Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med att få DLS CA12 att leverera

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Problem med att få DLS CA12 att leverera

Problemet är att jag inte får något riktigt tryck ur min Carpower Blackbass 12". Den låter hyffsat bra och det finns djupbas och lite snärt men ganska lite av det goda.

Den är parallellt kopplad till 2 ohm. Steget ska då leverera 400Wrms. Lådan är en tät sluten låda på 38l, har även testat en 30l. Basen spelar in genom skidluckan i en 850, stabilt och tätt mot ryggstödet.

Huvudenheten är en Pioneer 6000ub. Har även ett RF t4004 som driver RF T152S 5.25"-spelar på bra. Tidigare drev jag basen på två av detta stegs kanaler- ca 250Wrms. Skillnaden när jag bytte till DLS steget var ytterst marginellt bättre, så jag misstänker att jag har gjort någonting fel.

Strömmen- 33mm2 och 21mm2 Jorden-bra kontakt i bältesfästen. Går aldrig under 13.8V när jag spelar bas och mäter över stegets plus och minus.

Har steget inställt på 30-100Hz. Gain på lite mer än hälften. HU lågnivåspänning- 2V

Saker som jag misstänker- Fel låda och montering, testa portad?
    Något felinställt på HU, har ställt på: Preout: FULL tex.
    Att jag inte har många referenser på hur högt och bra det ska spela.
    Kan lågnivåkabeln orsaka detta? Lågnivåingångarna är bara märkta med A och B men det spelar väl ingen roll på monosteg?
    Har testat att fasvända basen. Kan ha gjort nåt nybörjarmisstag.

Steget: http://blekingebilradio.nordicshops.com … ory_id=181

Mycket tacksam för lite eftertanke på mitt problem!

Re: Problem med att få DLS CA12 att leverera

Porta baslådan säger jag konkret, om du vill spela högre.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

Comment

När man har en sluten låda så behövs det generellt mera effekt för att spela optimalt.
      sigpicMS-SOUND
      Micke7406

Comment

inte konstigt om du har -2 volt lågnivå.

Comment

Delar du aktivt på cd`n till suben,eller använder du lågpassfiltret i slutsteget?

Bästa är att dela i cd`n.60-80hz.branthet-18-36db.

Comment

Är nog som ni säger... portad får bli nästa projekt. Men det känns ändå som att man ska kunna spela högre med slutet oxå. Är det någon ide att lägga ut en liten filmsnutt för att visa att basen inte rör mycket på sig?

Delar bara på steget nu.

Förstår inte riktigt vilken skillnad det gör att ha cd´n på Preout:FULL och Preout: Sub.

När Preout: Sub är inställt så kan man dela basen 80Hz 100Hz osv med någon kurvjustering. Men inte när Preout:FULL är inställt... såklart. Vilken ska ja använda?

Comment

Originally posted by erik_90 View Post
              Är nog som ni säger... portad får bli nästa projekt. Men det känns ändå som att man ska kunna spela högre med slutet oxå. Är det någon ide att lägga ut en liten filmsnutt för att visa att basen inte rör mycket på sig?

Delar bara på steget nu.

Förstår inte riktigt vilken skillnad det gör att ha cd´n på Preout:FULL och Preout: Sub.

När Preout: Sub är inställt så kan man dela basen 80Hz 100Hz osv med någon kurvjustering. Men inte när Preout:FULL är inställt... såklart. Vilken ska ja använda?
              Du ska använda: Preout sub!,ställ den sen på 80hz.Ställer du den på "Full "så skickar cd`n ut en fullregistersignal utan att dela suben.

Oftast så blir det bättre kontroll på basen genom att använda cd-spelarens filter.

Hur ser kurvjusteringen ut?

Comment

Ok, har testat att att ha den på sub och 80Hz, men vet inte om det blir någon större skillnad eftersom det ändå spelar så pass lågt. Som sagt kontrollen är det inte något större fel på men trycket saknas.

Vet inte riktigt hur den justerar kurvan men den är graderad från 0 till +12 typ.

Comment

Blev det inte lite mer bas när du fasvände den?

När den sitter i skidluckan spelandes framåt och det är tätt mellan baslåda och ryggstödet,så tycker jag det är mer bas när man fasvänder basen.Alltså vänder på + och - på basen.

Comment

Originally posted by Välljudsfantast View Post
                    Blev det inte lite mer bas när du fasvände den?

När den sitter i skidluckan spelandes framåt och det är tätt mellan baslåda och ryggstödet,så tycker jag det är mer bas när man fasvänder basen.Alltså vänder på + och - på basen.
                    Jo som du säger så spelade den lite bättre fasvänd mot framsystemet, men fortfarande inte bra. Men som sagt så har jag ingen aning om hur bra den ska spela när allt stämmer.

Comment

Är det inte så att basen kommer igång när du öppnar bagageluckan?
                      Hjälpte min svåger i en 850, idenna blev detta fenomen i alla fall...
                      Vad jag hört ska det vara absolut helt tätt mellan bagage och cupe, vid hatthylla mm.
                      Kan funka att vända på lådan, om du inte orka täta överallt...

Comment

Originally posted by skodamannen View Post
                        Är det inte så att basen kommer igång när du öppnar bagageluckan?
                        Hjälpte min svåger i en 850, idenna blev detta fenomen i alla fall...
                        Vad jag hört ska det vara absolut helt tätt mellan bagage och cupe, vid hatthylla mm.
                        Kan funka att vända på lådan, om du inte orka täta överallt...
                        Jo så var det innan jag tätade mot ryggstödet. Men har inte tänkt på att täta i hatthyllan däremot,ska kolla hur det ser ut.

Comment

jag har köpt ett sånt steg me men får det inte och rocka ... har det på en jbl bandpass låda gto extra batteri och allt men spelar inte nå endå vad kan felet va har provat me allt i sterion med me inställningar och sånt men förstår mig inte på dls skiten nån som har nå bra svar ?

Comment

Jag skulle köra åp full pre-out istället för SUB. jag har haft ngra CD' enheter som av ngn anledning haft betydligt lägre nivå ut på SUB än på "REAR" som det hette på den spelaren.

Dleningen får du lösa säg typ 80hz på steget istället.

Sedan hur stegen är inställda på GAIN spelar en hel del roll. Det är ju möjligt att RF steget var betydligt mer känsligt än vad DLS stegets ingång är. I så fall behöver den skruvas upp en hel del. Ytterligare kan det vara en smula mer kräm i RF steget än vad som står. Vilket i så fall, i kombination med annan känslighet på dls steget kanske du inte plockar ut så mkt mer effekt som du tror.

Prova på volym, säg 40/50 på spelaren.
                            koppla ur framsystemet tills vidare, ryck RCA kablar lr ngt.
                            Spelare på PREout FULL
                            LPF filter på steget: ca 80hz
                            Vrid upp GAIN tills du ser om du får ut mer ös av basen än tidigare.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Working...
                            X