Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får inte till det med inställningar i P88:an

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Får inte till det med inställningar i P88:an

Har nyss köpt en Pioneer DEH-P88RSII och får inte till ljudet något vidare. Har kört en automatisk tidskompensering och equalizer, men det blir inte bra. Snarare tvärtom, tog först bort tidskompet och ljudet vart bättre, tog sedan bort den automatiska equalizern och då lät det ännu bättre tyckte jag. Är inte så hemma med tidskomp och equalizern (min första huvudenhet med dessa funktioner) men har sett att många tävlar med denna maskin, så bättre än det här borde den ju vara.

Bilen är en Volvo V70 (gamla karossen)

Övrig bilstereoutrustning:

Diskanter i instrumentbrädan (Volvo Premium)
    Midbasar i bakre och främre dörrar (Volvo Premium)
    Diskanter i stolparna i skuffen (Volvo Premium)
    Bas i skuffen (Digital Designs 3510c)
    Slutsteg till basen (Phoenix Gold Xenon X1200.1)

Kan väl tillägga att de stod att man skulle stänga av slutstegets delningsfilter om man skulle köra med tidskomp. Tycker att basen spelar knappt något efter denna inställning och delar vid 80 Hz i huvudenheten.

Re: Får inte till det med inställningar i P88:an

1. Nolla alla inställningar
    Välj på den lilla spaken på sidan om stereon om du ska köra FRONT/REAR/SUB, eller (AKTIV DELNING) HIGH/MID/LOW. Står i instruktionsboken.
    Om du kör utan aktiv delning så följ denna guide.
    Om inte, ställ in som guiden, fast för varje område, diskant-, midbas osv.
    Dessutom om du kör aktivt, kan du gå in och ändra för varje kanal (L,R) om du håller in högra joysticken i 2-3sek.
    Använd inte automatiska inställningar, då dessa brukar förvränga ljudet enormt!

2. Rätt ljudvolym/nivå från respektive högtalare
    Sätt dig mitt i mellan sätena fram och ta på en ton eller brus eller någon enformig låt. Stäng av REAR och SUB, genom att stå på ex REAR filter och håll ner högra joysticken 2-3sek, ljudet mutas för den kanalen. Ändra sedan så att vänster och höger högtalare spelar lika högt i dina öron, ljudet ska ligga precis i mitten framför dig. Brukar få flytta 1,2,3 steg till något håll. Gör lika dant för rear.

3. Tidskomp
    Sätt dig i förarstolen, mät avståndet med måttband till varje högtalare och knappa in för hand i stereon. Sedan mutar du precis som förut och flyttar lite fram o tillbaka med vänster och höger högtalare. Kompensera, om du minskar 20cm på höger sida, öka på vänster, testa runt lite o lek dig fram. Basen tidskompar du så hör dunket går i takt med framhögtalarna.

4. Branthet / delning
    Om du delar basen högt, Hz och uppåt. Rekommenderar jag hög branthet, 24db och uppåt. Testa att leka lita här, om du har orginalhögtalare utan steg så är det oftast inbyggda filter, därför brukar du inte behöva ändra så mycket här. Utan mer för basen.
    Du som kör aktivt: testa sub mellan 50-100hz, 18-36dB i branthet. Delning mellan diskant och mellanregister, 3000-5000 beroende på vad din diskant pallar såklart, vissa klarar 1500hz. Testa olika brantheter.

5. Equalizer
    Rekommenderar starkt att ladda hem en skiva med toner på för olika frekvenser. Välj en låg behaglig lyssningsvolym. Spela ton för ton, de ska låta ungefär lika högt. Om någon låter mindre så kompenserar du i equalizern. Svårt att höra sig till detta, så använd helst skivan, eller strunta i det helt.

Labba på och lek runt är mitt tips! Detta är iaf så jag ställer in min stereo, och jag är ingen höjdare på det, dock så har jag fått positiva resultat på tävlingar. Folk får gärna påpeka och ha synpunkter.

Ang basen, du har inte dragit ner Gain på slutsteget? Den ska stå mellan kl 11-13 ca.
    Ställer du in genom att ha 85% av maxvolym på stereon, höjer gainen på slutsteget tills basen låter lite illa. Sen är det klart.
    Last edited by pr0bz; October 11, 2010, 21:33.

Comment

Re: Får inte till det med inställningar i P88:an

Gainet står väldigt högt, nästan maxat. Antar att du trodde att jag hade kommit åt gainratten istället för delningsratten? Funderar på om jag inte har fasvänt kontakterna på den främre vänstra högtalaren, då jag höll på sist och micklade en del.

Comment

Working...
      X