Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avstämning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avstämning

    Undrar lite om det händer något speciellt om man stämmer av lådan under basens fs-värde?

    Vet att det inte är bra att spela under avstämningen och fs-värdet på basen, men vissa basar har lite högre fs (läs 40 hz) än andra, kan man iaf stämma av lådan till tex 30-35 hz?
    Hopp, ska man göra nu då?

  • #2
    Re: Avstämning

    Audiotop wf15.4A som jag kört med över i 1 år nu har jag aldrig haft problem med 29-30 hz avstämmning. Och dom basarna har ett fs på 37 hz .

    Men alla säger olika om det här samt att alla basar beter sig på sitt sätt.

    Sen beror det ju också på hur stor låda man kör med. Ju större låda man har ju mer konutslag bortanför avstämmningen
    155++db@25hz
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

    sigpic

    Ljudbyggaren.se

    Comment


    • #3
      Re: Avstämning

      Lite osäker men långt bak i hjärnkontoret säger det att med en lådvolym som motsvarar högtalarens Vas spelar basen ner till Fs
      Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
      www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
      www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

      Comment


      • #4
        Re: Avstämning

        AndrAAx, den teorin har jag aldrig hört. Hoppas det kan komma någon och bekräfta något som sagt hittills.

        Så det inte bara var tur för Techno och att AndrAAx kom ihåg fel
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #5
          Re: Avstämning

          Vas är den lådvolym för en sluten låda där den inneslutna luftens fjädringsverkan är lika stark som fjädringen i högtalarens upphängning.

          Fs är högtalarens resonansfrekvens i fri luft = utan låda.

          Det är inte nödvändigtvis fel att stämma av under Fs men effekttåligheten blir lite lidande.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Avstämning

            Originally posted by Softis View Post
            AndrAAx, den teorin har jag aldrig hört. Hoppas det kan komma någon och bekräfta något som sagt hittills.

            Så det inte bara var tur för Techno och att AndrAAx kom ihåg fel
            Det märker du när det börjar lukta Hallon
            sigpicMS-SOUND
            Micke7406

            Comment


            • #7
              Re: Avstämning

              Originally posted by Robsarve View Post
              Vas är den lådvolym för en sluten låda där den inneslutna luftens fjädringsverkan är lika stark som fjädringen i högtalarens upphängning.

              Fs är högtalarens resonansfrekvens i fri luft = utan låda.

              Det är inte nödvändigtvis fel att stämma av under Fs men effekttåligheten blir lite lidande.
              Lite lidande, hur mycket är lite?

              Låt säga att jag stämmer av tex 5 hz under fs och basen tål 2500 rms... Hur mycket tål basen i den lådan då?
              Uppskattningsvis bara, vill veta om det rör sig om 2000 rms eller 500 rms.

              Fråga nr 2.

              Jag stämmer av lådan till 32 hz fs VS stämma av på fs-värdet (38 hz), i vilken av lådorna spelar basen bäst vid 30-35 hz?
              Och i vilken tål den mest effekt?

              Spelar bäst = inte låter illa
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • #8
                Re: Avstämning

                Orsaken att jag var lite svävande är att det beror helt på hur basen är byggd.

                Att den tål 2,5 kW betyder ju egentligen bara att talspolen tål så mycket utan att smälta.
                Vad den verkligen tål beror på lådans konstruktion. I en liten sluten låda klarar den nog den effekten utan att bottna, men i en basreflex handlar det om klart mindre effekt, särskilt vid låga frekvenser. Så portar du lågt kanske du får bättre effektålighet i vissa fall men i andra riktigt dåligt.
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Avstämning

                  Det där är ju i mitt tycke en intressant sak. Utifrån det som skrivs rent allmänt angående att stämma av under högtalarens Fs så verkar det som att högtalaren (talspolen) lättare "brinner upp", det skulle jag i så fall vilja ha en bra (men någorlunda enkel om det går) förklaring på.

                  Jag kanske inte förstår hur det hela hänger ihop, men tycker iaf det är konstigt att talspolen värms upp "supermycket" bara för att man stämmer av under Fs.

                  En sak har jag dock förstått, det är att när högtalaren spelar frekvenser vid avstämningen så minskar ju konrörelsen markant. Då kan också talspolen bli extra uppvärmd eftersom kylningen avtar. Men detta fenomen inträffar i så fall oavsett om man stämmer av vid Fs eller ovanför Fs, då tycker jag inte att detta har med saken att göra.
                  Last edited by Optima; September 1, 2010, 21:58.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Avstämning

                    Om dessa påståenden är riktiga så måste det hända något annat för att spolen ska värmas upp mer! Tex impendansändring, den blir lägre och på så sätt går det mer effekt igenom spolen och den blir varmare?

                    Men intressant tråd!
                    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Avstämning

                      Fs är högtalarens impedanstopp (64 Ohm vid 25 Hz i svarta kurvan nedan)

                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Avstämning

                        Då ger ju stegen ingen effekt alls så då borde det ju inte vara några problem alls att köra under Fs! Även om som dom nu säger att tex basen bara tål halva effekten, men steget kommer ju bara att ge ut 1/16 del av vad det kan!
                        Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                        www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                        www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Avstämning

                          Det resonemanget stämmer ju helt. Så länge du bara kör en ton runt fs.
                          Spelar du musik så spelar steget ju i hela frekvensområdet och jobbar då mot den svarta kurvans lägsta del. Alltså 4 Ohm.

                          Det är inte den elektriska effekttåligheten som är problemet, utan den mekaniska.
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Avstämning

                            Så om vi tar det här på lite enklare nivå....

                            Om man stämmer av under/på FS så får man bättre effekttålighet över fs-värdet. Men spelar man för djupa toner, runt/under fs så kommer spolen brinna?

                            Då borde det betyda att om man har ett fs värde på 38 så ska man inte stämma av den under?

                            38 hz känns lite högt för min del då jag gillar den djupaste basen, så det känns som att jag vill ha avstämningen runt där. Även om det inte är tokdjup bas, funkar det att spela riktigt högt med en avstämning på 38 hz om fs ligger på 38 hz?

                            Kanske vart lite krångligt det där

                            Jag lyssnar alltså på musik som basen går mellan kanske 30-45 hz, hur blir det då när jag spelar riktigt högt och det kommer en 25 hz ton, brinner spolen direkt då?
                            Hopp, ska man göra nu då?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Avstämning

                              Impedanskurvan i friluft och när den hamnar i en given låda är två helt olika saker.

                              Man kan absolut stämma lådan under elementets friluftsresonans, då den är relativt intetsägande om man inte tar hänsyn till övriga parametrar.

                              Det värsta som kan hända om man stämmer för djupt är: Ingen bas med stängda dörrar samt sämre verkningsgrad högre upp i arbetsområdet.

                              Men effekttåligheten blir högre mekaniskt kan man säga när man spelar musik med djupa toner om lådan är djupare stämd. Limmet som håller talspolen på plats samt lacken på tråden smälter av en sak: För mycket värme. Det har inget med FS att göra.

                              Man kan säga att bandbredden minskar och verkningsgraden ökar i denna med högre avstämning. Dvs frekvensomfånget.

                              Mvh Mattias Hedin
                              Last edited by Hedde; September 2, 2010, 10:00.
                              DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

                              Comment

                              Working...
                              X