Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beräkna port till bandpasslåda

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Beräkna port till bandpasslåda

Låter ju konstigt, hur har du löst det med lågnivå signal till stegen? Har du fräsht batteri, bra jord och rätt dimensioner på kablar? Kolla anslutningarna, så alla "plus" är på "plus" osv.

Du kan ju prova som sagt med LP 70hz först, men glöm inte subsonic, vet inte exakt hur en bandpass rullar av under avstämningen, men på en portad vid 50hz avstämning så brukar subsonic filtret ligga strax under.

Annars får ja väl komma förbi med björn, man är ju sugen att se sin skapelse in action

Comment

4:e ordningens bandpass har ju ena kammaren sluten, därför blir den inte lika känslig för låga frekvenser som vanlig portad och 6:e ordningens bandpass. Men man kan ändå använda subsonicfiltret om man vill kunna ösa på ordentligt med lågbas.

Comment

Varför har ni stämt av lådan så högt?
        Hopp, ska man göra nu då?

Comment

50-55 Hz är inte så väldigt hög avstämning när det gäller 4:e ordningens bandpasslåda. Det blir inte riktigt på samma sätt som med avstämningen på basreflexlåda, bandpasslådans avstämning är en centerfrekvens och sedan bestäms frekvensomfånget av både slutna+portade kammaren.

Comment

Originally posted by Simon_S View Post
            Låter ju konstigt, hur har du löst det med lågnivå signal till stegen? Har du fräsht batteri, bra jord och rätt dimensioner på kablar? Kolla anslutningarna, så alla "plus" är på "plus" osv.

Du kan ju prova som sagt med LP 70hz först, men glöm inte subsonic, vet inte exakt hur en bandpass rullar av under avstämningen, men på en portad vid 50hz avstämning så brukar subsonic filtret ligga strax under.

Annars får ja väl komma förbi med björn, man är ju sugen att se sin skapelse in action
            Jo de borde vi göra nån dag. Har ju kopplat signalkabeln genom stegen så att säga. Hade ju varit bäst med 2 separata signal matningar. Gjorde fel när jag mätte stegen, så ska mäta in dom på fredag får man se

Comment

Bandpasslådan jag hade var avstämd till 53 hz, tyckte inte det spelade så djupt som jag ville.
              Kan tänka mig att runt 45 hz hade låtit bättre.
              Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Att den inte spelade så djupt kan ha flera orsaker, tex att den slutna kammaren hade ett högt F3 eller att den portade kammaren hade mycket hög verkningsgrad (vilket ger smalt frekvensomfång). Bara några exempel.

Comment

Working...
                X