Announcement

Collapse
No announcement yet.

bilbaslåda inomhus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bilbaslåda inomhus

    hur kommer den att spela? kommer man uppleva att den spelar högre eller lägre i frekvens motför i bilen?

  • #2
    Re: bilbaslåda inomhus

    Kommer funka, men oftast är "billådor" gjorda för att få hjälp av kupen, så lådan kommer troligtvis inte spela lika djupt.

    Vad ska du drivan med inomhus?
    Niklas Bengtsson

    LjudiBil.Com

    Comment


    • #3
      Re: bilbaslåda inomhus

      Låt den spela in i ett hörn så får du mesta möjliga basförstärkning.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: bilbaslåda inomhus

        tack för svaret! ska inte ha lådan inomhus, men jag tvärtestade mitt rör bara, men vart lite orolig för frekvensen som spelade högst var 70hz, men kopplade den bara till surroundrecivern som ger typ 50watt, men det finns potential iaf, precis varenda skåp å fönster vibrerade då ursinnigt

        Comment


        • #5
          Re: bilbaslåda inomhus

          Att den spelade högst vid så pass "hög" frekvens beror säkert bla på att rummet inte ger lika stor förstärkning av låga frekvenser som bilkupen gör. Sedan är det möjligt att det blir en stående våg på 70 Hz eftersom det bara behövs omkring 2,5 m avstånd mellan två parallella väggar för att det ska kunna uppstå.

          Comment


          • #6
            Re: bilbaslåda inomhus

            Originally posted by Optima View Post
            Att den spelade högst vid så pass "hög" frekvens beror säkert bla på att rummet inte ger lika stor förstärkning av låga frekvenser som bilkupen gör. Sedan är det möjligt att det blir en stående våg på 70 Hz eftersom det bara behövs omkring 2,5 m avstånd mellan två parallella väggar för att det ska kunna uppstå.
            fast eg borde ju ett rum förstärka djupbasen mer kan man tycka då det är större än en bil, en stor bil har ju för det mesta lägre peak än en liten, konstigt det där,
            men vars menar du att dom stående vågorna skule blivit till? mitt vardagsrum är då större än 2,5x2,5meter

            Comment


            • #7
              Re: bilbaslåda inomhus

              men det kanske är normalt då ändå? för enligt mina beräkningar ska portavstämnigen va 45hz iaf, om nu DDs angivelser stämmer att basen tar upp ca2liter så, hoppas det spelar liite lägre i bil bara, men basen är ju helt ny med så..

              Comment


              • #8
                Re: bilbaslåda inomhus

                Originally posted by sjobas View Post
                men vars menar du att dom stående vågorna skule blivit till? mitt vardagsrum är då större än 2,5x2,5meter
                Golv-tak kanske?

                Comment


                • #9
                  Re: bilbaslåda inomhus

                  Är ganska exakt 2,5m i en normal lägenhet/hus.
                  Hopp, ska man göra nu då?

                  Comment


                  • #10
                    Re: bilbaslåda inomhus

                    Svensk standard är 240 cm takhöjd...

                    Att säga vad din rumskurva är är lite svårt, man behöver rummets storlek, lådans storlek placering på bas och port i rummet för att börja simulera, den spelar mattor, soffor och liknande in oxå... Ett fåtal rum (mitt förra vardagsrum t.ex) har basförsvagning t.o.m
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: bilbaslåda inomhus

                      Originally posted by Robsarve View Post
                      Svensk standard är 240 cm takhöjd...

                      Att säga vad din rumskurva är är lite svårt, man behöver rummets storlek, lådans storlek placering på bas och port i rummet för att börja simulera, den spelar mattor, soffor och liknande in oxå... Ett fåtal rum (mitt förra vardagsrum t.ex) har basförsvagning t.o.m
                      Det är det första jag letar efter när jag tittar på ny lägenhet
                      Hopp, ska man göra nu då?

                      Comment


                      • #12
                        Re: bilbaslåda inomhus

                        oj ja höjden tänkte ja ju inte på
                        menmen nu ska vi inte gå in på så komplicerade saker, fick ju iaf svaret ja ville höra att bilen förstärker lowhz mer än vad det gör inomhus

                        Comment


                        • #13
                          Re: bilbaslåda inomhus

                          Det är en av flera orsaker till att de teoretiska lådberäkningarna inte blir "rätt" när lådan ska sitta i bilen, kupen förstärker djupbasen så att basen ofta får en märkbar peak (istället för rak frekvensgång enligt programmet) när det gäller basreflexlådor.

                          Har man designat lådan för bilkupen så kan det lägsta basljudet bli lite fattigt när den används inomhus.
                          Last edited by Optima; September 11, 2010, 10:25.

                          Comment


                          • #14
                            Re: bilbaslåda inomhus

                            Hehe en annan kör med gamla 90tals bilbasar som subar till hemmabion o det lirar kanon,,
                            http://kove.se

                            http://street-beat.se

                            Comment


                            • #15
                              Re: bilbaslåda inomhus

                              Jag använder också gamla bil-basar till hemmabion,tycker dom låter ok.

                              2st Orion NT 12" basar drivet av Nad 218THX.

                              Comment

                              Working...
                              X