Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är DLS D1000 ett bra slutsteg?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Är DLS D1000 ett bra slutsteg?

Hej, jag är rätt så ny inom billjud och ska byta upp mig till ett bättre slutsteg så jag behöver lite hjälp från er.

För närvarande har jag två (http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318239) kopplade i en ohm som jag driver med ett (http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=181)
    Låter väl okej men vill ha lite mer dunk.

Min kusin har ett DLS D1000 som jag har tänkt köpa av han, han vill ha 1000:- och det steget såg väldigt fint ut, väldigt billigt också tycker jag. Men jag kan i princip ingenting om slutsteg och basar mer än att jag kan skilja på vissa modeller och om det är monoblock, 2-kanal etc. Så jag behöver verkligen hjälp nu! Vill inte byta slutsteg i onödan

Tacksam för snabb hjälp!

Re: Är DLS D1000 ett bra slutsteg?

D1000 är ca 10år gammalt.

Comment

Men det lämnar ju dubbelt med effekt även om de är 10 år gamalt.. så illa kan inte den effekten vara väl? dls watt som dls watt, även om andra komponenter skulle kunna vara lite sämre
      RE, DD, Pioneer

Comment

Det var ju inte hur gammalt slutsteget är jag undrade utan om det är bättre än mitt nuvarande?!

Comment

Då det är din kusin som har det bör du ju kanske kunna testa steget
          och skaffa en egen uppfattning om steget

Vilken volym har du på lådan idag antal portar, diameter på dessa

Comment

Jag vill påstå att det är det.. kanske ger sämre välljud, men de tror ja inte du märker. lär smälla lite bättre iaf.. varför inte testa steget innan?
            RE, DD, Pioneer

Comment

Det är några mil mellan oss så jag vill få reda på om det är ett bra slutsteg före jag åker dit och hämtar det eller kanske att jag inte köper det för att det inte var bättre än mitt nuvarande. Känns som onödigt att åka 20mil om jag inte ska ha slutsteget.

Lådan är på 80L med dubbla 4" portar. Basar och portar tar väl upp några liter i lådan.

Comment

Originally posted by Purplebenz View Post
                Det är några mil mellan oss så jag vill få reda på om det är ett bra slutsteg före jag åker dit och hämtar det eller kanske att jag inte köper det för att det inte var bättre än mitt nuvarande. Känns som onödigt att åka 20mil om jag inte ska ha slutsteget.

Lådan är på 80L med dubbla 4" portar. Basar och portar tar väl upp några liter i lådan.
                Stopp nu och tänk efter
                Du behöver inte åka 20 mil. Har du hört talat om Svenska POSTVERKET? Be din kusin skicka det till dig så du kan testa det. Du får förstås stå för frakten men eftersom ni känner varandra behöver ni ju inte jobba med postförskott osv. Kostar nog max 200-300:-? Då sparar du en dag i bilen och får det direkt hem till närmsta postkontor. Vill du inte ha steget så skickar du tillbaks det i samma låda som det kom i. Ok, det kostar dig en femhundring lite drygt isf men då slipper du ju åka land och rike runt när du inte är tvingad till det? Dock är väl priset på 1000 så lågt att det knappast är värt att krångla med invecklad returlogistik...

Ang steget som sådant. Jag hörde dessa steg en del när de var nya. Absolut inget välljud tyvärr. Det är ju ett renodlat bassteg så själva ljudkvaliteten kanske inte är en jätte issue. Enligt de testet dåvarande Bilstereotidningen gjorde lämnade inte D1000 inte i närheten av den effekt (1000w?) som angavs i specen. Det är mig veterligen ett av de första digitala slutstegen på marknaden vilket inte betyder att det är kasst men att de knappast hade kommit så långt i utvecklingen. Det rent tekniska kan nog andra bättre här är jag övertygad om.

Lycka till!!
                /mt4base

Comment

Mera än 500rms lär det nog ge iallafall, visst har det gått fram i tekniken men som sagt jag tvekar att folk verkligen hör natt och dag skillnad när dom lyssnar på olika klass D steg i en "vanlig" bil. Med vanlig menar jag då att du sällan har bilen ordentligt dämpad så du kommer ändå höra vägljud osv.
                  Jag har ställt in ett sådant steg åt en polare som har en Audi A3 och driver en Hertz HX300 och den spelade långt över förväntan i 2ohm med "bara" 700 specade rms.

Comment

Har ägt ett sånt steg för länge sen och det spela på helt okej på min gamla jbl 15"are i 4ohm dessutom.
                    Och får du det steget för 1000kr är det ju ett bra köp enligt mig =)
                    155++db@25hz
                    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

mt4base: Den där femhundringen kanske inte spelar någon roll för dig, men är man arbetslös så gör det tyvärr det och det blir billigare om jag tar bilen.

Men det har löst sig nu han skulle komma upp till helgen och hälsa på nå släktingar så han skulle ta med sig steget då så jag får prova det. Han säger att det är med god marginal det bästa slutsteget han ägt. Vi får väl se till helgen hur det spelar med mina basar då, kan underrätta er när jag provat/köpt det.

Comment

Visst är 500:- mycket pengar, det har jag inte negligerat på något vis, det var iaf inte min avsikt. Vad tanken kom ifrån var väl snarast att du tyckte det var jobbigt att köra de där milen och tiden det tog. Då tänkte jag att Posten kunde göra det åt dig. Nu hade du andra förutsättningar. Tid har du ju och hälsa på släktingar kan ju bli trevligt så varför inte?

Lycka till!
                        /mt4base

Comment

I lördags köpte jag steget efter att jag provat det och det driver ju utav bara fan det här steget!

Med CA12 steget hade jag gain på max, LP ca 80hz och bassboost på typ hälften (har hört att man inte ska använda det men var som tvungen). Nu har jag gain på typ 3/4, LP ca 80hz och ingen bassboost och det bara matar nu, helt sjuk kontroll i steget och det basar sjukt hårt, varje basslag känns i bröstet och det låter 100ggr bättre nu också. Jag är då väldigt nöjd med köpet.

Comment

Originally posted by Purplebenz View Post
                            I lördags köpte jag steget efter att jag provat det och det driver ju utav bara fan det här steget!

Med CA12 steget hade jag gain på max, LP ca 80hz och bassboost på typ hälften (har hört att man inte ska använda det men var som tvungen). Nu har jag gain på typ 3/4, LP ca 80hz och ingen bassboost och det bara matar nu, helt sjuk kontroll i steget och det basar sjukt hårt, varje basslag känns i bröstet och det låter 100ggr bättre nu också. Jag är då väldigt nöjd med köpet.

Kul du blev nöjd
                            155++db@25hz
                            http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Till nästa gång kan du ju alltid kolla på dhl.se Tror inte det går på 200kr ens att skicka. Har för mig jag betalade 120kr för att skicka en bas.

Comment

Working...
                              X