Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra 6.5" koaxialer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på bra 6.5" koaxialer

    Hej!

    Ska uppgradera framsystemet lite i raggarbilen(Chevelle 64). O tänkte köpa färdiggjorda kickpaneler i orginalstuk fast med uttag för 6.5" högtalare.
    Letar efter ett par bra koaxilaer i 1000-1500 kr klassen, vill ha koaxialer för att det syns minst lösa diskanter passar liksom inte in i en inredning som för övrigt är i orginalstil.

    Kommer o driva dem med huvudenheten en Pioneer med 4x45 el 50 watt. Musiken som spelas är rätt blandad men mest åt rockhållet.

    Så tips o råd mottages tacksamt+bra ställen o köpa dem på.

    Marcus

  • #2
    Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

    köpiskickar brukar sällan vara något att ha, åtminstone dom jag har tittat på...
    jag skulle råda dig att bygga egna av mdf skivor eller liknande, då den med största säkerhet är ganska plana (rätta mig om jag har fel) och för att få bästa kickbas bör dom ju vara ganska stumma och sitta ordentligt, det är mitt råd iaf

    mvh
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

    Comment


    • #3
      Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

      Originally posted by sidny View Post
      köpiskickar brukar sällan vara något att ha, åtminstone dom jag har tittat på...
      jag skulle råda dig att bygga egna av mdf skivor eller liknande, då den med största säkerhet är ganska plana (rätta mig om jag har fel) och för att få bästa kickbas bör dom ju vara ganska stumma och sitta ordentligt, det är mitt råd iaf

      mvh
      Jo men nu eftersrävas orginal med minsta möjliga avsteg, de är gjorda i abs plast har dessutom frisklufts galler så lite svårt o göra själv så de ser bra ut. De har även en del som täcker en karosskarv.

      Så här ser de ut

      http://cgi.ebay.com/ebaymotors/64-65...Q5fAccessories

      Så då kanske jag lika gärna kan köpa dem med de billiga "noname" högtalare de är listade med el de Pioneer som finns som uppgradering istället för tomma o köpa bättre högtalare själv?

      Har kikat lite på DLS 226 är de nått att ha?

      Är ju inte ute efter nått enormt ljud men en uppgradering mot det som finns nu som är 4" gamla Pioneer med tvivelaktig montering borde det väll bli?

      Marcus

      Comment


      • #4
        Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

        Dls 226 är helt okej för priset men jag skulle lagt lite extra pengar å köpt mig 426 för att få lite mer midd/djup och allmänt mkt trevligare ljud =)
        155++db@25hz
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

        sigpic

        Ljudbyggaren.se

        Comment


        • #5
          Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

          Originally posted by Techno_Bass View Post
          Dls 226 är helt okej för priset men jag skulle lagt lite extra pengar å köpt mig 426 för att få lite mer midd/djup och allmänt mkt trevligare ljud =)
          Ok, ja kanske är lika bra o satsa på sådana, de lär väll vara bättre än de option på högtalare som man kan beställa panelerna med? Tips var jag köper dem? Gärna på nätet.

          Marcus

          Comment


          • #6
            Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

            Originally posted by Malibu ss 64 View Post
            Jo men nu eftersrävas orginal med minsta möjliga avsteg, de är gjorda i abs plast har dessutom frisklufts galler så lite svårt o göra själv så de ser bra ut. De har även en del som täcker en karosskarv.
            okej, men försök iaf bygga en baffel bakom panelen som du skruvar mot plåten så högtalaren sitter ordentligt stummt, du kan ju även försöka dämpa plåten/plasten så du slipper skrammel och resonanser, senaste bilen jag lyssnade i med samma typ av plastpanel förstörde högtalaren ganska ordentligt pga att den bara hänger i en relativt tunn plastbit.
            men du kan som sagt bygga en baffel bakom som du skruvar högtalaren i
            Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

            Comment


            • #7
              Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

              Originally posted by Malibu ss 64 View Post
              Ok, ja kanske är lika bra o satsa på sådana, de lär väll vara bättre än de option på högtalare som man kan beställa panelerna med? Tips var jag köper dem? Gärna på nätet.

              Marcus

              http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=387813
              155++db@25hz
              http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

              sigpic

              Ljudbyggaren.se

              Comment


              • #8
                Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

                Tackar för tips har även blivit rekomenderad de här de ska visst vara bra alternativ för pengarna hur står de sig mot DLS 426 orna? de sista är ju lite dyrare men är de värda de extra slantarna så visst.

                http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=168

                http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=168

                Just nu lutar det åt 426 orna då jag har bra erfarenheter av DLS sen tidigare.

                Marcus

                Comment


                • #9
                  Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

                  Axess låter trevligt i mina öron. Men i en jänk passar nog DLS-arnas mer robusta ljud bättre...
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

                    Sådär nu har jag lyckats få hem ett par blev med högtalare då jag inte lyckades hitta nån med normala fraktpriser som sålde utan. Nästan säker på att jag köper DLS 426orna då de bygger mindre inåt än iaf Focal Polyglassen.

                    De är ju inte gjutna i världen tjockaste plast precis ska man styva upp dem med en mdf baffel på insidan? De färdiga bafflar jag sett verkar lite för stora i diameter då de är 199 mm o jag bara har plats för 175 mm men är väll bara o göra egna i mdf? Ska jag styva på nått mer sätt el duger det?

                    Så här ser de ut iaf



                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

                      Hur blir det när du monterar dom där i bilen sen? Blir det tätt runt högtalaren eller kommer det kunna läcka luft? Styva upp på baksidan kan du göra antingen med en MDF ring (såga ut en egen så får du rätt diameter på den) eller så plastar du & sätter dämpmatta.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

                        Butylmatta skulle jag provat.
                        Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                        Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                        Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                        Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Hur blir det när du monterar dom där i bilen sen? Blir det tätt runt högtalaren eller kommer det kunna läcka luft? Styva upp på baksidan kan du göra antingen med en MDF ring (såga ut en egen så får du rätt diameter på den) eller så plastar du & sätter dämpmatta.
                          Blir nog inte helt lufttätt ska man täta med något?

                          Marcus

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips på bra 6.5" koaxialer

                            Ja det tycker jag absolut! Ju tätare & stummare du får det desto bättre. Om du nu köper dämpmatta så kan du ta en del av den och dra av folien på och sätta som tätning.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment

                            Working...
                            X