Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på baselement

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Tips på baselement

Originally posted by Chyt View Post
    Tackar!
    Jag kikade lite på Hertz HX250/300 och rekommenderade lådvolymer på dbakuten var ju riktigt små
    MEN, om jag har förstått det hela rätt så kommer jag inte få ner någon utav dessa basar i 1ohm.
    Det bästa hade väl varit om det fanns med 2x2ohm spolar istället för 2x4

Hur pass stor betydelse har det egentligen tro?
    Offra lite effekt och få bättre kontroll istället genom att köra i 2ohm dom HX jag lyssnat på har inte haft speciellt mycket effekt utan mellan 500-700rms vilket verkar räcka gott för vanligt poppande

Comment

Jag åker med två Hertz HX250D i min bil och jag är tycker det låter trevligt.
      Volvo V70 2010 (Volvo orginal HP)
      Ctr-05 Alpine/Hertz (Mysljud) SÅLD

Comment

Tipsar om Focal Polyglass K27v2.
        Använder lillebror som spelar förbaskat trevligt...
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Tackar vänligast för alla svar!!

Enklaste lådan jag kan bygga eller ja få tag på är en cylinderformad låda som går ner mot reservhjulet, då skulle volymen hamna på ungefär 12L = litet....

Finns lite andra varianter såklart om jag behöver mer liter, i värsta fall får man väl kasta ut reservhjulet, (men det skulle nog kännas tråkigt om man står där med punka nån dag)

Ser att man fått många trevliga tips här, har sökt runt lite på google om basarna som nämns här i tråden och alla basar ser ju riktigt trevliga ut Tack för det!

Funderar på om man ska köpa en 12" eller om man ska gå på en 10" istället, kanske blir bra tryck i en 10a om man lägger runt 3000kr.
          Vill ha bra tryck och rapp, helst inte så "flåsig" eller vad man ska säga.....

Känns som om att jag har väldigt svårt att bestämma mig vad man ska slå till på för bas....... fortsättning följer!!

Comment

Det är lätt att få den där tanken: "tänk om jag inte får tillräckligt med bas". Denna tanke i kombination med 12 liter är ingen lätt ekvation Jag var i den sitsen för några år sen och körde med både livrem och hängslen. Efter MYCKET parameterbitande på diverse intressanta baselement föll beställningen till slut på TVÅ Peerless XLS10. Jag byggde, ambitiöst som vanligt, blev klar och blev besviken. Japp, du läste rätt, besviken. Nu hör jag inte till de värst psykotiska basskallarna men jag gillar bas och normalt sett har jag aldrig ansett att det finns en parameter som heter "för mycket bas". Den sanningen stod jag dock i med den satsningen. Jag hade två XLS tior, i var sin låda på 18 liter slutet, drivna av var sitt 900watt steg. Ljudbild gick inte att tala om. Allt DRÄNKTES i subbas och något som levde strax över det i frekvens.

Jag tog mig en funderare och byggde ny låda, med EN 10:a, riktade om lite, minskade lådvolymen i två omgångar, först 14 liter men landade slutligen på 11 liter, slutet fortfarande. Där hittade jag modellen. Mest är inte bäst, störst är inte mest och bara för att man laddar från tårna ekonomiskt i sin iver att bli toknöjd, är det inte alls säkert att man trots det blir just nöjd. Märkligt det där faktiskt. Det blev att jag använde ett steg på c:a 2x200Watt på ett vettigt 6.5"kit och ETT 900watts (och märk väl ganska strömstarkt) steg på EN XLS10:a i 11 liters låda. Anläggningen drog inte alls så mycket ström längre, den var lätt att montera och den vägde inte så man var tvungen att åka chippat för den sakens skull. Som en outgrundlig bonus lät det dessutom befriande bra och även om det inte var några kalleanka produkter involverade var det ändå ingen superdyr anläggning. Man sover goare om nätterna då eftersom man kan sova i sängen och inte i baksätet på bilen med ett slagträ som kamrat

Lycka till med din satsning, som du märker finns det mycket bra kunskap här och kompetens utan motstycke även om det dras lite åt olika håll mellan varven...
            //mt4base

Comment

Om du bara har tolv liter att tillgå så titta efter en 10"are istället för 12"are. Generellt så kräver en 10"are mindre låda.

Comment

Working...
              X