Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur säker är en bilstereobil egentligen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur säker är en bilstereobil egentligen?

    När jag satte in ett extrabatteri våren 2009 så tänkte jag inte så långt, det hamnade som i många andra bilstereobilar i bagaget. Nu efter lite klurande så kommer jag att svetsa en låda under baksätet istället (detta gör även att jag kommer att kunna ha mina totalt 180 cm Genesissteg i två rader). Problemet med nuvarande placering är att framaxeln förlorar tryck medan bakaxeln får ett för högt tryck. Den nya placeringen blir framför bakaxeln och då fördelas trycket mellan axlarna bättre. Det handlar om 34 kilo som flyttas nästan en meter.

    Samma problem uppkommer om man har en tung baslåda i bagaget.

    Läste i senaste Bilsport om Puttes bygge i taket med om jag minns rätt en 26 kilos konstruktion, detta höjer tyngdpunkten ganska mycket tror jag, precis som mitt och många andras butylade tak.

    Att sätta fast något glömmer man ju inte...men kilon kommer fort med butyl mm.

    Har någon annan funderat på detta eller är man en skadad åkarpojk med n-värde i bakhuvet? http://sv.wikipedia.org/wiki/N-v%C3%A4rde
    Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

    Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

    Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

    Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

  • #2
    Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

    vikten är rminst sagt ett problem i dessa sammanhang *ja i andra sammanhang med iof* kommer ihåg en bil ja byggde för säkert 15 år sedan, en volvo kombi, med flera batterier bak, heldämpad bil, 3 tunga basar bak osv osv, orginal väghållningen va bara att glömma, köpte volvo's R sats å slängde på och ja de blev bättre men endå inte bra, funkade att åka i normala hastigheter, men motorväg kändes lite läskigt, och vid snabba pareringar levde bilen sitt egna lilla liv, nu låg det mycke vikt bakom bakaxeln i denna samt mycke vikt i tak och sidorna pga dämpningen, men helt klart är att man bör tänka till hur och vart man placerar det i bilen, eller bygga en trailerqueen om de blir för tungt, men hur kul e de??

    byggde även en lancia a112 med 4x21" subb mm för massa år sen, den bilen va som en gocart innan bygget, när bygget va klart så kunde den stå och gunga flera minuter efter att man satt den i gungning, pga den ökade vikten,
    så till er alla, tänk på vikten
    De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

    Comment


    • #3
      Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

      Finns en anledning till placering av steg och batteri i min bil.

      Stegen sitter där baksätet var tidigare och batteriet mitt emellan fjäderbentornen bak.
      Baslådan står i reservhjulsbaljan. Med den installationen har jag fått fram vikten i bilen så mycket som möjligt. Bilen beter sig bra mycket bättre i kurvorna nu än tidigare när allt var installerat i skuffen.

      Klart man tänker på sånna saker
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • #4
        Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

        Känns som om jag ska ta och planera om min batteribank:S hade tänkt att köra 6-7 100ah batterier i skuffen och med lådan jag skulle ha så hamnar dom bakom bak axeln:S ca 160- 200 kilo batterier. Hela mitt bygge skulle jag gissa på hamnar på runt 550-650 kilo extra i en liten Toyota corolla från 86. Bromsar och fjädringen ska uppgraderas rätt så ordentligt för annars vågar jag inte köra med den
        TEAM BROSSAN

        SM 2:a i outlaw på Easca SM

        Comment


        • #5
          Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

          Visst har jag funderat på det.
          180 kg batterier, 16 kg steg och kommer bli en baslåda på runt 100 kg och allt i skuffen. Klart att bilen blir tung bak.
          Men jag har höjt min bil bak och det gjorde rejäl skillnad på väghållningen.
          Innan var den som en hal ål på vägen och gjorde inte alls som jag ville.
          Nu märker jag inte ens av det
          Hopp, ska man göra nu då?

          Comment


          • #6
            Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

            Den stora frågan är väl var grejerna tar vägen vid en krock?

            Visst det sitter kanske fast vid normal körning och ser stadigt ut. Men när man stannar på en femöring från landsvägsfart så kommer det mesta vilja flytta på sig. Håller skruvarna fast basen för folk som har vägg? Var batterilådan fastspänd tillräckligt?
            DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

            Comment


            • #7
              Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

              Originally posted by Maildaemon View Post
              Den stora frågan är väl var grejerna tar vägen vid en krock?

              Visst det sitter kanske fast vid normal körning och ser stadigt ut. Men när man stannar på en femöring från landsvägsfart så kommer det mesta vilja flytta på sig. Håller skruvarna fast basen för folk som har vägg? Var batterilådan fastspänd tillräckligt?
              Jag hoppas VERKLIGEN att mina basar sitter kvar kommer köra stål ringar av modell större bakom 61+19mm mdf batterierna kommer sitta nersänkta i reserhjulsbaljan med bra fastsättning så om jag ska få ett batteri i nacken får det ta sig igenom ca 180mm mdf och glasfiber muahaha
              TEAM BROSSAN

              SM 2:a i outlaw på Easca SM

              Comment


              • #8
                Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

                finns standarder för hur man fäster öglor för bälten i racing/rally bilar. Man kan ju börja med att kika där.
                Volvo V70 2010 (Volvo orginal HP)
                Ctr-05 Alpine/Hertz (Mysljud) SÅLD

                Comment


                • #9
                  Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

                  I min bil sitter ju stegen i taket.

                  Ampracket är byggt i glasfiber med skumkärna och jag använder förstärkare utan traditionell kylfläns, allt som allt väger det ändå runt 20 kilo, så det sitter bultat i karossen med M8 och rostfria fyrkantsprofiler. Man vill gärna att det sitter fast om det skulle smälla...
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

                    Jag har problem med vinterkörning med min volvo iaf. Detta sedan jag la till ytterligare ett extra batteri och satte dessa 2 längst bak i skuffen närmast bakluckan och byggde ny baslåda i baljan. Ganska övertygad om att prylarna skulle sitta kvar vid en krock, men pga viktfördelningen har jag hamnat i diket 2 gånger vid halt väglag och märker tydlig försämring att ta sig fram i snö. Nu ska iaf skiten ut och jag tänker mig för vid nästa montering

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

                      Min låda bör inte komma någonstans, den sitter med spännband i lastöglorna plus att den ligger emot taket i framkant (kupén har mindre tak än själva skåpet). Batterierna kommer inte in i kupén men de skulle förmodligen flytta på sig om jag voltade.

                      Skulle jag smälla med en älg så är risken stor att taket skulle döda mig, men å andra sidan så skulle jag nog dött även om taket var orginal i det fallet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

                        Originally posted by diq View Post
                        När jag satte in ett extrabatteri våren 2009 så tänkte jag inte så långt, det hamnade som i många andra bilstereobilar i bagaget. Nu efter lite klurande så kommer jag att svetsa en låda under baksätet istället (detta gör även att jag kommer att kunna ha mina totalt 180 cm Genesissteg i två rader). Problemet med nuvarande placering är att framaxeln förlorar tryck medan bakaxeln får ett för högt tryck. Den nya placeringen blir framför bakaxeln och då fördelas trycket mellan axlarna bättre. Det handlar om 34 kilo som flyttas nästan en meter.

                        Samma problem uppkommer om man har en tung baslåda i bagaget.

                        Läste i senaste Bilsport om Puttes bygge i taket med om jag minns rätt en 26 kilos konstruktion, detta höjer tyngdpunkten ganska mycket tror jag, precis som mitt och många andras butylade tak.

                        Att sätta fast något glömmer man ju inte...men kilon kommer fort med butyl mm.

                        Har någon annan funderat på detta eller är man en skadad åkarpojk med n-värde i bakhuvet? http://sv.wikipedia.org/wiki/N-v%C3%A4rde
                        En bil blir aldrig säkrare än bilföraren. Trots att vägar och bilar är byggda så att skydda oss. Så har vi en tendens till att kompensera detta med att köra bil sämre.

                        Tyngdpunkten är klart viktig men placerar man batteri, steg och basar under rutkanten lär det inte uppstå några problem. Vad händer med alla dessa bilar som kör runt med takbox och 75kg last?
                        Last edited by Bilstereoshopen; October 12, 2010, 23:58.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

                          Ibland så spelar det ingen roll hur säkert du kör, det finns andra på vägen som inte gör det...

                          När vi blev påkörda med Fiestan så höll vi runt 70km/h, spelade inte så stor roll när lastbilschauffören körde snabbare och dessutom fick den brilljanta idén att somna bakom ratten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

                            Jag räknade med att min skuff installation inkl extra batterier motsvarar ungefär som att jag har 2pers i baksätet+packning och min bil påverkas inte så kraftigt av en sådan last väghållningsmässigt det vet jag sedan tidigare , visst känns den lite tröttare men inte så mkt. Jag tror att detta är mer viktigt i vissa bilar än andra och visst bör man om man kan centrera vikten så mkt som möjligt.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

                              Jag har ett par extra batterier i reservhjulsbaljan, baslådan på golvet i skuffen och ett par steg hängande under hatthyllan, märker ingen större skillnad i vare sig väghållning eller acceleration. Men det är mycket trevligare att lyssna på musik. Kan lova att allt sitter väldigt hårt fastsatt, den som vill får gärna komma och rycka lite i grejerna! JonasH vet iaf att slutstegsracket sitter som det ska.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X