Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bandpasslåda? Hur välja bas?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bandpasslåda? Hur välja bas?

Hejsan!

Nu när vintern är annalkande har det blivit dags att ta fram vinterbilen, en Mercedes 190E 2.3. Det enda jag gjort i högtalarväg i denna bil är att byta ut fronthögtalarna, så dessa låter nu trevligt.

Jag känner dock att jag suktar efter bastrycket som man har till vardags på sommaren, så därför har jag några funderingar.

Eftersom bränsletanken sitter bakom baksätet på denna modell finns ej någon skidlucka, så jag har uppfattat det som att enda sättet att få ett acceptabelt bastryck in i kupén är med en bandpasslåda. Och det är ju inga konstigheter, men det jag undrar sedan är hur jag ska välja ett högtalarelement till denna konstruktion?

Jag antar att inte alla element trivs i bandpass, eller har jag fel då?

Har tidigare bra erfarenhet av JBL, och har tittat mycket på detta paket:
    JBL GT5-15

Fungerar dessa i bandpass eller borde jag se mig om efter andra alternativ?
    Kraven är i så fall något som klarar av 700W RMS i 2ohm, och om detta innebär ett eller två element spelar ingen roll. Budget ~ 2k.

Blev kanske mycket text nu men jag är extremt tacksam för svar, som synes är detta inte mitt starka område.

Mvh Christopher (Ompa)

Re: Bandpasslåda? Hur välja bas?

Det blir ganska stor låda med dessa basar i bandpasslåda, den låda jag har kikat på kommer att bli 40+40+120 liter i nettovolym och portförslaget är 40x10 cm rektangulär port som är ca 12 cm lång.

Comment

Originally posted by Optima View Post
      Det blir ganska stor låda med dessa basar i bandpasslåda, den låda jag har kikat på kommer att bli 40+40+120 liter i nettovolym och portförslaget är 40x10 cm rektangulär port som är ca 12 cm lång.
      Tack för att du tog dig tid att räkna!

Det blir dock på tok för stort för mig, räknade ut nettovolymen i bagaget och det landade på ~200l, och då är det verkligen ingen plats kvar. Så inte direkt optimalt för mig.

Har du tid får du jättegärna istället räkna på detta element, och då bara en bas:
      JBL Power P-1222.

Tack igen för att du tog dig tid!

Comment

JBL har eget förslag på bandpass i deras spec.

Sluten kammare 28 liter + 49,5 liter portad kammare
        Med 2 st 4" portar på 18cm, ger en avstämning på 55 hz
        Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Japp. Själv har jag ett liknande förslag som bla får lite högre avstämning:

Sluten kammare: 20 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
          Portad kammare: 40 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
          Port: 1 st 6", röret görs 15 cm och sedan trattar i båda ändar. Alternativt 2 st 4", rören görs 16 cm och sedan trattar i båda ändar.

Bör inte skilja så ruskigt mycket mellan dessa förslag, dock är väl JBL:s eget förslag rimligtvis beprövat medan mitt endast är teoretiskt uträknat.

Comment

Tack båda två för svar!

Era volymer tycker jag är mycket mer rimliga. Såg nu senare en bild från en JBL bruksanvisning, med enligt mig horribla volymer. Som sådant såg denna ut:

Jag antar att jag dock på något vis tolkar denna bild fel, för totalt 128l lådvolym känns minst sagt saftigt.

Comment

Ojdå, såg nu mitt eget misstag

Stirrade mig helt blind på liter, och glömde därmed kolla ft³.

1ft³ blir ju faktiskt 28,3l och inte 78,3 som de själva skrivit. Så Softis har rätt och JBL har fel, så nu vet jag vilken jag ska rådfråga i framtiden

Comment

Här har du rätt manual http://www.retrevo.com/d/df/P1222rev...02703162185023

Comment

Lådvolymerna är precis samma för både P1222 och P1224. Däremot har JBL som sagt klantat sig litegrann med literangivelsen i bandpassförslaget till P1224, de har råkat skriva 7 istället för 2. I det slutna lådförslaget står det helt rätt literangivelse.

Comment

Eftersom det handlar om en MB190 så har jag en hel del baslådebygg erfarenhet av den bilen. När jag hade min "laddade" jag hårt med stora och många basar. Det belönades väldigt dåligt. Det blev aldrig bra. Jag har även vänner som under samma tid experimenterade med samma bilmodell. Utan större framgång. Bilens skuff är ruskigt tät. Det är plåt hela vägen med endast mindre öppningar för förbandslucka osv.

En vän till mig använde två stycken 18". De satt egentligen inte i en regelrätt låda. De satt i en låda som var på kanske 90 liter och portad in i kupeen. Det blev lite som en 4:e ordningens bandpass då basarna spelade "ut i skuffen" (som var rätt tät) och därmed funkade det för "lådan" de var monterade i var ju egentligen på tok för liten för högtalarna som var monterade. Kanske skulle det vara en väg att gå om du ska köra 2x15"?

Mitt absolut mest lyckade försök var en tre kammar bandpass med portar upp i hyllan. Två JBL Gt 8". Lådan var totalt på c:a 45 liter. Poppade nått galet bra, inte lika mycket som polarens med dubbel 18" men oj så mycket rappare, mer musikaliskt och snyggt. Jag byggde och testade 12 lådor i den bilen och har nog hört lätt 30 olika setups i 190:an genom åren och det är en knepig bil att få till bra bas i men det går om man är lite finurlig och är noggrann.

Kan varmt rekommendera dig 2x8" i den bilen. Det är enklare att bygga, du får inte in så mycket vikt i bilen (även om 190:an behöver vikt på vintern och det spelar helt ok om allt görs rätt. Dessutom behöver du inte ett ställverk med slutsteg och batterier för att driva det heller. 15" brukar kräva mos...

Ja, det blev kanske lite OT.
                    Sorry för det.
                    Lycka till hur du än gör. Det blir nog bra.
                    /mt4base

Comment

2 st JBL GT5-10 ser ut att kunna funka bra också, lådan blir lite större (15+15+50) men de ska kunna spela aningen högre teoretiskt sett, frekvenskurvan får ganska snarlikt utseende som med P1222/P1224.

GT5-10 ligger ju på 4 Ohm så det blir lagom impedans med dubbla såna basar, effekttåligheten totalt hamnar lite över P1222/P1224 och det är ingen nackdel åtminstone.

Comment

Mycket intressant fakta må jag säga, tack för svar allihopa!

Har i alla fall måttat ut en lösning på hur jag eventuellt skulle kunna lösa det.
                        Här kommer en "otroligt" snygg bild i paint:

På denna bild så drar jag helt enkelt upp portarna genom plastlådan där förbandskitet låg förut, och sen tätar runt det.

Detta sätt borde väl fungera någorlunda?

(Och nej, lådan skall inte sväva i luften )

Comment

Det borde ju fungera bra tycker jag.

Sedan tycker jag absolut att du ska montera lådan svävandes, blir lite annorlunda bygge då.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                            Det borde ju fungera bra tycker jag.

Sedan tycker jag absolut att du ska montera lådan svävandes, blir lite annorlunda bygge då.
                            Haha, klart den ska vara svävande. Lite klass och stil ska det vara på bygget

Nej då, men din ritning borde funka kanoners!

Comment

Lyssna på mt4base han vet vad han talar om.. han hjälpte mig med min gamla 190 kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det var för element men 2st 10tummare från dls tror dom hette rw10 i bandpasslåda.. det dunkade på riktigt bra drev dom med ett monosteg från mutant på ca 600w 2ohm.. se till att få tätt mellan skuff och kupé bara.

/Markus

Comment

Working...
                              X