Announcement

Collapse
No announcement yet.

Silentcoat ljuddämpning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Silentcoat ljuddämpning

Undrar om någon har provat Silent Coat Isolator 8 dämpmatta utanpå Silent Coat Butylmatta i sina dörrar?

Tänkte ha det mot ytterplåten och ha bara butyl på mellanplåt och dörrsida.

Tänkte prova detta i min Octavia RS2, vad tror ni om det eller finns det bättre alternativ?

Re: Silentcoat ljuddämpning

Originally posted by hanspettersson View Post
    Undrar om någon har provat Silent Coat Isolator 8 dämpmatta utanpå Silent Coat Butylmatta i sina dörrar?

Tänkte ha det mot ytterplåten och ha bara butyl på mellanplåt och dörrsida.

Tänkte prova detta i min Octavia RS2, vad tror ni om det eller finns det bättre alternativ?
    Den som isolator 7 tror jag är tänkt för att dämpa ljud från stag och dyligt.
    Kör med isolator 7 klistrat på mina dörrpaneler så att den ligger med den olimmade delen mot plåten.
    Hade behövt göra en aluplåt utanpå foamen jag hade innan, som Robsarve har i sin bil.

Nåväl, nog med sidospåf.
    Isolator 7 monterad på det viset jag har gjorde STOR skillnad i min Fiat punto mot mkt skrammelljud jag inte löste innan.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
      Den som isolator 7 tror jag är tänkt för att dämpa ljud från stag och dyligt.
      Kör med isolator 7 klistrat på mina dörrpaneler så att den ligger med den olimmade delen mot plåten.
      Hade behövt göra en aluplåt utanpå foamen jag hade innan, som Robsarve har i sin bil.

Nåväl, nog med sidospåf.
      Isolator 7 monterad på det viset jag har gjorde STOR skillnad i min Fiat punto mot mkt skrammelljud jag inte löste innan.
      Isolator 7? Antar du menar 8
      Okej har 40 ark butyl och 5 ark Iso. 8 men Iso 8 har jag nytta av endå.

Men vad rekomendera du till dörrarna då som inte drar åt sig vatten?
      Är biltemas variant ett alternativ eller finns det bättre även med priset i tanken....
      Länka gärna.

Comment

Nej. Menar 7. Köpte de sista Jimmy hade inne. 8 lite högt i pris och för få inne ;-)

Allt som har luftbubblor i sig samlar fukt så nej jag har inget att rekomendera att använda på dämpmattan på tex. ytterplåten bakom högtalaren.
        Ngn annan får tipsa om det då jag sas vägrar att befatta mig med att göra så just pga risken att samla fukt. Sett för många sönderrostade dörrar ändå i mina dagar.

Comment

lite ot här om man har nyare bil och dämpar dörrarna och det blir rost under hur gäller rost skydds garantin då för rost måste komma inneifrån om garantin skall gälla ,eller är det galvat på in sidan åxå

Comment

Ikke for å si noe, men silent coat er ikke butyl. Selv om de hevder det.
            I begynnelsen hevdet visse forhandlere at det faktisk var et STP produkt.
            Hvilket det heller ikke var.

Comment

Nej. Menar 7. Köpte de sista Jimmy hade inne. 8 lite högt i pris och för få inne ;-)

Allt som har luftbubblor i sig samlar fukt så nej jag har inget att rekomendera att använda på dämpmattan på tex. ytterplåten bakom högtalaren.
              Ngn annan får tipsa om det då jag sas vägrar att befatta mig med att göra så just pga risken att samla fukt. Sett för många sönderrostade dörrar ändå i mina dagar.
              Ja fukt vill man inte ha, men dom ska vara fukt tåliga.
              Ser att STP har en matta dom kallar Splen 3004 & 3008 som använd både i ytterplåt på bitumen och på mellanplåten bla. i Per Söders DLS Lime Beatle

Intressant detta med dämpning

Comment

Jodå.

Finns många roliga lösningaf på dämpning med varierande resultat.
                Dock är hur väl det är utfört som är nyckeln till bra dämpat.

Sedan är det även en fråga om VAD för dämpning man är ute efter.
                Min Punto tex. är kombinerat dämpad för plåtvibrationer och vägbuller med rätt enkla medel och det funkar bra då jag har ngr ytterst få vibrationer kvar inne i bilen då jag spelar (inte haft tid att pinna ner dem ännu) plus att den är allmänt tystare att köra.

Butylmatta på plåt och vissa plastpaneler.
                Isolatorn på dörrsidorna.
                Biltemas billiga centimerertjocka ljudabsorberande matta.

Enkelt och effektivt. Dock ligger nog tiden på dämpningen på runt halva tiden jag totalt lagt på ljudet nu. Totalt rung 100 timmars byggtid nu.

Varför nämner jag detta i en annans tråd?
                Ja just för att påvisa att enkelt kan vara bra om det är bra utfört.

Comment

Jodå.

Finns många roliga lösningaf på dämpning med varierande resultat.
                  Dock är hur väl det är utfört som är nyckeln till bra dämpat.

Sedan är det även en fråga om VAD för dämpning man är ute efter.
                  Min Punto tex. är kombinerat dämpad för plåtvibrationer och vägbuller med rätt enkla medel och det funkar bra då jag har ngr ytterst få vibrationer kvar inne i bilen då jag spelar (inte haft tid att pinna ner dem ännu) plus att den är allmänt tystare att köra.

Butylmatta på plåt och vissa plastpaneler.
                  Isolatorn på dörrsidorna.
                  Biltemas billiga centimerertjocka ljudabsorberande matta.

Enkelt och effektivt. Dock ligger nog tiden på dämpningen på runt halva tiden jag totalt lagt på ljudet nu. Totalt rung 100 timmars byggtid nu.

Varför nämner jag detta i en annans tråd?
                  Ja just för att påvisa att enkelt kan vara bra om det är bra utfört.
                  Är ute efter att få dörrarna stumma, inget vibrerarnde å skrammel. Brukar butylmatta va bra på att få bort, gjorde så i förra bilen.
                  Men vill nu få bort lite mera vägljud å brus när jag ännu håller på.
                  Är ju tänkt att det ska åka i ett Amega kitt sedan, men håller på att fylla spargrisen så jag börjar med dämpningen

Vart, hur har du satt biltema mattorna?
                  Å vilken av dom va det, den gula eller den den vågade?
                  Drar inte dom åt sig fukt?
                  Last edited by hanspettersson; August 5, 2010, 22:58.

Comment

Originally posted by hanspettersson View Post
                    Är ute efter att få dörrarna stumma, inget vibrerarnde å skrammel. Brukar butylmatta va bra på att få bort, gjorde så i förra bilen.
                    Men vill nu få bort lite mera vägljud å brus när jag ännu håller på.
                    Är ju tänkt att det ska åka i ett Amega kitt sedan, men håller på att fylla spargrisen så jag börjar med dämpningen

Vart, hur har du satt biltema mattorna?
                    Å vilken av dom va det, den gula eller den den vågade?
                    Drar inte dom åt sig fukt?
                    Lade dem bara under originalmattan ner mot golvet.

Nej.........mer grå.
                    De har ngr år på nacken men den typen har funnits sedan jesus gick i kortbyxor.

Men nu har de uppenbarligen bara http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...soleringsfilt/

Comment

Någon som har idéer hur dämpa hjulhus bäst? Underredsmassa? Har en v40 som jag vill få tyst då de är väldigt bullriga. Dörrar, tak och bagage är dämpat med dilent coat men funderar på isolator ovanpå? Tråkiga är ju att jag vill dämpa golv och torpedvägg men var på god väg men saker och ting satt ju så jävla illa i bilen med säten så vågade inte riva ur allt. Fick ur förarstolen varpå abs-lampan började lysa trots urdraget batteri:/

Comment

Working...
                      X