Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alternativ portstorlek?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Alternativ portstorlek?

Håller på o försöker klura ut hur jag skall bygga nya lådan i bilen, men hur jag än vänder på det så får jag inte plats med den rekomenderade 4" porten 35cm lång i min 40L låda

Basarnar är 2st B2 ES8or.

Kan jag på något sätt få samma avstämmning fast med kortare port/portar?
    Slotport vore kanske ett alternativ som är lättare att lösa, vad har en 4" port för area, har för mig att det är ca 80cm2 va?

Kom gärna med förslag!

Re: Alternativ portstorlek?

Är det byggvolymen eller nettovolymen som är 40 liter?
    Vilken avstämning, omkring 40 Hz?

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
      Håller på o försöker klura ut hur jag skall bygga nya lådan i bilen, men hur jag än vänder på det så får jag inte plats med den rekomenderade 4" porten 35cm lång i min 40L låda

Basarnar är 2st B2 ES8or.

Kan jag på något sätt få samma avstämmning fast med kortare port/portar?
      Slotport vore kanske ett alternativ som är lättare att lösa, vad har en 4" port för area, har för mig att det är ca 80cm2 va?

Kom gärna med förslag!
      81 cm2 är en 4" port. Blir ju bra mycket lättare att vinkla den än en aeroport.
      Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Skicka ett mail till B2 tech support! De hjälper dig

Comment

Volymen är ej helt spikad, jag kommer förmodligen få klossa ner volymen men runt 40 liter minus port och basar fatta jag för att jag skulle ha.

Comment

Originally posted by Softis View Post
            81 cm2 är en 4" port. Blir ju bra mycket lättare att vinkla den än en aeroport.
            Är det lättare o vinkla ett vanligt rör utan aero-trattar menar du?
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
              Är det lättare o vinkla ett vanligt rör utan aero-trattar menar du?
              Haha ursäkta.... Det är svårare att vinkla ett rör än en slotport

Comment

Haha ursäkta.... Det är svårare att vinkla ett rör än en slotport
                Ah bara o såga 45grader med en vanlig fogsvans sen limma ihop röret igen med bitarna omvända så blir det en 90graders böj. annars finns det ju fina böjar på vvs-handeln.

www.garaget.org/Frippe_L

Comment

Är det inte ruskigt svårt att få det exakt 45 grader med en fogsvans? PBara att få det rakt är svårt nog tycker jag

Comment

Är det inte ruskigt svårt att få det exakt 45 grader med en fogsvans? PBara att få det rakt är svårt nog tycker jag
                    Inte så värst....annars tar man girsågen....största nackdelen är att det blir en skarp vinkel i böjen som KAN påverka luften negativt..
                    Färdig böj från vvs-butik är mjuk vilket inte ger samma problem för luften.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Allt vad vinklar heter är oftast negativt för luft i rörelse. Oavsett hur man gör så blir det turbulens. Jobbar dagligen med pneumatik (lasbilstrailrar) där vinklar istort sett är totalförbjudet eftersom man tappar tid vid varje vinkel. syns tydligt då bromsprov görs. Det vill säga från det att datorn registrerar att den ska bromsa och skickar ut luft tills luften når bromsburken. Lååånga mjuka böjar går bra .
                      Sorry riktigt OFF TOPIC

Comment

Mycket svar, inte många som var så givande dock

Om jag använder mig av tex 2 st portar av samma eller annan storlek, skall jag då ha längre eller kortare rör då?

Annars får det väl bli slot på 81cm2 den tar ju iaf inte så mycket plats, kommer nämligen bli ganska smalt där porten skall vara.

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
                          Mycket svar, inte många som var så givande dock

Om jag använder mig av tex 2 st portar av samma eller annan storlek, skall jag då ha längre eller kortare rör då?

Annars får det väl bli slot på 81cm2 den tar ju iaf inte så mycket plats, kommer nämligen bli ganska smalt där porten skall vara.
                          oftast är det runt dubbel portlängd om du ska ha två portar av samma storlek istället för en. två 3" portar kan ju funka istället för en 4" har inte helt koll på arean, DLS har såna flexibla portar, vet dock inte hur bra dem är, annars får du väl göra en slotport.

www.garaget.org/Frippe_L

Comment

Om man räknar på 40 liter netto så blir 2 st 3" portar några cm kortare än 1 st 4" port vid samma avstämning. En 82 cm2 slotport (20x4,1 cm i detta fall) ska vara ca 31 cm lång för att få liknande avstämning.

Men jag har alltså hela tiden utgått ifrån 40 liter netto, vilket innebär att man får lägga till den plats som basar och port tar upp.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                              Om man räknar på 40 liter netto så blir 2 st 3" portar några cm kortare än 1 st 4" port vid samma avstämning. En 82 cm2 slotport (20x4,1 cm i detta fall) ska vara ca 31 cm lång för att få liknande avstämning.

Men jag har alltså hela tiden utgått ifrån 40 liter netto, vilket innebär att man får lägga till den plats som basar och port tar upp.
                              Tackar för detta!

Vad är det som gör att en slotport skall vara kortare än en aeroport då, är det inte samma sak om man har samma area?

Formen på slotporten, spelar den någon roll?
                              Har sett flera ggr att du skrivit ut måtten på dom som du rekomenderar.

Comment

Working...
                              X