Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beräkna port till bandpasslåda

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beräkna port till bandpasslåda

Har köpt en bandpasslåda, där inte porten var gjord. Och jag vet inte hur man räknar ut porten till en bandpasslåda.
    Kommer använda 2st Orion Hp 12", kan dock inte hitta hur många liter dom fyller upp.

Re: Beräkna port till bandpasslåda

Varje bas tar upp ca 2,7 liter enligt manualen. 50-55 Hz avstämning kan jag tänka mig att lådan bör ha (gäller både 12D2 och 12D4), det ser så ut när jag kikar i beräkningsprogrammet iaf.

Använd 2 st 6" portar, rören görs 10 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Med den portlängden ska avstämningen hamna runt 50 Hz, men om basen spelar för djupt så kan du korta ner rören och lyssna. Frekvensgången verkar bli relativt peakad, men vi får se hur verkligheten visar.

Comment

Okej, märkte nu att 2 sånna inte får plats i lådan. Så jag måste göra en fyrkantig port. Som bör vara runt 32x22cm. Vet nån hur man räknar ut det ?

Comment

Originally posted by martin_mp View Post
        32x22cm.
        Innermått eller yttermått?
        Ungefär hur mycket av porten kommer att sitta utanför lådan?
        Last edited by Optima; August 13, 2010, 18:32.

Comment

Originally posted by Optima View Post
          Innermått eller yttermått?
          Ungefär hur mycket av porten kommer att sitta utanför lådan?
          Inner mått =). ca 1-2cm eller inget, inte säker ännu. Har det nån betydelse utöver volym porten tar upp i lådan ?

Comment

Nja, i just det här fallet kanske porten i princip blir oändligt lång om man vill stämma av till 55 Hz. Orsaken är att porten antagligen tar upp för mycket plats.

Jag får det till minst 40 cm lång port, ryms den i lådan?

Tänk på att avståndet från portmynningen inuti lådan till botten bör vara minst 22 cm. Rita gärna in din skiss hur du har tänkt montera porten.

Comment

Originally posted by Optima View Post
              Nja, i just det här fallet kanske porten i princip blir oändligt lång om man vill stämma av till 55 Hz. Orsaken är att porten antagligen tar upp för mycket plats.

Jag får det till minst 40 cm lång port, ryms den i lådan?

Tänk på att avståndet från portmynningen inuti lådan till botten bör vara minst 22 cm. Rita gärna in din skiss hur du har tänkt montera porten.
              Skrev lite fel dära, porten får vara max 32x22 för att jag vill ha porten direkt mot skidluckan

Comment

Okej, tror jag har fått grepp på allting.

Gör porten 32x22 cm i yttermått och använd 19 mm material, totala längden ska vara 20 cm för att få ca 55 Hz avstämning. Vill du ha ännu djupare bas så kan du sätta in en "innerport" inuti den ordinarie porten, den ska vara gjord av 16 mm material och vara lika lång. Då hamnar avstämningen på ca 49-50 Hz.

Comment

Tjenare, jag var med och byggde lådan, vi byggde en fyrkantigport som björn verkar ha tappat bort. Vi byggde så den skulle sticka ut snett ur lådan jäms med skidluckan. Tyvärr har vi tappat bort ritningen, jag sökte på jobbet i torsdags utan lycka. Men lådan vi byggde var en beprövad låda, minns att vi skulle minska volymen iallafall i den stora portade delen med klossar, då vi byggde den för stor för att vara säker att det inte blev för liten volym. Då vi i början inte visste hur mkt porten skulle sticka ut ur lådan

//Mvh Simon

Comment

Ja, den portade kammaren såg ju stor ut faktiskt och den teoretiska frekvensgången blev ganska "smal". Med den här fyrkantiga porten så minskar dock kammarens volym en del och frekvensområdet breddas litegrann, låter nog inte så tokigt ändå tror jag.

Men det är som sagt teorin det, vi får väl se vad verkligheten berättar. Med tanke på att det är en beprövad låda så bör det funka.

Comment

Jo de var synd den var borta. Men satt o räkna lite på 2st 10cm långa 158mm rör till rektangulära portar så det blev samma area och 10cm långa.

Lät ju bra , men tycker inte den går nog djupt. Spelade en 50hz ton och tyckte inte de tröck på nog bra. Vet inte om jag är ute o cycklar nu men verkar helt enkelt som jag gjort porten fel eller att lådan behöver fyllas.

Har ju ett slusteg per bas. När vi mätte stegen spelade vi en 50hz ton och mätte volten på högtalar utgångarna är det så man ska göra? blir inte klok på resultaten. Ena steget 65mV det andra pendalde mellan OL o 4mV.
                      Last edited by martin_mp; August 16, 2010, 16:59.

Comment

Lådan var ju tänkt att spela högt men med helt OK ljudkvalité, men absolut inge SQ. Lådan som vi byggde har spelat en bit över 140db med just dessa basar, men hur det spelar i en bmw e38 vet man inte, då vi inte tagit och räknat nåt på dem hur kupén påverkar frekvensgången

//Simon

Comment

Men satt o räkna lite på 2st 10cm långa 158mm rör till rektangulära portar så det blev samma area och 10cm långa.
                          Antar att du menar 6" rör, stämmer det?

Såna brukar vara 152 mm i innerdiameter (vissa 154 mm) och med den rörlängd du har gjort så får jag det till ca 57 Hz avstämning.

Lät ju bra , men tycker inte den går nog djupt. Spelade en 50hz ton och tyckte inte de tröck på nog bra. Vet inte om jag är ute o cycklar nu men verkar helt enkelt som jag gjort porten fel eller att lådan behöver fyllas.
                          Är basarna helt nya och oinspelade?

En 50 Hz ton borde kunna återges ganska bra tycker jag, även om avstämningen ligger en bit ovanför den frekvensen så ligger 50 Hz fortfarande inom "frekvenspuckeln".

Har ju ett slusteg per bas. När vi mätte stegen spelade vi en 50hz ton och mätte volten på högtalar utgångarna är det så man ska göra? blir inte klok på resultaten. Ena steget 65mV det andra pendalde mellan OL o 4mV.
                          Det verkar inte rätt, kolla över alla anslutningar och inställningar en extra gång. Kolla även att basarna jobbar som de ska, så att inte talspolarna motverkar varandra på någon av dem.

Comment

Jo den spelar ju riktigt bra ändå !

Optima: Jo precis 6" räknade jag på, som du tippsade om. Jo basarna är helt nya, dubbla 2ohm spolar.
                            Ska kolla upp det dära med stegen. Borde ju vara viktigt att dom spelar på samma styrka ? hur är det med frekvens inställningen på stegen ? Är det bättre att ställa in det på huvudenheten kanske ? alltså hur höga frekvenser den ska spela.

Har ni nått tipps på nått program där man kan räkna ut bandpass lådor ? WinISD kan det vara nått ?
                            Last edited by martin_mp; August 16, 2010, 19:57.

Comment

Att basarna är helt nya kan vara en del av orsaken till att de inte spelar så djupt, du bör egentligen spela in basarna ett antal timmar innan det går att säga någonting mer definitivt om hur lådan verkar fungera. Kan dock ta olika lång tid för olika basar, vissa behöver kanske 50 timmar och vissa 20 timmar eller så.

WinISD kan räkna på bandpasslådor, finns även andra program som gör det.

Delningen kan nog läggas vid 70 Hz till att börja med, sedan får du väl prova dig fram med lägre delning. När man har ett steg per bas så är det viktigt att få så lika utsignal som möjligt från stegen, annars arbetar inte basarna optimalt och risken att någon av basarna slår i botten utan att du märker det ökar.
                              Last edited by Optima; August 16, 2010, 22:23.

Comment

Working...
                              X