Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslåda till Saabs originalstereo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Baslåda till Saabs originalstereo

    Hej!

    Jag är ny här och har just börjat intressera mig för billjud. Jag har en 10" aktiv baslåda sedan tidigare, men som inte använts på något år. Nu har jag tänkt mig att koppla in den i min Saab 9-3 från 99.

    Problemet jag har är att jag behöver någon form av adapter eller monteringskablage till stereon eftersom jag inte kan koppla in den annars (inga uttag kvar, inget lågnivå-uttag).

    Jag har frågat på Saab och dom säger att det går att koppla in lådan i nuvarande stereo och att det skall finnas ett speciellt kablage för det, men dom visste inte riktigt vart man kunde få tag i det.

    Därför frågar jag nu här om det är någon som har koll på vad det är för adapter/kablage jag behöver ha och vart jag kan få tag på det?

    Tacksam för svar!

  • #2
    Re: Baslåda till Saabs originalstereo

    du behöver en hög/lågnivå adapter, finns i så gott som alla bilstereofirmor.

    http://www.ljudstudion.se/hog-till-l...r--p-2444.aspx

    Comment


    • #3
      Re: Baslåda till Saabs originalstereo

      Varför omvandla hög till lågnivå när det finns lågnivå i enheten? Om du har lilla systemet så duger en SAAB 1, om du däremot har högtalare i dörrarna också så behöver du en SAAB 2. Bara att plugga in och köra.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Baslåda till Saabs originalstereo

        såna där skulle alla biltillverkare haft!
        märkligt dock att inte saab kunde hjälpa dig då dom förberett för det :s
        Last edited by sjobas; September 6, 2010, 21:23.

        Comment


        • #5
          Re: Baslåda till Saabs originalstereo

          Är lite osäker på dom andra kablarna oxå, har en blå kabel (remoten) och en gul (B+)

          På förra stereon jag hade lådan inkopplad var det enkelt att se vart dom skulle ta vägen (rakt ner i varsin "sockerbit") men här känns det inte lika enkelt. Behöver jag ha något extra-kablage för dem eller hur gör jag?

          Tackar för hjälpen!

          Comment


          • #6
            Re: Baslåda till Saabs originalstereo

            Köpte och fick hem adaptern häromdagen.
            Adaptern har 4st uttag, 2 för fram-hägtalarna och 2 för bak.
            Spelar det någon roll vilken av dom man kopplar in den på, eller ska man köpa en förgreningskabel och koppla in lådan mot alla 4 kontaker?

            Comment


            • #7
              Re: Baslåda till Saabs originalstereo

              Står det nåt om Rear/Front vid uttagen? Annars så spelar det ingen roll, då är dom parallellkopplade.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Baslåda till Saabs originalstereo

                Ja det gör det.

                VF HF
                VB HB

                Betyder att jag behöver köpa en förgreningskabel antar jag?

                Tacksam för alla svar!=)

                Comment


                • #9
                  Re: Baslåda till Saabs originalstereo

                  Nejdå, koppla in dig på antingen VF/HF eller på VB/HB så blir det bra, det viktiga är att du får både vänster och höger signal.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Baslåda till Saabs originalstereo

                    Lådan spelar inte riktigt som den ska, direkt när man startar bilen så dånar det ganska bra där bak, men det sjunker till en betydligt mindre, nästan obefintlig nivå efter bara några sekunder. vad kan det bero på?

                    Kan det bero på ev glapp i någon kabel eller kan det bero på att högtalarna fram är slut och måste bytas ut?

                    Eller kan det vara så illa att det är stereon som inte orkar med lådan?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Baslåda till Saabs originalstereo

                      eller ett steg med inbyggd högnivå är ännu smidigare bara plugga på bakhögtalarna spar du tiden de tar o dra ut sterion o allt de med

                      Comment

                      Working...
                      X