Announcement

Collapse
No announcement yet.

strömkabels fråga(or)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• strömkabels fråga(or)

Hej

håller på för fullt(nåja) med lite billjudsprojekt i min 945:a och efter lite funderingar så tycker jag strömkabeln jag har dragit (35 kvadrat +) blir i kortaste laget slutar ungefär på mitten/slutet av hjulhuset kanske lite mer men jag vill ha den så den räcker gott och väl nere i reservhjulsbaljan som är i mitten och då hade jag tänkt mig att dra bort den och dra en ny och när man ändå är igång gå upp lite i storlek runt 50kvadrat och dra den under bilen i skydds/robotslang och använda buntband/svep till att få fast den och där man kommer åt använda klämmor och sen borra upp hål för den i baljan bak? vad tror ni om detta och nån här som har dragit den under som kan komma med lite tips
    Och till sist vart får man tag i billig och bra 50kvadrats kabel runt 5-6meter?

Mvh Tobbe

Re: strömkabels fråga(or)

har både plus och minus under bilen dragna.... kör med klammer till bensinslangar och skruv rakt upp i karossen och drar den undan varma delar, borrade och satte ordentliga gummigenomföringar så det kom in genom baljan säkert

jag har ingen robotslang men det skadar juh inte

Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

VEM FAAAN VAR WIECHERT?

Comment

ok låter bra men vart kan man få tag i kabel billigt?

Comment

Originally posted by Tobben View Post
        ok låter bra men vart kan man få tag i kabel billigt?
        Vad är billigt?
        Ska det vara ren koppar kabel eller med Aluminium ?
        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

är ju inget tävlingsbygge direkt men är det stor skillnad på ledningsförmåga?

Comment

Originally posted by Tobben View Post
            är ju inget tävlingsbygge direkt men är det stor skillnad på ledningsförmåga?
            Att tävla eller inte spelar ingen roll, dina produkter behöver ström oavsett!

Kablar som inte består av ren koppar har högre motstånd vilket betyder värme.
            Denna förlust är ungefär en storlek ner i kabelarea!
            Så en ren kopparkabel på 35 mm2 har ungefär samma värde som en 50 mm2 alukabel!

Car Audio i USA gjorde en test för något år sedan där dom mätte kablarna, där ser man tydligt skillnaden på de olika kablarna!
            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
              Att tävla eller inte spelar ingen roll, dina produkter behöver ström oavsett!

Kablar som inte består av ren koppar har högre motstånd vilket betyder värme.
              Denna förlust är ungefär en storlek ner i kabelarea!
              Så en ren kopparkabel på 35 mm2 har ungefär samma värde som en 50 mm2 alukabel!

Car Audio i USA gjorde en test för något år sedan där dom mätte kablarna, där ser man tydligt skillnaden på de olika kablarna!
              35mm² koppar = 50mm² alu

Men hur blir det prismässigt om man jämför 35mm² koppar med 50mm² alu?
              Kan väl inte vara så stor skillnad.
              Om inte så skulle iaf jag hellre köra på en tunnare, men lika bra kopparkabel.
              Hopp, ska man göra nu då?

Comment

men det kanske "räcker" med en 35mm2 koppar kabel för mig för det jag ska driva är ett hifonic txi 8400 och ett phoenix gold m25 series2 och sen även en 1farads dls konding, eventuellt se överladd relät på generatorn, byta batteri till ett biltemas 75ah silverbatteri plus extra jord för batteriet.

Comment

Räknar man på vilken ström båda stegen teoretiskt bör kunna dra vid full RMS-effekt, lägsta rekommenderade impedans och 14,4 V så går det att använda 35 mm2 kopparkabel om den inte är längre än 5 m lång. Dock är det "gränsfall" i mitt tycke ifall du som sagt utnyttjar båda stegen fullt ut, vilket ju inte verkar vara vad du har planerat.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                    Räknar man på vilken ström båda stegen teoretiskt bör kunna dra vid full RMS-effekt, lägsta rekommenderade impedans och 14,4 V så går det att använda 35 mm2 kopparkabel om den inte är längre än 5 m lång. Dock är det "gränsfall" i mitt tycke ifall du som sagt utnyttjar båda stegen fullt ut, vilket ju inte verkar vara vad du har planerat.
                    Nja blir ju inga db drag direkt men en vill ju ha lite marginaler när man drar på

Comment

Working...
                    X