen hålla på volym 28 eller ska jag ha 27 men kanske spela 1dB lägre”
    Helt oväntat kan vem som vinna/förlora oavsett anläggning för man får inte byta säkring under de 30sek.


    • Alla märken går att tävla med OCH gå att vinna med!
    • Höjer spänningen på alla tävlingar för både publik och tävlande.
    • Start avgiften är att köpa en säkring/säkringar av organisationen då egna ej är tillåtna.
    • Ingen kan klaga på att det är för dyrt för det ska vara en normal avsäkring respektive klass som man får bestämma I-förväg.
    • Vill man mötas utan säkring så stiger man bara in i den klassen och då kan mäta sig internationellt och sätta rekord. Inget utesluter det andra
    • Övrigt samma regler och klasser som i dagens dBDragracing

    Vi måste hitta vägen och titta på en alternativ lösning inom denna tävlings bransch för att få ner kostnaden och öka spänningen samt intresset. Detta är nog det enklaste sättet utan att ändra för mycket i regelboken. Samt det är upp till var och en att välja hur de vill mötas med eller utan säkring eller både och!

    Kommentera gärna det och är det en korkad idé så motivera varför!

    Med vänlig hälsning//Björn

    www.dbakuten.se

  • #2
    Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

    Jag har alltid ansett att säkrings modellen är den enda väg man kan på ett rättvist sätt
    strypa/begränsa effekt och därmed kostnaden inom Street och ESPL klasserna.

    Däremot anser jag att Extreme skall vara just Extreme dvs som det är nu utan säkringar. SuperStreet kan innefatta både avsäkrade och icke avsäkrade klasser anser jag då kan varje individ själv välja hur mycket man vill satsa på när det gäller effekt och pengar.

    Dock är det av absolut största vikt att dessa klasser är internationella för att kunna öka på statusen för resultaten, jag anser att lokala och nationella klasser skall begränsas till maximalt Entry eller SCC som varje arrangör kan mixtra lite för att locka så många nya tävlande som möjligt på sin lokala tävling.
    Last edited by Naughty Tee; July 13, 2009, 19:55.

    Comment


    • #3
      Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

      det upplägget är inskrivet i SCC reglerna, för ESPL samt db klasserna.
      Dvs att man får inte ha större säkring än 150 amp.

      Finns givetvis även en "no barrels hold" klass där finns d mindre begränsingar, för de som vill spänna musklerna ordentligt

      mvh
      Rutger
      Du lär så länge du lever, heter det.
      Jag tror att motsatsen är lika sann.
      Bengt Feldreich
      _______________________________________
      _______________________________________

      Comment


      • #4
        Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

        Tröjor (eller regnställ :P ) där det står att "mig kan ni fråga om att spela högt" på ryggen, så att nybörjare vet vem som har varit med i gamet ett tag, och gärna bjuder på lite demo av sin bil, och en hel del information...
        Svensk Mästare 5 gånger...

        Comment


        • #5
          Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

          Man kan ju te.x. ordna lite "fria db mätningar" där vem som helst utan kostnad kan mäta sin bil och vinnaren får en påse med regelboken och tips på butik(er) i närheten där dom kan vända sig om dom har frågor eller vill handla grejor, kanske rent av någon/några leverantörer som sponsrar med någon "pryl" i denna kasse....ja just de...då kom problemet, jobba ideéllt....hhhmmm....men jag kan ju säga att jag hjälper gärna den lokala butiken om de frågas....
          Last edited by busfabror; July 13, 2009, 20:29.
          En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

          Comment


          • #6
            Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

            Originally posted by busfabror View Post
            Man kan ju te.x. ordna lite "fria db mätningar" där vem som helst utan kostnad kan mäta sin bil och vinnaren får en påse med regelboken och tips på butik(er) i närheten där dom kan vända sig om dom har frågor eller vill handla grejor....ja just de...då kom problemet, jobba ideéllt....hhhmmm....men jag kan ju säga att jag hjälper gärna den lokala butiken om de frågas....
            Vafför bara vinnaren? vafför inte alla som ställer upp?

            Eller jag e ute o cyklar?

            Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

            VEM FAAAN VAR WIECHERT?

            Comment


            • #7
              Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

              Originally posted by Stickan View Post
              Vafför bara vinnaren? vafför inte alla som ställer upp?

              Eller jag e ute o cyklar?
              Att ha en morot brukar driva åsnan framåt!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

                Originally posted by Nonne View Post
                Att ha en morot brukar driva åsnan framåt!
                Inte alla morötter i världen kan driva en korkad åsna framåt
                SM GULD 2009 ESPL 4
                SM GULD 2010 ESPL Unlimited
                HiFiMicke
                2011 BMW SQ EDITION Black On Black
                Team dBAkuten
                BMW e91 m-sport

                Comment


                • #9
                  Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

                  Originally posted by HiFiMicke View Post
                  Inte alla morötter i världen kan driva en korkad åsna framåt
                  Nä men vem har sagt att alla som håller på med bilstereo e smarta då.........
                  En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

                    Originally posted by HiFiMicke View Post
                    Inte alla morötter i världen kan driva en korkad åsna framåt

                    Då får du göra en soppa på åsnan o krydda lite så är allt klart


                    Jag tycker att man ska ha säkringar det är ju stor risk att bilen brinner o då är det ju inte bilen enbart som är i fara alla i o runt om

                    Extrem är Extrem o att slå rekord är ju ett krav så det är ju som det är!
                    Team dB Akuten

                    2010 Europa 3a ESPL 2009 Europa 2a ESPL och RACING 2008 Europa 3a ESPL och RACING

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

                      Originally posted by dBAkuten View Post
                      Nu när RogerT har dragit gång en trår om SQ det han kan så dra jag igång en om SPL tävlingar då det är mitt stora intresse för jag hävdar fortfarande att Kicker SoloX 18” bas är det bästa jag har hört på .

                      Upplägget som det är nu är kanon bra men jag tycker som alla verkar tycka är att det är ekonomin som styr förmycket för den som tävlar.

                      Jag har funderat länge på att det måste till någon slags ”strypning” på denna ruskiga utvecklingen det senaste året på tävlingsprodukterna inom framför allt dBDrag. Det har helt enkelt har spårat ur.

                      Tittar man i dag på de produkter som ligger i toppen inom dBDragracing så är det ett fåtal produkter och det är från fåtal bilstereo leverantörer som idag har det i sin produktportfölj som medför att de ”stora” leverantörerna inte syns på tävlingsbanan och där har vi ett jättebekymmer.

                      Nu till vad jag vill komma.
                      I varje klassgrupp EX, SS, Steet så införs det en avsäkring som begränsar effektuttaget ur den totala slutstegs racket.

                      Tänk vilken otrolig spänning det hade varit i tävlingsmomentet
                      ”ska säkringen hålla på volym 28 eller ska jag ha 27 men kanske spela 1dB lägre”
                      Helt oväntat kan vem som vinna/förlora oavsett anläggning för man får inte byta säkring under de 30sek.


                      • Alla märken går att tävla med OCH gå att vinna med!
                      • Höjer spänningen på alla tävlingar för både publik och tävlande.
                      • Start avgiften är att köpa en säkring/säkringar av organisationen då egna ej är tillåtna.
                      • Ingen kan klaga på att det är för dyrt för det ska vara en normal avsäkring respektive klass som man får bestämma I-förväg.
                      • Vill man mötas utan säkring så stiger man bara in i den klassen och då kan mäta sig internationellt och sätta rekord. Inget utesluter det andra
                      • Övrigt samma regler och klasser som i dagens dBDragracing

                      Vi måste hitta vägen och titta på en alternativ lösning inom denna tävlings bransch för att få ner kostnaden och öka spänningen samt intresset. Detta är nog det enklaste sättet utan att ändra för mycket i regelboken. Samt det är upp till var och en att välja hur de vill mötas med eller utan säkring eller både och!

                      Kommentera gärna det och är det en korkad idé så motivera varför!

                      Med vänlig hälsning//Björn

                      www.dbakuten.se
                      Jepp håller med dig. det är en bra ide och öppnar för alla leverantörer.
                      sigpic
                      Ljudstudion i växjö
                      Tel 0470 62120


                      JL Audio. Focal. Amega. Audison. Alpine. Kenwood. Hertz. Sony. Kicker. Audioanalogue. PSB. Leadaudio. Nuvo. Canton. Integra. Marantz. Elac. Velodyne.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

                        Originally posted by Antonio Gotti View Post
                        Då får du göra en soppa på åsnan o krydda lite så är allt klart

                        OT: kunde inte hålla mej, men stackars åsna!
                        Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

                          Är man en leverantör av produkter som inte klarar av att hävda sig inom dB så får man helt enkelt avstå...en del produkter o deras användare duger helt enkelt inte till att vinna dB-tävlingar med.

                          Finns ju för i år streetklasser med säkring o effektbegränsningar det räcker väl för de mindre bemedlade?
                          mini-street 600 / 1200 / 2400 och street-stock...

                          Varför införa mer trams, ska man vinna i de högre klasserna så ska det bero på konstruktionen uppbackat av bra produkter, inte pga nått handikapsystem med strypningar.
                          // Tommy
                          MTR electronics
                          Generalagent för Mohawk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

                            Originally posted by Tommy View Post
                            Är man en leverantör av produkter som inte klarar av att hävda sig inom dB så får man helt enkelt avstå...en del produkter o deras användare duger helt enkelt inte till att vinna dB-tävlingar med.

                            Finns ju för i år streetklasser med säkring o effektbegränsningar det räcker väl för de mindre bemedlade?
                            mini-street 600 / 1200 / 2400 och street-stock...

                            Varför införa mer trams, ska man vinna i de högre klasserna så ska det bero på konstruktionen uppbackat av bra produkter, inte pga nått handikapsystem med strypningar.
                            // Tommy
                            Men det är ju just detta tänkande som dödar tex dBDragracing. Gå in på Termpro och kolla vilka märken som sponsrar. Deras totala omsättning på ett år är vad tex Alpine omsätter på ett vecka typ.

                            Märken som säljs i volymer är inte intresserade att bygga en bas som säljs i 10st upplaga.
                            Därför är det på grund av denna utväckling tyvärr inte intresserade längre att sponsra sporten.

                            Utan sponsorer så kommer allt som kosta pengar tillslut försvinna!!!!!

                            Min idé utersluter därimot ingen utan gör det möjligt för alla märken att tävla och att ha skoj och vill man ha högst siffra så varsågod plocka väck säkringen (restrikton inom bilsporten) och blås på!!!

                            MVH//Björn
                            www.dbakuten.se

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hur ska vi göra för att få in fler på dB spåret och förbättra oss i övrigt?

                              Wattklasserna är ok men endast genom att man måste kunna garantera dessa och endast med säkring så kan man göra detta, om man väljer att tävla i 600w klassen så säkras anläggningen med 50A. 1200w 100A osv.. Som tävlande väljer man steg själv efter klass eller ett för kraftigt steg och riskerar brunnen säkring och förlust pga detta.

                              Enkelt, logiskt och innebär att en eventuell sponsor med installationsmaterial i sortimenetet kan vara intresserad att bli större/huvudsponsor.

                              Comment

                              Working...
                              X