Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på baselement

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips på baselement

Tjena,

Har införskaffat ett Audison SR1Dk MonoBlock och tänkte skaffa mig en ny bas så småning om här. Har stora funderingar på att bygga ner det i reservhjulsbaljan för att spara bagageutrymme i min redan "trånga" outlander.

Så en singel bas är det som gäller, jag spelar blandad musik (Typ Spotify's toplista) = Ganska så blandat!

Tycker att Kickers fyrkantiga skulle passa bra där i bagageutrymmet, men hur spelar dom?

Lådvolym kan jag anpassa ganska mycket, men ser gärna att basen spelar bra i en liten sluten låda!! Men går även bygga portar och ha en lite större låda om det skulle behövas..

Prisklass jag tänkt mig: Helst inte mer än 3000kr

Nu idag har jag kopplat in nån gammal pioneer 12" i en portad låda, den låter väl helt OK men jag kan inte ens vrida på 50% i level på steget...
    Har även provspelat en JBL 10", 1002D(?) som jag sänkte ner i reservhjulsbaljan utan att bygga en låda under = måååånga liter och inte ett dugg tätt nånstans, det lät inge vidare

MVH
    Christian

Re: Tips på baselement

Kicker är säkert ett bra val. Man kan även kanske tänka sig en JL Audio bas? Det finns väldigt många trevliga högtalare därute och jag står på mig med en rekomendation ang Peerless XLS el möjligen XXLS (länge slaglängd om jag inte är felinformerad), har kört min XLS10" i 11 liter slutet men BRA resultat. Effekt inmatad motsvarande det steg du tänker använda. Tror du kommer få fler tips och råd här, kunskap och erfarenheter är forumets styrka.

/mvh
    mt4base

Comment

Originally posted by mt4base View Post
      Kicker är säkert ett bra val. Man kan även kanske tänka sig en JL Audio bas? Det finns väldigt många trevliga högtalare därute och jag står på mig med en rekomendation ang Peerless XLS el möjligen XXLS (länge slaglängd om jag inte är felinformerad), har kört min XLS10" i 11 liter slutet men BRA resultat. Effekt inmatad motsvarande det steg du tänker använda. Tror du kommer få fler tips och råd här, kunskap och erfarenheter är forumets styrka.

/mvh
      mt4base
      Tack för tipsen!

JL Audio har jag kikat lite på, men Peerless XLS och XXLS ska jag kolla in för det har jag inte hört förut ens

Jo tips mottages tacksamt!! Har inte så mycket erfaranenhet av billjud själv...

Comment

Hertz HX250/300 låter riktigt trevligt i slutet

Comment

Originally posted by darki3 View Post
          Hertz HX250/300 låter riktigt trevligt i slutet
          Tackar!
          Jag kikade lite på Hertz HX250/300 och rekommenderade lådvolymer på dbakuten var ju riktigt små
          MEN, om jag har förstått det hela rätt så kommer jag inte få ner någon utav dessa basar i 1ohm.
          Det bästa hade väl varit om det fanns med 2x2ohm spolar istället för 2x4

Hur pass stor betydelse har det egentligen tro?

Comment

Om du gillar XXLS, då kan det nog vara att du även vil gilla B2's AC10 eller AC12.

Dessa har 2 x 2 ohms spolar och har en rätt bra kännslighet med.

Samtidigt passer dom rätt bra med din prisklass och dom spelar bra i slutna lådor.

Går även att få bra resultat med dom om man vill.

B² audio Sweet Like Danish
            www.b2audio.com

Comment

Originally posted by B2 audio Jay View Post
              Går även att få bra resultat med dom om man vill.
              Och hur gör vi då då ?
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Håller med Mattias (mt4base), en XLS eller XXLS är ett extremt bra val.

Om du är ute efter tight med bra kontroll så finns det max 3 basar på marknaden som är i paritet med dem.

Tävlingsresultaten som vi hade på Ncore med dem talar sitt tydliga språk. Det var ingenting som ens var i närheten under 2 år i rad.

/jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by B2 audio Jay View Post
                  Om du gillar XXLS, då kan det nog vara att du även vil gilla B2's AC10 eller AC12.
                  Eftersom firmor inte får länka till sig själva, är det lika bra att tipsa om just Peerless XXLS som finns att köpa på HIFIKIT i Stockholm.
                  Tel: 08 33 51 51
                  Öppet vardagar 11-18
                  Öppet lördag 11-15
                  Bra support och trevliga killar.
                  Jag har procent där, så du(Chyt) kan få fraktfritt utan problem om du bara säger vad du ska ha för modell av Pierre r(LESS) , uttalas pjär är less eller Peerless.

Mvh
                  Pierre
                  Seastreams Garage
                  SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                    Och hur gör vi då då ?
                    Det borde väl du veta Nonne. Finns ju inte många som har liknande kunnskap som du har.

Oavsett vilken bas du har, så är nycklen till bra resultat beroende på att man vill jobba med grejorna. Och inte bara skriva på nätet.

Om man får tag på en XXLS, då kan jag också intyga att basen är grym.
                    Lite svårt att hitta dom i grannlandet.
                    B² audio Sweet Like Danish
                    www.b2audio.com

Comment

Originally posted by jonash View Post
                      Om du är ute efter tight med bra kontroll så finns det max 3 basar på marknaden som är i paritet med dem. /jonas
                      Mycket vågligt uttalande, du har provat allt förstår jag?

Vet ett par basar du har noll koll på, 2 minuter i någon bil anser inte jag som erfarenhet!

http://www.audiosystem-europe.com/hxE.html

Phase serien inte är sämre, gjort ett par gemförelser och den har lirat skjortan av konkuransen!

Men jag håller fullständigt med dig att de där Peerless basarna i pappmembransutförande är mycket musikaliska!
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

HX Phase har ju dessutom ett imponerande Xmax, 152 mm för 12" och 143 mm för 10".

Inte lätt att hålla reda på alla siffror när man gör tabeller.

Comment

Jag har påtalat detta!
                          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by Optima View Post
                            HX Phase har ju dessutom ett imponerande Xmax, 152 mm för 12" och 143 mm för 10".

Inte lätt att hålla reda på alla siffror när man gör tabeller.
                            Haha, den va inte illa Tog en stund att fatta att det inte stämde
                            Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                              Mycket vågligt uttalande, du har provat allt förstår jag?

Vet ett par basar du har noll koll på, 2 minuter i någon bil anser inte jag som erfarenhet!

http://www.audiosystem-europe.com/hxE.html

Phase serien inte är sämre, gjort ett par gemförelser och den har lirat skjortan av konkuransen!

Men jag håller fullständigt med dig att de där Peerless basarna i pappmembransutförande är mycket musikaliska!
                              Jo konmaterialet säger ju mycket......

Det är väl som så att det bästa man kan göra är att lyssna runt lite. Jag har ej hört dem där Audiosystem helt riktigt.

Dem är kanske bra, kanske inte. De får väl bevisa sig då. Och det var egentligen poängen; Peerless XLS / XXLS har bevisat sig ENORMT mycket genom åren. Vi har använt dem med mer framgång än de flesta, Genesis likaså, med flera baserar sina grejer på dem.

Det talar ett ganska tydligt språk anser jag.

Men, det är inte mina öron som sitter på trådskaparen
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Working...
                              X