Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lastbils-system

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lastbils-system

    Hej, håller på att skissa på ett ljudsystem till en Scania R620 topline.

    Skulle gärna vilja ha lite tips.

    Jag hade tänkte mig följande komponenter:

    1x Alpine CDA-117Ri CD-radio
    2x MDS Torque T4 Slutsteg 24V
    1x Hertz ESK5701 -fram
    1x Hertz ESK1651 -bak
    2x Hertz ES25021 -sub

    Ska ha ena slutsteget till fram och bak-systemet, medan den andra ska jag brygga för att ha till basarna.


    Till bakväggen under våningssängen hade jag tänkt att bygga denna konsol:



    Vilka finns det för nackdelar med konstruktionen?
    Ska jag välja andra prylar?

    Kom gärna med era idéer och tankar.

  • #2
    Re: Lastbils-system

    Kör med DLS 3-kanals 24V steg, tror betydligt mer på det annars kan det bli kanon. Ser ut som du ska köra detta i en Scania?

    Comment


    • #3
      Re: Lastbils-system

      Håller med stoffe Dls 24volts 3kanals slutsteg passar nog bättre.ett annat alternativ är Helix Dom har 24 volts slutsteg dom med.
      ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

      SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

      ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

      Comment


      • #4
        Re: Lastbils-system

        Jag har sett DLS slutsteget, 3kanals. Men då måste jag ha fram+1sub på ena steget, och bak+1sub på den andra.
        Är det inte bättre att ha ett dedikerat slutsteg för bara subbarna?

        Som jag ser det finns det följande slutsteg för 24v:

        DLS CAT31/24V
        Caliber Venom CA 200V4
        Caliber Venom CA 400V2
        MDS Torque T4 Slutsteg 24V
        Ground Zero GZTA 4.24VDC 4-Kanal
        Helix P200 Precision 24-Volt
        Helix P400 Precision 24 Volt

        Helix är cirka dubbelt så dyra jämfört med övriga. Så dem är över min tänkta budget.

        Vilken kombination är bäst?

        Comment


        • #5
          Re: Lastbils-system

          Skulle nog personligen inte sätta subbarna i taket.
          Finns ju rätt bra med plats i luckan bakom passagerarstolen, rymms dom inte där?
          Alternativs bakom passagerarstolen i hytten på nå vis?

          DLS 24v stegen är riktigt nice..
          Saab 9-3 SQ style

          Comment


          • #6
            Re: Lastbils-system

            Dem kommer inte att sitta ända upp i taket, utan under den uppfällbara våningssängen.
            Kommer nog att hamna strax över huvudhöjd.
            Vad finns det för nackdelar med att ha den placeringen?

            Vill helst ha utrymmena bakom stolarna till annat.

            Comment


            • #7
              Re: Lastbils-system

              Hoppas det går bra att jag lånar din tråd lite då det även handlar om en Scania R. Sitter väl 5x7 koaxialer i dörrarna och även diskanter i A-stolparna som är kopplade som bakhögtalare till stereon. Hur blir ljudbilden om man skulle byta ut koaxialen mot en midbas? Ljudbilden original är ju inte den bästa men kanske blir än värre med endast mellanregister spelandes mot höften och diskanten framme jämfört med även en diskant där nere?

              Comment


              • #8
                Re: Lastbils-system

                Det är bara synd att det inte är något särskilt drag i subkanalen på Dls steget
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Lastbils-system

                  Jag har kollat in specifikationerna på Ground Zero steget.

                  Det jag reagera på är:
                  Signal / Noise Ratio = > 60 dB
                  Damping factor = > 70

                  Men på DLS steget är följande:
                  S/N-ratio, A-vägd = > 100 dB
                  Dämpfaktor = > 100

                  Är det någon som vet vilken betydelse dem specarna har?


                  Det väger just nu mellan:
                  2st Ground Zero GZTA 4.24VDC 4 x 120 W
                  eller
                  2st DLS Performance CAT31 - 2x75 Watt + 1x170 Watt

                  Vilka är att föredra?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lastbils-system

                    har inte testat dls steget, men gz steget har vi monterat en del av å det driver på helt okey tycker ja, senaste bygget va i en scania som va fullproppad med gas grejor, stegen hade gett upp å de ersattes med ett gzta4.24 steg, halva på framsystemet å andra halvan på 2st 10" basar, å de lirade gott å väl.

                    sen finns de ju alltid folk som vill ha mer å då kör vi med lösa dc/dc omvandlare och 12volt steg, å då går de å bygga hur långt som helst, MEN de kostar.
                    De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lastbils-system

                      GZ steget har 2x40A säkring. Om jag har 2 steg så då måste jag dra fram 160A.
                      Men köper jag DLS som ligger på 40A styck, så klarar jag mig på 80A.
                      Det känns som det blir lättare att trolla fram 80A. Det kanske till och med är fördraget för den mängden till hytten?

                      Hur brukar ni dra Strömkablarna när ni monterar i Scania?
                      Hur är det med jord? Inte är väl chassit jordat på samma sätt som det är på en bil?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lastbils-system

                        Kan inte tala för Scania då jag jobbar på Volvo.
                        Men jag tror att det inte skiljer sig alltför mkt.
                        Jord till chassiet, jod direkt till hytt.

                        Ang fördraget 12V så vet jag att Volvos fördragna bara är på 20A....kan fort. ej svara för Scania.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lastbils-system

                          Ok. Då så troligtvis är även scanias hytt jordad. Får höra med Scania så jag är säker.

                          Det gäller inte ett 12v steg. Utan stegen är på 24v.
                          Jag tänkte att man kan få en 24-220 omvandlare orginalmonterad som är på 2000w. Så med tanke på det så kanske det finns fördraget 80A.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lastbils-system

                            dra ström direkt från batterierna, alternativt om de finns en 24volt plint framdragen, gz stegen är säkrade högre, för de drar mer ström och levererar mer effekt, så frågan är ju hur mycke effekt du behöver? stegen i sig drar inte mer ström om du plockar ur lika mycke effekt ur dom som ur nå annat steg, däremot kan de va att med ett mindre steg ligger du på max effektuttag ur steget hela tiden, vilket dels belastar steget mer samt att de e större risk för distad effekt, vilket kan resultera i uppeldade högtalare.
                            De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

                            Comment

                            Working...
                            X