Hejsan jag undrar när gränsen går för att man måste skaffa ett extra batteri till ljudsystem i bilar ungefär? om vi tänker en vanlig volvo 740 som exempel. Kanske är svårt att svara på men på ett ungefär?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Flera batterier fundering
Collapse
X
-
Re: Flera batterier fundering
Spelar du full kareta (låga ohmtal)med bilen avstängd då drar det ström
själv har jag 1 st Maxima 900 dc till 3500 watt och det funkar ypperligt
Så det med 1 batteri/kw slutstegseffekt är lite av en myt
vilket jag oxå förespråkat men efter att ha läst vad Nonne skrivit här på forumet har jag oxå lämnat denna tanke
Comment
-
Re: Flera batterier fundering
VAD man vill ha ut av batteriet/batterierna är ngt att tänka på med.
Spela länge? Mer Ah.
Ha strömmen snabbt? Hög kortslutningström och låg inre resistans. Vissa säger att man skall kika på hur hlg CCA ett batteri har för detta. Men då man har luskat runt lite med så har man märkt att det inte finns ngt direkt samband mellan högt CCA och hög kortslutningsström. Ett batteri på 550 cca kan ha 5KA i kss (kan vi säga för att förenkla) medans ett annat med 900 cca kan ha 2KA i kss. CCA står för Cold Crank Ampere. Dvs kallstartsröm och är uppmätt -20 grader om jag inte minns fel.Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra
Comment
-
Re: Flera batterier fundering
Gäller det en äldre bil som tex 740 så är det ofta flera saker som bör kollas upp innan man funderar på extra batteri. Det ordinarie batteriet är ju viktigt, sätter man ett nytt bra batteri i skuffen och sedan har ett dåligt batteri under huven så blir det ju nästan bara det nya batteriet som får jobba. Rent praktiskt har det egentligen bara blivit "ett nytt batteri" istället för "ett extra batteri".
Båda batterijordkablarna och generatorns jordkabel+laddkabel ska ses över, de plockas bort och alla kontaktytor+kablarnas kabelskor slipas plåtrena innan de säätts tillbaka. Det är heller ingen nackdel att byta ut dessa kablar mot grövre, då vet man dessutom att de är i bra skick.
Generatorns laddning mäts upp och gärna testas med belastning (dvs flera strömförbrukare slås på) så att den klarar av att ge bra laddspänning vid en rimlig belastning, gör den inte det så kollas bla kolen/laddregulatorn upp och byts ut vid behov.
Volvo 740 har väl "bara" 55 Ah batteri som orginal, brukar iaf stå den kapaciteten i rekommandationstabellerna. Ett helt vanligt 55 Ah ger ju inte supermycket i ström, är det dessutom slitet så orkar det inte ge speciellt mycket ström utan märkbara spänningsdippar. Detta är en av flera anledningar till att först fixa till ordinarie batteriet innan extra batteri slängs in i bilen. Min egen rekommendation är att sätta dit så stort som ryms på batterihyllan, om plånboken tillåter.
Den där tumregeln med 1 batteri per 1000 WRMS i slutstegseffekt har diskuterats och naturligtvis är det flera faktorer som avgör när flera batterier bör monteras, dock är min egen åsikt att det inte blir sämre av att följa tumregeln. Men för att saker ska fungera bra så gäller det förstås att installera allting på rätt sätt, annars blir det fiasko och det kanske slutar med att båda batterierna förstörs pga dålig laddning eller glappkontakt i kabelskor (tex dålig pressning).Last edited by Optima; September 2, 2010, 19:57.
Comment
-
Re: Flera batterier fundering
Originally posted by Optima View PostGäller det en äldre bil som tex 740 så är det ofta flera saker som bör kollas upp innan man funderar på extra batteri. Det ordinarie batteriet är ju viktigt, sätter man ett nytt bra batteri i skuffen och sedan har ett dåligt batteri under huven så blir det ju nästan bara det nya batteriet som får jobba. Rent praktiskt har det egentligen bara blivit "ett nytt batteri" istället för "ett extra batteri".
Båda batterijordkablarna och generatorns jordkabel+laddkabel ska ses över, de plockas bort och alla kontaktytor+kablarnas kabelskor slipas plåtrena innan de säätts tillbaka. Det är heller ingen nackdel att byta ut dessa kablar mot grövre, då vet man dessutom att de är i bra skick.
Generatorns laddning mäts upp och gärna testas med belastning (dvs flera strömförbrukare slås på) så att den klarar av att ge bra laddspänning vid en rimlig belastning, gör den inte det så kollas bla kolen/laddregulatorn upp och byts ut vid behov.
Volvo 740 har väl "bara" 55 Ah batteri som orginal, brukar iaf stå den kapaciteten i rekommandationstabellerna. Ett helt vanligt 55 Ah ger ju inte supermycket i ström, är det dessutom slitet så orkar det inte ge speciellt mycket ström utan märkbara spänningsdippar. Detta är en av flera anledningar till att först fixa till ordinarie batteriet innan extra batteri slängs in i bilen. Min egen rekommendation är att sätta dit så stort som ryms på batterihyllan, om plånboken tillåter.
Den där tumregeln med 1 batteri per 1000 WRMS i slutstegseffekt har diskuterats och naturligtvis är det flera faktorer som avgör när flera batterier bör monteras, dock är min egen åsikt att det inte blir sämre av att följa tumregeln. Men för att saker ska fungera bra så gäller det förstås att installera allting på rätt sätt, annars blir det fiasko och det kanske slutar med att båda batterierna förstörs pga dålig laddning eller glappkontakt i kabelskor (tex dålig pressning).
Måste fråga pga att jag själv precis köpt 2st Optima gul 55Ah som jag tänkte ha i bilen.Last edited by Välljudsfantast; September 2, 2010, 22:35.
Comment
-
Re: Flera batterier fundering
765A menade du va?
Ska inte säga för mycket för detta har jag bara hört. Optima leverar inte strömmen på samma sätt som ett vanligt bilbatteri.
Ett vanligt så sjunker volten lite hela tiden om man spelar med bilen avstängd vill säga.
Men ett Optima sjunker inget förrän på slutet så allt försvinner på en gång.
Det gör att man har mycket volt en längre period.
Så har jag fått det förklarat för mig och jag litar på vad den människan säger.
Om det är rätt eller fel vet jag inte till 100%Hopp, ska man göra nu då?
Comment
-
Re: Flera batterier fundering
man måste nog ha mer ström till vardags än till tävling, eller måste ska man väl inte säga, men sakerna mår väl sämre av att gå på låg volt länge vilket dom kan göra under en hel kväll om man är ute å raggar än till endast en burp? tycker iaf det är en bra tumregel med 1batt/kw visst kan man som vissa säger köra flera kw på ett batteri, men hur länge... tror ju även inte det spelar sämre om man nu hade stoppat dit nåt extra batteri heller.
Comment
-
Re: Flera batterier fundering
Originally posted by Välljudsfantast View PostTänkte på när du skrev "bara" 55Ah,Optima gul är ju bara på 55Ah,ska man hellre ha större än det?
De större modellerna av Optima YT (55/66/75 Ah) tillhör kategorin "kraftiga" batterier kan man säga, dock finns det flera andra batterier som är kraftigare i förhållande till storleken än Optima.
Du får väl se hur det blir med dina två batterier, det är nästan omöjligt att i förväg veta hur det ska bli.
Comment
-
Re: Flera batterier fundering
På sätt och vis stämmer det. Ett batteri som har låg inre resistans orkar hålla stabil spänning vid hög strömförbrukning under längre tid jämfört med ett batteri med hög inre resistans, Optima har antagligen lägre resistans jämfört med "vanliga" batterier. Jag skriver "antagligen" eftersom den inre resistansen inte brukar vara angiven på de vanliga batterierna, därför är det ett antagande.
Men det är ju inta alls enbart Optimas batterier som har de egenskaperna, de flesta AGM-batterier i dag har kompakta cellkonstruktioner som bla innebär låg inre resistans.
Optima är i dag inte "överlägset" på det sätt som batteriet var för tex 15-20 år sedan, det har ju dels kommit fram andra fabrikat av AGM-batterier och dels blivit förbättringar av de vanliga batterierna. Medan detta har pågått så verkar Optima mer eller mindre ha "stannat av" i utvecklingen och andra batterier har kommit ikapp eller dragit ifrån.
För den skull anser jag dock inte att Optima är dåligt, men alla har förstås olika tycke.
Comment
Comment